سیاسی

تحلیلگر کارنگی: جنگ فرسایشی علیه اسرائیل ادامه می‌یابد

تحلیلگر برجسته موسسه کارنگی با اشاره به سوء استفاده نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تعطیلات کنست و انتخابات ریاست جمهوری امریکا برای ترور دبیر کل حزب الله لبنان، پیش بینی کرد جنگ فرسایشی علیه رژیم صهیونیستی ادامه یابد.

میدل ایست نیوز: تحلیلگر برجسته امریکایی تاکید کرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بهره برداری از تعطیلات کنست و موضوع در پیش بودن انتخابات امریکا، فرصت را برای ترور دبیر کل حزب الله لبنان مناسب یافت.

آرون دیوید میلر، محقق برجسته و معاون مؤسسه کارنگی، در گفتگو با الشرق الاوسط تصریح کرد حمله اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت و هدف قرار دادن حسن نصرالله رهبر حزب الله، اصولاً برای من روشن ساخت که ارتش اسرائیل و شخص نتانیاهو نخست وزیر این رژیم به این نتیجه رسیدند که تهدید استراتژیک واقعی برای آن‌ها حماس در جنوب نیست، بلکه حزب الله لبنان در شمال است.

وی افزود: من بر این باورم که نخست وزیر اسرائیل با توجه تعطیلات کنست و بازه زمانی که برگزاری انتخابات امریکا باقی است، به این نتیجه رسید که باید از این موضوع بهره برداری کند. او به خوبی دریافته است که قدرت و توان امریکا برای اعمال تحریم، محدود کردن توانایی‌های اسرائیل یا شرط گذاشتن برای ارائه کمک‌های نظامی از سوی واشنگتن کاسته شده و این کار می‌تواند باعث تنش‌ها و ناراحتی‌های زیادی شود و این همان چیزی است که به نتانیاهو قدرت مانور بیشتری برای انجام اقدامات خود تا پنجم نوامبر خواهد داد.

این محقق برجسته امریکایی که در چندین دولت امریکا به عنوان مذاکره کننده ایفای نقش کرده است، تاکید کرد: انتخابات امریکا جایگاه برجسته‌ای در محاسبات نتانیاهو دارد و همچنین فضای برجسته و قابل درکی را نیز در محاسبات دولت بایدن به خود اختصاص داده است چرا که بدترین اتفاق برای این دولت و شخص کامالا هریس نامزد دمکرات‌ها در انتخابات امریکا، آغاز یک جنگ فراگیر و تشدید تنش‌ها بین حزب الله و اسرائیل است.

آرون دیوید میلر، تاکید کرد به راحتی می‌توان تصور کرد پای امریکا می‌تواند به این جنگ باز شود اما این موضوع برای دولت امریکا بسیار پرخطر خواهد بود.

دیوید میلر ابراز عقیده کرد: ترور حسن نصرالله پایان یک فصل یا آغاز یک داستان جدید نخواهد بود، چرا که اسرائیل در حال حاضر با سه جبهه و در واقع با یک جنگ فرسایشی روبرو است به طوریکه از یک سو با حماس که اهمیت استراتژیک کمتری دارد روبروست و دوم با حزب الله لبنان که روبروست که این جنگ ادامه خواهد داشت و در وهله سوم نیز ایران قرار دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین این جنگ‌ها به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت و هیچ پایان دیپلماتیکی هم برای آن متصور نیست.

میلر در پاسخ به این پرسش که حزب الله تهدیدهای زیادی برای هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی کرده است و آیا اکنون از یک انتقام‌جویی گسترده عقب‌نشینی خواهد کرد یا خیر تصریح کرد: در این ماجرا افکار عمومی لبنان نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا تحت تأثیر حملات اسرائیل قرار گرفته است و من معتقدم حزب الله به مرور زمان به استفاده از قدرت نرم متوسل خواهد شد.

این محقق برجسته امریکایی و معاون مؤسسه کارنگی، درباره واکنش احتمالی ایران نیز تصریح کرد: ایرانی‌ها در تنگنا گرفتار شده‌اند. آن‌ها نمی‌خواستند نماینده و عامل اصلی خود در مناقشه اعراب و اسرائیل به این شکل ترور شود و در عین حال به دنبال درگیری و رویارویی مستقیم و مداوم با اسرائیل یا امریکا نیستند چرا که ممکن است این مسأله منجر به حمله به ارتش ایران و چه بسا تاسیسات هسته‌ای آن‌ها شود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا