سیاسی

آیا با انتخاب نخست وزیری براساس شرط های تظاهرات کنندگان، تظاهرات متوقف می شود؟

فعالان تظاهرات طی هفته های گذشته شرط هایی برای انتخاب نخست وزیر جدید در مرحله انتقالی تعیین کرده اند که مهم ترین آنها غیر جناحی بودن وی است.

میدل ایست نیوز: تظاهرات و اعتصابات و تجمعات و فشارهای توده های معترضان برای وادار کردن حکومت و نیروهای سیاسی به اجرای مطالبات مردم و در رأس آنها انتخاب نخست وزیری براساس شرایطی که معترضان تعیین کرده اند ادامه دارد.

فعالان تظاهرات طی هفته های گذشته شرط هایی برای انتخاب نخست وزیر جدید در مرحله انتقالی تعیین کرده اند که مهم ترین آنها غیر جناحی بودن و عدم وابستگی وی به گروه های سیاسی و نیز سن کم تر از 55 سال و نداشتن سابقه مسئولیت بلندپایه و پاکدستی و ملی بودن و جدیت در برخورد با مفسدان است.

اما آیا اگر نخست وزیری با این شرایط انتخاب شود تظاهرات متوقف خواهد شد؟

«محمد مودیل»، فعال مدنی در بغداد، معتقد است که اگر نخست وزیری انتخاب شود که مورد رضایت تظاهرات کنندگان و مطابق شرط های آنها باشد تظاهرات متوقف خواهد شد، اما در غیر این صورت کار به جاهای باریک می کشد.

به نظر مودیل تصمیم بخش اعظم تظاهرات کنندگان حمایت از نخست وزیری است که دارای شرایط تعیین شده باشد و شاید حتی مردم در حمایت از این نخست وزیر و برای پیشبرد کارهایش دربرابر خانه اش اعتصاب کنند تا او را به فعالیت جدی در برخورد با مفسدان وادارند.

«میثم الشبانی»، روزنامه نگار و فعال تظاهرات در دیوانیه تأکید می کند که «برخی گروه های تندرو در استان هستند که چندان امیدی به انتخاب نخست وزیر جدید ندارند و می خواهند کل نظام سیاسی در کشور برچیده شود».

به گفته الشبانی این گروه های تندرو به تظاهرات خود ادامه می دهند و همین ها هستند که بدون توجه به درخواست های روحانیون و شیوخ عشایر و نیروهای محلی با تجمع دربرابر ادارات دولتی مانع از فعالیت آنها می شوند.

الشبانی می افزاید که این گروه ها دربرابر هر اقدام حکومت واکنش منفی دارند و حکومت را به دروغ گویی و فرار از مسئولیت و شانه خالی کردن از وعده ها متهم می کنند، هرچند دربرابر آنها گروه های دیگری هم هستند که با واقع بینی در پی پایان بحران هستند.

«حیدر ناشی»، فعال مدنی در ناصریه، هم می گوید که بعید است با انتخاب نخست وزیر جدید تظاهرات متوقف شود. به نظر ناشی، بسیاری از معترضان معتقدند که باید در میدان های تظاهرات بمانند تا نخست وزیر جدید بتواند از فشار حضور آنها برای پیشبرد مطالبات مردم استفاده کند و مجلس را برای تصویب قوانین لازم و نیز معرفی وزرای مستقل تحت فشار قرار دهد.

او پیش بینی می کند که در روزهای آینده شاهد شدت عمل بیشتری در برخورد با تظاهرات کنندگان باشیم. به نظر ناشی باندهای فاسد که سلاح و پول در اختیار دارند به این راحتی عرصه را خالی نخواهند کرد و تظاهرات کنندگان هم حاضر نیستند به این راحتی به فعالیت خود پایان دهند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا