خبر اولسیاسی

نقش امریکا و نیروهای مزدور خارجی در ساختار ارتش امارات

نیروهای مسلح امارات علیرغم دارا بودن تجهیزات پیشرفته نظامی، برای جبران مشکل کم تعداد بودن ارتش خود، دست به استخدام هزاران نیروی مزدور خارجی زده است.

میدل ایست نیوز: نیروهای مسلح امارات در بیست و یکم ماه فوریه هر سال با مشارکت یگان‌های اصلی نیروی دریایی، هوایی، زمینی و گارد ریاستی، خود را برای رزمایش سالانه به منظور نشان دادن توان نظامی این کشور آماده می کنند.

امارات در میان ارتش‌ کشورهای عربی در جایگاه چهارم و در رده‌بندی جهانی در مرتبه 45 قرار دارد اما این کشور طبق آمارهای سایت نظامی «گلوبال فایر پاور» پس از ارتش سعودی در جایگاه دومین قدرت‌ نظامی میان کشورهای خلیجی جای دارد.

ارتش امارات از 64 هزار سرباز تشکیل شده و دارای 540 هواپیمای نظامی، 510 تانک و 590 خودروی زره‌پوش است.

ساختار ارتش امارات

ارتش امارات از یک لشکر گارد ریاستی، دو تیپ زرهی و 3 تیپ زرهی پیاده و دو تیپ پیاده و گردان توپخانه تشکیل شده است؛ گارد ریاستی امارات که یکی بهترین یگان آموزش دیده این کشور محسوب می شود تحت آموزش و تاکتیک‌های تفتگداران دریایی امریکا قرار دارد که با یگان بالگردی متشکل از 18 هلیکوپتر بلاک هوک پشتیبانی می شود.

نیروهای هوایی امارات که از تجهیزات و امکانات بسیار پیشرفته برخوردار است، از چهارهزار و پانصد نیروی فعال و آموزش‌دیده تشکیل می شود که مدیریت 540 هواپیمای نظامی از جمله 138 جنگنده (78 جنگنده اف 16 امریکا، 60 جنگنده میراژ فرانسه، 60 بالگرد تهاجمی آپاچی) و شمار زیادی از هواپیماهای بدون سرنشین که اغلب آنها ساخت چین است را برعهده دارند.

امارات همچنین ذخایر راهبردی از موشک‌های هدایت شونده «ساید وایندر» و «ماوریک» و نیز موشک‌های ضد زره در کنار دیگر موشک‌های پیشرفته کوتاه‌بُرد، میان‌بُرد و دوربُرد و نیز سامانه‌های پدافندی «پاتریوت» و «تاد» را در اختیار دارد.

نیروی دریایی امارات نیز از 2500 نیرو تشکیل شده که علیرغم شمار محدود نیروهای آن از امکانات فنی بسیار پیشرفته‌ای بهره می گیرد؛ نیروی دریایی این کشور کشتی‌های جنگی، زیردریایی‌هایی با سوخت دیزلی الکتریکی و هسته‌ای در اختیار دارد که شامل 14 ناو، 24 قایق دفاعی ساحلی و 28 شناور دوکاره آبی-خاکی و 2 شناور مین‌روب می شود.

بودجه نظامی رو به رشد

طبق آمارهای پژوهشکده بین المللی راهبردی بریتانیا، هزینه نظامی ارتش امارات در سال 2017 میلادی به 30 میلیارد دلار رسید، این کشور از سال 2012 تا 2016، 63درصد خرید تسلیحات خود را افزایش داده است و در باره زمانی 2014 تا 2018 در جایگاه 10 کشور نخست واردکننده تسلیحات در سطح جهان قرار گرفت.

در سطح کشورهای عربی، امارات پس از کشورهای عربستان، مصر و الجزایر در مرتبه چهارم واردات تسلیحات قرار دارد، ابوظبی همچنین سومین کشور در سطح جهان است که بیشترین میزان خرید تسلیحات امریکایی را به خود اختصاص داده است.

امارات طی سال‌های 2014 تا 2018، چندین سامانه پدافندی، موشک‌های بالستیک کوتاه‌بُرد و 1700 خودروی زره‌‍پوش از ایالات متحده امریکا خریداری کرده است، ابوظبی همچنین ضمن خرید 3 کشتی جنگی از فرانسه، قراردادهایی برای همکاری با روسیه برای طراحی و ساخت پهپهادهای تهاجمی سبک‌وزن منعقد کرده است.

نقش امریکا در ارتش امارات

نقش ایالات متحده امریکا در ایجاد و مدیریت ارتش امارات بر کسی پوشیده نیست به طوری واشنگتن در اداره پایگاه هوایی «الظفره» با طرف اماراتی شریک است و چندین جنگنده اف 35 امریکایی در این پایگاه مستقر هستند.

از زمان جنگ خلیج در سال 1990، امارات میزبان هواپیماهای غول‌پیکر سوخت‌رسان امریکاست، همچنین دو کشور در همان سال توافق همکاری دفاعی و اقتصادی معروف به «دیکا» را امضا کردند که بر اساس آن، نیروهای امریکایی رسما اجازه استفاده از تاسیسات امارات از جمله پایگاه هوایی الظفره و بنادر این کشور  را برای اهداف نظامی دارند.

در همین رابطه، پنتاگون علاوه بر نظارت بر آموزش سالانه 800 نظامی اماراتی، به خلبانان این کشور اجازه می دهد هر سال در تمرین موسوم به «پرچم سرخ» که از مهمترین تمرینات نظامی هوایی است، شرکت کنند.

گارد ریاستی امارات نیز هر ساله تمرینات و مانورهای مشترکی با تفنگداران ویژه امریکا «مارینز» برگزار می کند.

بلاک واتر

علیرغم اینکه ارتش امارات از امکانات و تجیهزات پیشرفته برخوردار است اما این ارتش این کشور از شمار اندک نیروها و تجربه کم نظامی رنج می برد، به طوری که نمی توان در درگیری‌های طولانی مدت به روی ارتش امارات تکیه کرد.

در چارچوب حل مشکل شمار اندک نیروهای ارتش امارت، ابوظبی در سال 2014 میلادی ناچار شد قانون سربازی اجباری را به مدت 9 ماه برای دارندگان تحصیلات دانشگاهی و 2 سال برای افراد دارای تحصیلات پایین‌تر اجرایی کند.

در موازارت این اقدام، «محمد بن زاید»،ولیعهد امارات تصمیم به افزایش استخدام جنگجویان و مزدوران خارجی در ارتش این کشور گرفت، در همین ارتباط، «مایک هندمارش»، استرالی فرماندهی گارد ریاستی و «استفان توماجان»، ژنرال بازنشته امریکایی هدایت یکی از یگان‌های ارتش امارات را برعهده دارند.

در یگان‌های مختلف ارتش امارات همچنین جنگجویان از کشور سودان، کلمبیا، چاد و نیجر حضور دارند که اکنون در یمن و لیبی مستقر هستند.

ابوظبی؛ پایتخت نیروهای مزدور

بر اساس آمارهای غیررسمی، در دهه نود میلادی، یک سوم ارتش امارات از نیروهای خارجی مزدور تشکیل می شد، سیاستی که با روی کار آمدن بن زاید و با همکاری و همسویی شرکت امریکایی بلاک واتر گسترش روز افزونی یافته است.

برآورد دقیق شمار نیروهای مزدور در ارتش امارت کار دشواری است اما آمارهای موجود کشورهای غربی نشان می دهد که هزاران جنگجوی خارجی در نیروهای مسلح این کشور مشغول به خدمت هستند، در سایه این واقعیت‌ها می توان گفت که نیروهای مسلح امارات از ترکیب نیروهای بومی و خارجی با حمایت تسلیحاتی پیشرفته شکل گرفته است.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا