اجتماعیاقتصادیخبر اول

شورای امنیت بازگشایی گذرگاه مرزی عراق و سوریه را بررسی می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی تصویب قطعنامه‌ای براي بازگشایی ۶ ماهه گذرگاه مرزی عراق و سوریه برای کمک های انسان دوستانه است.

میدل ایست نیوز: شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال بررسی پیشنهادی درباره بازگشایی یک گذرگاه مرزی میان عراق و سوریه برای ارسال کمک های انسان‌دوستانه به سوریه برای مبارزه با شیوع کروناست.

پیش از این روسیه و چین که از حکومت سوریه حمایت می کنند با بازگشایی این گذرگاه مرزی و نیز گذرگاهی در اردن مخالفت کرده بودند.

رویترز گزارش داد که آلمان و بلژیک پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت داده‌اند که بر اساس آن گذرگاه مرزی عراق و سوریه به مدت ۶ ماه بازگشایی خواهد شد.

این قطعنامه همچنین به شورای امنیت اجازه می‌دهد که این بازگشایی را به مدت ۶ ماه دیگر نیز تمدید کند.

دیپلمات های غربی گفتند که بسته شدن این گذرگاه مرزی باعث کاهش ۴۰ درصدی ارسال کمک های بهداشتی به شمال شرق سوریه شده است.

در دسامبر سال گذشته روسیه و چین قطعنامه برای بازگشایی گذرگاه های مرزی در سوریه به مدت ۳ سال برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه را وتو کرده بودند.

لوی شاربونو، مدیر امور سازمان ملل در دیده بان حقوق بشر تاکید کرد جلوگیری از بازگشایی این گذرگاه مرزی باعث مشکلات و شیوع کرونا مانند آتش در انبار کاه می شود او افزود که تردید این است که روسیه خواستار بروز چنین وضعیتی در سوریه نیست.

کیلی کرافت، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل ماه گذشته خواستار صدور مجوزهای لازم برای استفاده از گذرگاه مرزی عراق و سوریه شده بود.

 

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا