سیاسی

مقام سازمان ملل: قدرت‌های بزرگ درباره توقف جنگ در لبنان اتفاق نظر ندارند

سخنگوی دبیرکل سازمان تاکید کرد قدرت‌های بزرگ شورای امنیت اراده و اتفاق نظری برای متوقف کردن جنگ در لبنان ندارند.

میدل ایست نیوز: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به نقش مهم این سازمان در کاهش تنش‌ها در لبنان تاکید کرد این موضوع به اراده رهبران سیاسی نیاز دارد در حالی که قدرت‌های بزرگ به اندازه کافی برای متوقف کردن جنگ در لبنان تلاش نمی‌کنند.

به گزارش الجزیره، استفان دوجاریک گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تلاش می‌کند صلح را از طریق دیپلماسی محقق کند اما سازوکاری برای تحمیل آن به زور ندارد، زیرا قدرت‌های بزرگ درشورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص لبنان اتفاق نظر ندارند، همانطور که در گذشته در مورد سوریه، نوار غزه و غیره نیز چنین بوده است.

دوجاریک تصریح کرد سازمان ملل متحد با ابزارهای موجود در حال حاضر با بحران کنونی مقابله می‌کند تا غیرنظامیان در لبنان و اسرائیل را تا جای ممکن از بلا‌های جنگ در امان نگه دارد.

وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد نیازمند انجام اصلاحاتی متناسب با قرن بیست و یک در خصوص امنیت، صلح، توسعه و فناوری‌های نوین است، خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر لازم است تمرکز بر توقف جنگ و نه اصلاح سازمان خواهد بود.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد با ابزارهایی که در اختیار دارد، تلاش می‌کند تا تشدید تنش‌ها را کاهش دهد اما ابزارهایش محدود است و به تلاش برای متقاعد کردن طرف‌ها منحصر می‌شود.

دوجاریک گفت: کشورهای دیگری نیز چه در داخل منطقه و چه خارج از آن بر اوضاع تأثیر می‌گذارند، اما رهبران این کشورها به اندازه کافی نمی‌دانند که باید از غیرنظامیان در لبنان محافظت کنند یا اجازه دهند ساکنان شمال اسرائیل(فلسطین اشغالی) به خانه‌های خود بازگردند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا