اقتصادیخبر اول

«مصطفی الکاظمی»: نظر مرجعيت ملاك است/قصد ترورم را داشتند/در عراق چيزي به اسم اقتصاد نداريم

نخست وزیر عراق گفت که چیزی به نام اقتصاد عراق دروغ و ناموجود است و فقط پول نفت در کار است و نظام بانکی در عراق وجود ندارد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که گفت‌وگوهای راهبردی میان عراق و امریکا براساس نظر مرجعیت و پارلمان و نیازهای عراق خواهد بود.

او روز پنج‌شنبه (11 ژوئن) در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در مقام نخست وزیر عراق تأکید کرد این کنفرانس در سالروز سقوط موصل به دست تروریست های داعش برگزار می شود و گفت که این شکست یک حادثه اتفاقی نبود بلکه نتیجه سوءمدیریت و فساد و نفرت‌پراکنی و فرقه‌گرایی و نژادپرستی بود که باعث کینه و نفرت شد که عراق توانست آن را پشت سر بگذارد.

الکاظمی گفت که این حادثه نتیجه وابستگی مطلق اقتصاد کشوری مانند عراق به نفت بود و که از سال 2003 تا کنون به 94.7 درصد درآمد کشور وابسته به نفت است.

او گفت که دولت های سابق بدون استثنا هیچ کدام نتوانستند اقتصادی سالم برپا کنند و افزود که چيزي به نام اقتصاد و نظام بانکی در عراق وجود ندارد و فقط دفتر مالی هست که پول نفت را توزیع می کند.

الکاظمی خبر داد که دولت عراق در سال گذشته 2 میلیارد دلار از کشاورز عراقی به سه برابر قیمت جهانی خریداری کرد اما شخصا در موصل دیده که گندم سال گذشته در سوله ها در حال نابود شدن است.

نخست وزیر عراق گفت که در شرایطی غیر عادی به نخست وزیری رسیده و تحرکاتی اجتماعی باعث استعفای دولت سابق شد و در وضعیتی به قدرت رسیده که کرونا، نابه سامانی اجتماعی، تنش های منطقه‌ای، اقتصاد فروپاشیده، کاهش قیمت نفت برای کشور مشکلاتی درست کرده که نخست وزیر شدن برای وی چیزی خوشحال‌کننده نیست.

او لازمه حل مشکلات کشور را اصلاحات واقعی بدون تعارف دانست و گفت که هیچ پروژه سیاسی ندارد و برای خدمت به مردم آمده و تنها شرطی که تعیین کرده خدمت به فقرا است.

الکاظمی افزود که عمر دولت وی یعنی از زمان تکمیل کابینه یک هفته است و برخی در پی زیاده‌خواهی سیاسی هستند و کسی نیست که با وعده های پست و مقام به هزاران نفر در تبلیغات انتخاباتی بر سر کار آمده باشد.

او گفت که عراق که جمعیتی کمتر از 40 میلیون است 4 میلیون کارمند دولتی دارد و این به علت عزل و نصب های بی ضابطه در آستانه انتخابات بوده و این باعث ضعف شدید دولت شده است.

نخست وزیر عراق در پاسخ به برخی انتقادات درباره کاهش حقوق بازنشستگان گفت 73 درصد بازنشستگان حقوق کامل خود را دریافت کرده اند و کسانی که کمتر از حقوق خود دریافت کرده اند علتش کمبود نقدینگی بوده و در ماه آینده جبران می شود و گفت که کسانی که به دروغ مدعی شدند که حقوق بازنشستگان کم شده باید خجالت بکشند و حق ندارند با عواطف ملت عراق بازی کنند.

او گفت که کسانی بیش از یک حقوق دریافت می کنند که به آنها اختیار داده شده که بیشترین حقوقشان را انتخاب کنند و بقیه حقوق آنها قطع شود و این مربوط به کارمندان می شود و افزود که کسانی که در دوران دیکتاتوری در خارج از کشور بوده اند حق دریافت هیچ امتیازی بیش از مردم عادی ندارند.

الکاظمی تکرار کرد که اکنون وقت زیاده‌خواهی سیاسی نیست و باید برای حل مشکلات عراق و فقرا دست به دست همین دهیم و افزودکه زیاده‌خواهی سیاسی در چنین شرایطی شرم‌آور است.

او گفت که عراق بیش از هر زمان نیازمند صراحت لهجه است و افزود که اگر به فکر پروژه ای انتخاباتی بود کارهای بسیاری می توانست بکند و تأکید کرد که شخصیتی محترم و کارآمد را برای وزارت دارایی تعیین کرده و طرحی برای حل مشکلات اقتصادی کشور در حال تدوین است اما برخی می کوشند از این موضوع برای انتخابات سوءاستفاده کنند.

الکاظمی تأکید کرد که تظاهرات‌کنندگان حق دارند حقوق خود را به روش مسالمت‌آمیز مطالبه کنند اما حق ندارند به حکومت وکارکنان دولت و اقتدار دولت تعرض کنند و افزود که دولت بدون سروصدا دست به اقداماتی برای برخورد با خرابکاران زده است.

او گفت که کسانی که می خواهند دولت را سرنگون کنند باید بدانند که او هیچ شهوتی به قدرت نداشته و از همه می خواهد که به وی برای خدمت و اصلاحات کمک کنند.

الکاظمی گفت که به زودی برنامه‌ای جدی برای اصلاحات اداری و مالی در دولت آغاز می شود که برای کسانی خوشایند نخواهد بود و افزود که «بی تردید در کنار هم و بدون دروغ و با صداقت عراق را خواهیم ساخت» و هیچ سودای انتخاباتی ندارد.

او گفت که در آستانه سفر روز گذشته اش به موصل دستگاه‌های اطلاعاتی به وی خبر دادند که برنامه ای برای ترور وی در کار است و افزود که به این گزارش‌ها اعتنا نکرده است و از مردم خواست که به حرف‌های سارقان و فریبکاران گوش ندهند.

نخست وزیر عراق بر ضرورت تقویت بخش خصوصی در عراق تأکید کرد و گفت که بخش خصوصی در عراق هیچ نقشی در نظام کشور ندارد و برخی از آن برای فساد استفاده خواهند کرد.

او گفت که در موضوع گفت‌وگوهای راهبردی با ایالات متحده گفت که مبنای این گفت‌وگوها بیش از هر چیز و پیش از هر چیز حاکمیت ارضی عراق خواهد بود و ملاحظات مرجعیت عالی شیعه و ملاحظات پارلمان و نیاز عراق و منافع کشور خواهد بود و عراق هرگز میدان نزاع نخواهد بود و افزود که ملت عراق از 1963 با بر سرکار آمدن حزب بعث در حال تلفات دادن است و باید این وضعیت تمام شود و فرزندان عراق شایسته آینده‌ای بهترند.
نخست‌وزیر عراق گفت که کشور نیازمند بازسازی است و سلاح بیشتر نیاز ندارد.

الکاظمی گفت که علت سکوتش آن است که برنامه‌ای جدی برای اصلاحات در دستگاه‌های امنیتی و اقتصادی و اداری و پروژه‌های بزرگ خدماتی دارد و مشغول مسئولیتش است و از کسی نمی‌ترسد.

او در پایان از همه کسانی که به عراق در جنگ با داعش کمک کردند تقدیر کرد.

نخست وزیر عراق افزود که هدف اصلی دولت وی برگزاری انتخابات و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و حفظ اقتدار دولت است.

الکاظمی تأکید کرد که روابط دولت با مجلس بسیار خوب است و لازم است که دولت و مجلس و دیگر دستگاه‌ها و نیز نیروهای اجتماعی برای حل مشکلات کشور دست به دست هم دهند.
او گفت که به موضوع کنترل قاچاق و کنترل مرزها اولویت خواهد داد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا