سیاسی

تشدید تنش‌های نظامی بین مصر و اتیوپی

تقویت حضور نظامی مصر در سومالی از سویی و به رسمیت شناختن جمهوری ارض سومال از جانب اتیوپی از سوی دیگر، تنش‌ها بین قاهره و آدیس آبابا را تشدید کرد.

میدل ایست نیوز:علیرغم اظهار نظر مقامات اتیوپیایی در خصوص تمایل به حل و فصل اختلافات در مورد سد النهضه از طریق گفتگو، مخالفت مقامات این کشور با ارسال سلاح و اعزام نیروهای مصری به موگادیشو پایتخت سومالی اختلافات بین قاهره و آدیش آبابا را عمیق تر کرده است.

به گزارش الشرق الاوسط، انتقاد های اتیوپی از اعزام نیرو های مصری به موگادیشو از یکسو و انتصاب سفیر اتیوپی در جمهوری خود خوانده ارض سومال«سومالی لند» و امضای توافقنامه بین هرجیسا(مرکز ارض سومال) و آدیس آبابا که با مخالفت شدید مصر روبرو شده است از سوی دیگر، همگی علائم و شاخص‌هایی هستند که تحلیل‌گران آن را نشان از عمیق تر شدن تنش ها میان مصر و اتیوپی می دانند.

این منبع افزود: آدیس آبابا روز پنجشنبه در اقدامی جدید که نشان از تشدید تنش ها بین این کشور با سومالی است ، سفیر جدید خود را در جمهوری ارض سومال منصوب کرد در حالیکه این کشور در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.

به نوشته الشرق الاوسط ، اتیوپی پس از این اقدام، بیانیه ای منتشر و در آن اعتراض شدید خود را به استقرار نظامیان مصری در موگادیشو پایتخت سومالی اعلام کرد ضمن آنکه رسانه های اتیوپی نیز گزارش دادند آدیس آبابا قصد دارد در پاسخ به ورود نیروهای کمکی مصر و تجهیزات نظامی این کشور به سومالی، نیروهای نظامی خود را به مرز خود با سومالی منتقل کند.

در همین ارتباط، «تای آتسکسلاسی» وزیر امور خارجه اتیوپی،در کنفرانسی خبری در روز جمعه در خصوص تحرکات دولت سومالی با طرفهایی که از آنها نام نبرد و آنان را به تلاش برای بی ثباتی منطقه متهم کرد، هشدار داد و از موگادیشو خواست تا این نوع تحرکات را متوقف کند ضمن آنکه کشورش تلاش می کند با اتخاذ صبر و صلح به موضع خود ادامه دهد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا