سیاسی

واکنش کارشناسان نظامی و امنیتی اسرائیل به ترور سردار سلیمانی

نتانیاهو ساعاتی پیش از این عملیات گفته بود که اسرائیل از عملیات امریکا در عراق و از حق امریکا «در دفاع از خودش» حمایت می کند.

میدل ایست نیوز: اسرائیل در واکنش به حادثه ترور سردار «قاسم سلیمانی» در عراق به دست نیروهای امریکایی سکوت اختیار کرده و «بنیامین نتانیاهو» به وزرا و اعضای کابینه دستور اکید داده که از هرگونه اظهار نظر در این باره خودداری کنند.

نتانیاهو ساعاتی پیش از این عملیات گفته بود که اسرائیل از عملیات امریکا در عراق و از حق امریکا «در دفاع از خودش» حمایت می کند.

روز چهارشنبه نیز «افیف کوخاوی»، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، از «ضعف امریکا در اقدام علیه فعالیت های ایران» انتقاد کرده بود.

چند مقام نظامی و امنیتی سابق اسرائیلی و از همه مهم تر «عاموس یادلین»، رئیس اسبق ضد اطلاعات ارتش اسرائیل، تأکید کردند که سلیمانی از مدت ها پیش در لیست ترور بوده و بی تردید حادثه ترور او از جانب ایران بدون واکنش نخواهد بود، هرچند لزوما این بدان معنا نیست که ایران واکنشی فوری نشان خواهد داد. «عامی درور»، افسر ذخیره ارتش اسرائیل، نیز همین نظر را دارد.

به نظر هردوی آنها، این حادثه باعث اخلال در عملیات ایران در سوریه و عراق می شود.

«روعی شارون» و «عامی درور» معتقدند که این خبر خبری خوب برای اسرائیل است اما نباید اسرائیل در استقبال از آن زیاده روی کند.

در سوی دیگر ارتش اسرائیل از بسته شدن جبل الشیخ در اقدامی احتیاطی دربرابر واکنش احتمالی ایران خبر داده است. برخی تحلیلگران نظامی و ژنرالان ارتش اسرائیل نیز بر ضرورت افزایش وضعیت آماده باش تأکید می کنند.

«روعی شارون» می گوید: «تصفیه سلیمانی خبری خوب برای اسرائیل است، اما به مقامات بلندپایه اسرائیل توصیه می کنم که خوشحالی شان را ابراز نکنند، چون در هر حال اسرائیل هدفی دم دست و آسان و آسیب پذیر است و ایران نیاز به بهانه تازه ای برای هدف قرار دادن اسرائیل ندارد».

دربرابر، برخی تحلیلگران اسرائیلی نیز تأکید کرده اند که ترور سلیمانی باعث تغییر استراتژی ایران در منطقه نمی شود.

«رون بن یشای» تأکید کرد که بعید است ایران کار را به درگیری تمام عیار با امریکا یا اسرائیل بکشد، هرچند بی شک ایران منتظر فرصت مناسب برای واکنش و انتقام خواهد بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا