سرخط خبرها

وزیر خارجه اسرائیل: مهار برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از حضور نظامی این کشور در منطقه مسئولیت اصلی اسرائیل است

وزیر خارجه اسرائیل تأکید کرد که طرح رئیس جمهور امریکا برای صلح در خاورمیانه فرصتی تاریخی برای ترسیم مرزهای ثابت اسرائیل است.

میدل ایست نیوز: «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه اسرائیل، ساعاتی پس از آغاز رسمی مسئولیتش تأکید کرد که طرح رئیس جمهور امریکا برای صلح در خاورمیانه «فرصتی تاریخی برای ترسیم مرزهای ثابت اسرائیل» است و افزود که می کوشد ازطریق مذاکره با همسایگان این طرح را اجرایی کند.

اشکنازی در مراسم معارفه خود در وزارت خارجه اسرائیل گفت که با هماهنگی دولت امریکا و مذاکره با همسایگان و حفظ توافق‌نامه های صلح موجود روند اجرای این طرح را آغاز خواهد کرد و تأکید کرد که «صلح با همسایگان گنجینه ای استراتژیک است که حفظ و تقویت آن اهمیت فوق العاده دارد، مصر و اردن دو متحد مهم ما هستند».

این اظهارات به روشنی پیامی به اردن است که اخیرا پادشاه آن نسبت به تحقق سیاست انضمام زمین های کرانه باختری به اسرائیل هشدار داد بود و آن را باعث درگیری شدید اردن با اسرائیل دانسته بود.

اشکنازی گفت که «ما در برابر چند فرصت مهم منطقه ای هستیم، اول از همه طرح صلح رئیس جمهور امریکا که بسیار مهم است و می تواند نقشه راه ما باشد و ما را دربرابر فرصتی تاریخی برای ترسیم آینده اسرائیل در دهه های آینده قرار می دهد».

وی که پیشتر رئیس ستاد ارتش و مدیر کل وزارت دفاع اسرائیل بوده همچنین تأکید کرد که «مسئولیت اصلی اسرائیل مهار پروژه هسته ای ایران و جلوگیری از حضور نظامی ایران در کشورهای همسایه است و خواهد بود» و از «موضع ثابت دولت امریکا دربرابر پروژه های ایران» تقدیر کرد.

اولین جلسه دولت جدید «بنیامین نتانیاهو» یکشنبه شب پس از تحلیف کابینه برگزار شد.

نتانیاهو در این جلسه اولویت های اصلی دولتش را تشکیل شورای وزارتی برای مبارزه با کرونا، راه انداختن دوباره اقتصاد اسرائیل، ایستادن دربرابر تلاش های ایران برای به گفته وی دستیابی به سلاح هسته ای و محکم کردن جای پایش در سوریه و تحکیم حاکمیت اسرائیل بر برخی مناطق کرانه باختری اعلام کرد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا