اقتصادی

اعلام آمادگی ایران برای ساخت 150 هزار واحد مسکونی در عراق

​رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به آمادگی کشورش برای انتقال تجربیات گوناگون به طرف عراقی، اعلام کرد اگر زمین آماده در اختیار ما قرار گیرد، آماده‌ایم تا طرح ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در عراق  را آغاز کنیم.

میدل ایست نیوز: ​رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به آمادگی کشورش برای انتقال تجربیات گوناگون به طرف عراقی، اعلام کرد اگر زمین آماده در اختیار ما قرار گیرد، آماده‌ایم تا طرح ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در عراق را آغاز کنیم.

به گزارش ایلنا، بهمن عبداللهی در نشست هم‌اندیشی و همکاری اتاق تعاون ایران و هیأت‌های تجاری عراق تصریح کرد: اتاق تعاون ایران به نمایندگی از تعاونی‌های کشور آماده تأمین مصالح و ساخت‌وساز، تأمین کالای فروشگاه‌های مصرف و همکاری در بخش کشاورزی در بصره است.

رئیس اتاق تعاون ایران بر اعلام آمادگی تعاونی‌های مصرف ایران به تجهیز کالا و خدمات و انتقال نرم‌افزارهای مرتبط به حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تعاونی‌های مصرف عراق تأکید کرد.

عبداللهی ادامه داد: باتوجه به درخواست و دعوت طرف عراقی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های تعاونی‌های مسکن ایران و ساخت مسکن انبوه و ارزان‌قیمت در عراق آمادگی در این زمینه وجود دارد.

وی در پاسخ به درخواست هیأت عراقی مبنی بر تأمین کالاهای کشاورزی و انتقال تجارب تعاونی‌های کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های تعاونی‌ها در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۵ درصد تولیدات کشاورزی در بخش تعاون صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده ظرفیت بالای تعاونی‌ها در ایران است و ما ضمن آمادگی انتقال تجارب، تاکید می کنیم که تعاونی‌ها در بخش کشاورزی نیز می‌توانند نیازهای بازار کشور عراق را تأمین کنند.

این مقام ایرانی با اشاره به عضویت اتاق تعاون کشورش در هیأت مدیره اتحادیه جهانی تعاون (ICA) ادامه داد: با عنایت به نام‌گذاری سال ۲۰۲۵ میلادی از سوی سازمان ملل به‌عنوان سال جهانی تعاون و برای پیشرفت و جهانی‌شدن تعاونی‌های عراق، پیشنهاد می‌کنیم تعاونی‌های های این کشور به عضویت اتحادیه جهانی تعاون در آسیا درآیند که قطعاً این عضویت مزایای بسیاری برای تعاونی‌های عراق خواهد داشت.

اسامه عبدالرضا سعد نایب رئیس مجلس بصره در این نشست گفت: نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان به‌خوبی توانمندی‌های صنعت ساختمان ایران را نشان می‌دهد و امیدواریم بتوانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم پیمانکاران ایرانی در کار خود بسیار موفق هستند؛ اما مشکلاتی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، ادامه داد: آماده‌ایم تا همکاری‌های خود با ایران را تقویت کنیم و بتوانیم با کمک شرکت‌های ایرانی بخش مسکن در عراق را رونق بخشیم.

نایب رئیس مجلس بصره خاطرنشان کرد: در جریان بازدید از نمایشگاه، مذاکرات خوبی با برخی از شرکت‌های ساختمانی داشتیم و امیدواریم بتوانیم همکاری‌های قابل‌توجهی برای ساخت مسکن داشته باشیم.

وی افزود: اغلب بازار ساخت مسکن در عراق در کنترل پیمانکاران ایرانی است و به همین دلیل حضور شرکت‌های موفق ایرانی در عراق می‌تواند کمک بزرگی به حوزه مسکن عراق کند.

رئیس هیأت تجاری عراق با اشاره به تمایل برای استفاده از خانه های پیش ساخته مشابه تجربه ایران گفت: ما در حال حاضر مشغول ساخت شهرک یک هزارواحدی هستیم که پیش‌بینی می‌شود ساخت آن ۳ سال طول بکشد.

وی ادامه داد: ما قصد داریم تفاهم‌نامه‌ای میان تعاونی‌های عراق و ایران بسته شود تا بتوانیم از این طریق کالاهای تعاونی‌های مصرف عراق را تأمین کنیم.

منبع
ایلنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا