اقتصادیسرخط خبرها

افزایش اعتراضات لبنان در پی کمبود گوشت، نان، و برق

مشکلات اقتصادی لبنان باعث شده که لبنان نتواند سوخت لازم برای راه انداختن نیروگاه های خود را تأمین کند.

میدل ایست نیوز: هیئت مدیره مؤسسه برق لبنان (سهامی عام) به وزیر انرژی این کشور اعلام کرد که این مؤسسه امکان ادامه وضعیت کنونی و عدم قطع برق را ندارد.

اعضای هیئت مدیره این شرکت در دیدار با «ریمون غجر»، وزیر انرژی لبنان، تأکید کردند که شرایط کنونی کشور فشار شدیدی بر این شرکت وارد کرده و امکان ادامه روند تولید و توزیع برق وجود ندارد.

این اعضا از وزیر خواسته اند که موضوع را به اطلاع رؤسای جمهور و مجلس و دولت برساند تا اقدامات مقتضی را در این باره اتخاذ کنند.

مشکلات اقتصادی لبنان و کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور باعث شده که لبنان نتواند سوخت لازم برای راه انداختن نیروگاه های خود را تأمین کند.

همزمان دولت لبنان افزایش 33 درصدی قیمت نان را اعلام کرد.

کمبود نان و اعتصاب توزیع کنندگان باعث ایجاد صف های طولانی نان در لبنان شده بود. قیمت نان در لبنان از سال ها پیش 1500 لیره بوده که معادل یک دلار بوده اما اکنون دلار به 8 هزار لیره رسیده است و این باعث شده که نانوایان تولید نان را به صرفه ندانند.

در نتیجه این وضعیت «راوول نعمه»، وزیر اقتصاد لبنان در جلسه هیئت وزیران اعلام کرد که قیمت نان 900 گرمی با احتساب یارانه از روز چهارشنبه (اول ژوئیه) 2هزار لیره خواهد بود.

در همین جلسه «حسان دیاب»، نخست وزیر لبنان، تأکید کرد که این کشور دیگر امکان برعهده گرفتن هزینه های آوارگان سوریه ای را ندارد. شمار آوارگان سوریه ای در لبنان یک میلیون نفر است که یک چهارم جمعیت لبنان را تشکیل می دهد.

در پی تصمیم دولت لبنان برای افزایش قیمت نان معترضان به خیابان ها ریخته و خیابان های غرب بیروت و نیز بزرگراه بیروت به جنوب لبنان را بستند.

صیدا و طرابلس نیز شاهد اعتراضات و تظاهرات مردم به افزایش قیمت نان بود.

ازسوی دیگر، فرماندهی ارتش لبنان اعلام کرد که با توجه شرایط دشوار معیشتی در لبنان، گوشت از غذای نیروهای ارتش در حین خدمت حذف می شود.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند در لبنان به 80 هزار لیره (52 دلار براساس قیمت رسمی ارز و 10 دلار براساس قیمت بازار) رسیده است. قیمت گوشت در لبنان 2 ماه پیش از این 30 هزار لیره بود.

جمعیت دفاع از مصرف کنندگان لبنان نیز اعلام کرد که در پاییز تا پایان ماه مه قیمت مواد غذایی در لبنان شاهد افزایش 72 درصدی بوده است.

لبنان تا حد زیادی گوشت مصرفی خود را از واردات تأمین می کند و کمبود ارز باعث کاهش شدید واردات لبنان شده است.

رئیس اتحادیه قصابان لبنان نیز تأکید کرد که به علت این وضعیت 60 درصد فروشگاه های گوشت بسته شده است.

قیمت دلار در بازار غیر رسمی لبنان از مرز 8 هزار لیره گذشته هرچند قیمت رسمی و دولتی آن همچنان 1507 لیره است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا