اقتصادیخبر اول

فشارهای شدید برای بازگشایی گذرگاه های مرزی عراق

مقامات مرزی عراقی گزارش های متعددی از دخالت گروه های شبه نظامی وابسته به ایران برای عبور برخی محموله ها و افراد از مرزها را به مرکز ارسال کرده اند.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه عراقی خبر داد که این کشور به شدت تحت فشار ایران برای بازگشایی گذرگاه های مرزی به روی کالاهای ایرانی است. این در حالی است که کمیته بحران عراق در راستای محدودیت ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کووید ـ 19 از بیش از یک ماه پیش همه مرزهای این کشور را بست و محدودیت های شدیدی دربرابر تردد مسافران و عبور کالاها تعیین کرد.

این مقام بلندپایه عراقی به «العربی الجدید» گفت که مقامات مرزی عراقی در گذرگاه های مرزی ایران و عراق گزارش های متعددی از دخالت گروه های شبه نظامی وابسته به ایران برای عبور برخی محموله ها و افراد از مرزها را به مرکز ارسال کرده اند.

دولت عراق روز گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد تا زمانی که به وضعیت مهار کامل ویروس نرسد به محدودیت ها ادامه خواهد داد.

مقام عراقی که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که عالی ترین مقامات ایرانی و نیز برخی سران سیاسی عراقی و گروه های مسلح وابسته به ایران دولت را تحت فشار گذاشته اند که مرزها را به روی کالاهای ایرانی بازگشایی کند.

این مقام تأکید کرد که «در استان دیالی، افراد مسلح تابع یک گروه شبه نظامی مقامات مرزی را به علت جلوگیری از ورود چند محموله و چند شهروند عراقی موجود در ایران که می خواسته اند برخلاف ضوابط وارد عراق شوند تهدید کرده اند.»

به گفته این مقام، علت این فشارها در درجه نخست مشکلات اقتصادی ایران است چون بسته بودن مرزها به ایران ضرر اقتصادی زده است، زیرا ایران هر روزه با ارسال محموله های مصالح ساختمانی و مواد غذایی و وسایل برقی و لوازم خانگی به عراق به مقداری ارز دست می یافت.

این مقام افزود که کمیته بحران نسبت به بازگشایی مرزها با ایران و ترکیه و دیگر کشورها به نحو سابق هشدار داده است.

«عمر الوائلی»، رئیس سازمان گذرگاه های مرزی عراق، روز شنبه با صدور بیانیه ای تأکید کرد که بازگشایی گذرگاه های مرزی با ایران منوط به درخواست حکومت های محلی ای است که گذرگاه ها در آن قرار دارد و افزود که این حکومت ها براساس وضعیت اندوخته مواد غذایی در استان هایشان درصورت ضرورت می توانند هفته ای یک روز مرز خود را با ایران به روی کالاها باز کنند.

او افزود که سازمان گذرگاه های مرزی در هماهنگی کامل با وزارت کشاورزی و بازرگانی است تا وضعیت مواد غذایی در هر استان را پایش کند و در صورت بحرانی شدن وضع، اجازه بازگشایی مرز برحسب نیاز را صادر کند.

«بدر الزیادی»، نماینده مردم بصره در مجلس عراق، گفت که هنوز وضعیت بهداشت در عراق کاملا کنترل نشده است و نمی توان در شرایط کنونی اجازه بازگشایی مرز را داد.

او گفت که استان بصره خواستار بسته ماندن مرز شده است و این موضوع را مهم و ضروری می داند و این وضعیت تا زمانی که مطمئن شویم بر سلامت شهروندان تأثیر منفی ندارد ادامه خواهد یافت.

او افزود که کالاها از طریق بنادر و دیگر گذرگاه ها به صورت حساب شده وارد کشور می شود و هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد.

«هشیار عبدالله»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، نیز تأکید کرد که اولویت اصلی باید مهار ویروس کرونا باشد و همه مسائل دیگر فرع این موضوع است.

او گفت که هرگونه بازگشایی حساب نشده مرزها ریسکی بزرگ ازجانب دولت عراق خواهد بود.

روز شنبه (25 آوریل)، «محمد امین زاده»، فرماندار بانه در غرب ایران، گفت که مبادلات اقتصادی با عراق ازسرگرفته شده و از روز شنبه مرز «باشماخ» بازگشایی خواهد شد.

در واکنش به این اظهارات، سازمان گذرگاه های مرزی عراق اعلام کرد که همه مرزهای عراق با کشورهای همسایه بسته است و هیچ تصمیمی برای بازگشایی آن گرفته نشده است.

دکتر «خالد الانصاری»، مشاور واحد بحران عراق در مبارزه با ویروس کرونا، گفت که برای بازگشایی مرزها لازم است که تیم درمانی اعزام و دستگاه هایی متنوع نصب و مناطق قرنطینه ایجاد شود و عراق امکانات لازم برای این کار را ندارد و زیرساخت های نقاط مرزی آمادگی چنین کاری را ندارد.

او افزود که آمارهای وزارت بازرگانی و وزارت کشاورزی درباره نیازهای بازار و توان خرید مردم نشان می دهد که کشور فعلا به واردات بیشتر نیازی ندارد و برای همین بازگشایی گذرگاه های مرزی در شرایط کنونی ضرورتی ندارد. به خصوص در مورد کشوری مثل ایران که یکی از کانون های شیوع ویروس کرونا در منطقه است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا