سیاسی

مصر پس از چهار دهه مقادیر زیادی سلاح برای سومالی ارسال کرد

ارسال تسلیحات از سوی مصر برای سومالی بعد از حدود چهار دهه، ممکن است تنش‌ها در منطقه آفریقا به ویژه با اتیوپی را تشدید کند.

میدل ایست نیوز: سه منبع دیپلماتیک و دولتی سومالی اعلام کردند، دولت مصر نخستین محموله کمک‌های نظامی خود به سومالی را بعد از چهار دهه به این کشور ارسال کرد که این مساله به احتمال زیاد باعث تشدید تنش‌ها در منطقه آفریقا بویژه بین مصر و جمهوری خود خوانده ارض سومالی و اتیوپی خواهد شد.

به گزارش الحره، دو دیپلمات و یک مقام بلندپایه سومالیایی که خواستند نامشان فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفتند: دو هواپیمای نظامی مصر صبح روز سه‌شنبه مملو از سلاح و مهمات وارد فرودگاه موگادیشو شدند.

این در حالی است که ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و لحظه فرود این دو هواپیما در باند فرودگاه را نشان می‌دهد ضمن آنکه خبرگزاری رویترز نیز این تصاویر را تأیید کرده است.

روابط مصر و سومالی در سال جاری پس از آنکه اتیوپی با جمهوری خود خوانده ارض سومالی توافقنامه‌ای امضا کرد و قول داد در ازای اجاره یک بندر ساحلی از این جمهوری، استقلال آن را به رسمیت بشناسد؛ تقویت شد چرا که دولت موگادیشو این توافق را نقض و حمله به حاکمیت خود توصیف کرده و گفته است از هر طریق ممکن مانع آن خواهد شد.

مصر نیز این توافقنامه را در حالی محکوم کرده است که سال هاست با اتیوپی بر سر ساخت سدی عظیم بر روی رود نیل توسط آدیس آبابا برای تولید برق آبی اختلاف شدید پیدا کرده است.

در همین ارتباط مصر در اوایل این ماه یک پروتکل همکاری نظامی با موگادیشو امضا و پیشنهاد کرد با نیروهایش در یک ماموریت جدید حفظ صلح در سومالی شرکت کند.

سومالی نیز پیش از این تهدید کرده بود در صورت لغو نشدن توافق اتیوپی و جمهوری خود خوانده ارض سومالی، 10 هزار نظامی اتیوپیایی حاضر در آنجا را به عنوان بخشی از یک ماموریت حفظ صلح و بر اساس توافقات دوجانبه برای مبارزه با شبه نظامیان الشباب اخراج خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا