اقتصادیخبر اول

لبنان برای دریافت کمک سراغ چین می رود

چین پیشنهاد کمک به حل بحران انرژی در لبنان را که این کشور چند دهه گرفتار آن است داده و بیروت در حال بررسی این پیشنهاد است.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «آسوشیتد پرس» خبر داد که با کاهش احتمال دریافت کمک ازجانب غرب و اعراب به لبنان، این کشور در صدد جلب سرمایه گذاری ازجانب چین است.

به گزارش «روسیا الیوم» خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در گزارشی تأکید کرد که پس از آنکه کشورهای غربی به لبنان اعلام کرده اند که بدون اصلاحات ملموس اقتصادی نمی توانند به لبنان کمک کنند، و چند کشور عربی نیز دست رد به سینه مقامات لبنانی زده اند، دولت «حسان دیاب» در پی تلاش برای جلب کمک از چین است.

پیش از این بسیاری منابع از بی نتیجه ماندن مذاکرات لبنان و صندوق بین المللی پول و خودداری کشورها از پرداخت تعهدات 11 میلیارد دلاری خود به لبنان که در کنفرانسی در پاریس در سال 2018 وعده آن را دادند خبر داده بودند. این کشورها تأکید کرده اند که بدون اقدامات مؤثر اصلاحی و مبارزه با فساد نمی توانند دست به چنین کمک هایی بزنند.

این گزارش تأکید کرده که حزب الله لبنان به شدت از رفتن سراغ چین حمایت می کند، هرچند چنین اقدامی ازجانب لبنان به ضربه ای جدی به روابطش با ایالات متحده می زند.

براساس این گزارش، حسان دیاب در ماه جاری میلادی پس از دیدار با سفیر چین در بیروت، وزیر صنایع لبنان را مأمور تهیه گزارشی درباره عرصه های همکاری با پکن کرده است.

یک وزیر لبنانی که نخواسته نامش فاش شود به «آسوشیتد پرس» گفته که رفتن لبنان به سراغ چین بسیار جدی است اما این به معنای پشت کردن به غرب نیست و افزوده که لبنان شرایط بسیار سختی دارد و از هر کسی که در پی کمک به آن باشد استقبال می کند.

این مقام تأکید کرده که چین پیشنهاد کمک به حل بحران انرژی در لبنان را که این کشور چند دهه گرفتار آن است داده و بیروت در حال بررسی این پیشنهاد است.

براساس این گزارش، چین همچنین پیشنهاد ساخت شبکه نیروگاه های انرژی و یک خط آهن در طول ساحل لبنان را داده است.

«حسن مقلد»، کارشناس اقتصادی لبنانی، تأکید کرده که ارزش پروژه های پیشنهادی چین به لبنان حدود 12.5 میلیارد دلار است و این سرمایه گذاری ها به سود هردو کشور خواهد بود.

به گفته وی، چین با این پیشنهاد در پی تقویت جای پای خود در غرب خاورمیانه با هدف مقدمه چینی برای حضور در پروژه های بازسازی سوریه است.

همزمان، «دوروتی شیا»، سفیر ایالات متحده در بیروت، به دولت لبنان بابت نزدیک شدن به چین هشدار داد و گفت که روی بردن به سوی شرق مشکلات این کشور را حل نخواهد کرد و به روابط تاریخی لبنان با امریکا آسیب خواهد زد.

این گزارش تأکید کرده که ایران نیز پیشنهاد صادرات نفت به لبنان و دریافت هزینه آن با لیره لبنان را مطرح کرده اما مقامات لبنانی نگران آن اند که با پذیرش این پیشنهاد هدف تحریم های امریکا قرار بگیرند.

در این گزارش آمده که لبنان همچنین در حال مذاکره با بغداد برای خرید نفت در ازای محصولات کشاورزی است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا