سیاسی

افریقای جنوبی، گذرگاه سیاسی حماس به غرب

چندی پیش هیئتی از نمایندگان «حماس» در سفر به افریقای جنوبی با حزب حاکم این کشور تفاهم نامه امضا کرد.

نکات برگزیده مطلب
  • رئیس حزب کنفرانس ملی افریقای جنوبی، تأکید کرد که کشورش از حق ملت فلسطین در آزادی جانبداری می‌کند و مخالف اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان است.
  • کنفرانسی آکادمیک در افریقای جنوبی، در 27 نوامبر گذشته، سخنرانی چند پژوهشگر اسرائیلی را لغو کرد.
  • حزب کنفرانس ملی افریقای جنوبی در دیدار با هیئت حماس‌ تأکید کرد که سطح نمایندگی افریقای جنوبی در اسرائیل را پایین می آورد.
  • در این دیدارها هیچ گونه پروژه اقتصادی یا حمایت مالی از حماس بررسی نشده است و این سفر فقط دستاورد دیپلماتیک داشته است.
  • با وجود هم بستگی افریقای جنوبی با مسئله فلسطین و جنبش حماس، این کشور محدودیت‌هایی نیز دارد که نمی تواند آن ها را کنار بگذارد.

 

میدل ایست نیوز: هیئتی پارلمانی از فراکسیون «تغییر و اصلاح» وابسته به جنبش حماس در مجلس قانون‌گذاری فلسطین، به ریاست «محمود الزهار» در 6 دسامبر به سفر رسمی خود به افریقای جنوبی پایان داد. در این سفر تفاهم‌نامه ای با حزب «کنفرانس ملی» که حزب حاکم در افریقای جنوبی است امضا و نیز چند نشست با نهادهای رسمی دولتی و محلی و حقوقی که در آنها راه‌های گسترش همکاری‌ها برای حمایت از فلسطین بررسی شد. «جکسون ماتیمبو»، رئیس حزب کنفرانس ملی افریقای جنوبی، تأکید کرد که کشورش از حق ملت فلسطین در آزادی جانبداری می‌کند و مخالف اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان است. این دیدار پس از موافقت قاهره با عبور هیئت حماس از گذرگاه مرزی «رفح» انجام می‌شود. این اولین بار پس از پنج سال است که مصر چنین اجازه‌ای را صادر می‌کند.

هم‌زمان، کنفرانسی آکادمیک در افریقای جنوبی، در 27 نوامبر گذشته، سخنرانی چند پژوهشگر اسرائیلی را لغو کرد. این کنفرانس که با عنوان «به رسمیت شناختن، جبران کردن، مصالحه» در دانشگاه «ستلنبوش» (Stellenbosch) برگزار شد و در 9 دسامبر به کار خود پایان داد. قرار بود در این کنفرانس 7 چهره آکادمیک از سه دانشگاه اسرائیل شرکت کنند.

روزنامه «هاآرتص» طی گزارشی تأکید کرد که لغو حضور این پژوهشگران اسرائیلی با فعالیت‌های «جنبش تحریم اسرائیل»  BDS و به علت قانون قوميت که پیشتر اسرائیل آن را تصویب کرده بود انجام شده است. بر اساس این قانون، هرگونه تصمیم‌گیری درباره آینده و سرنوشت اسرائیل انحصارا در اختیار یهودیان است. قانونی که آشکارا حق فلسطینیان را که  دست‌کم 20 درصد ساکنان اسرائیل اند نادیده می‌گیرد.

«باسم نعیم»، عضو دفتر روابط بین الملل جنبش حماس، به «المانیتور» گفت که هدف از این دیدار جلب حمایت برای مسئله فلسطین و آگاهی‌بخشی درباره رنج‌ ها و مصائب آنان به خصوص در نوار غزه به سبب تحریم های اسرائیل است که 13 سال از آن می گذرد. او این دیدار را دستاورد مهمی در عرصه گسترش روابط دو طرف دانست.

او گفت که حزب کنفرانس ملی افریقای جنوبی در دیدار با هیئت حماس‌ تأکید کرد که سطح نمایندگی افریقای جنوبی در اسرائیل را پایین می آورد و به اقداماتی برای تسهیل سفر شهروندان فلسطینی به افریقای جنوبی دست خواهد زد. نعیم تأکید کرد که جنبش حماس از وقتی که در سال 2006 در انتخابات پیروز شد در پی گسترش روابط با جامعه بین الملل برای ارائه تصویری درست از وضعیت فلسطین بوده است.

این عضو حماس تأکید کرد که افریقای جنوبی از کشورهای دوست و حامی ملت فلسطین است به خصوص که تجربه کنونی ملت فلسطین به تجربه آپارتاید که افریقای جنوبی پشت سر گذاشته شباهت بسیار دارد.

او افزود که دستاوردهای حماس از گسترش روابط بین المللی دستاوردی برای همه ملت فلسطین است و تأکید کرد که در این دیدارها هیچ گونه پروژه اقتصادی یا حمایت مالی از حماس بررسی نشده است و این سفر فقط دستاورد دیپلماتیک داشته است.

«حمزه ابوشنب»، تحلیلگر سیاسی نزدیک به حماس، تأکید کرد که روابط حماس و افریقای جنوبی از سال 2006 سابقه دارد و برای حماس بسیار مهم است. او درباره رأی منفی افریقای جنوبی به طرح امریکایی ضد حماس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که افریقای جنوبی به عنوان بخشی از جامعه بین الملل نمی تواند ایده راه حل دو کشوری را کنار بگذارد.

او افزود که با وجود هم بستگی افریقای جنوبی با مسئله فلسطین و جنبش حماس، این کشور محدودیت‌هایی نیز دارد که نمی تواند آن ها را کنار بگذارد.

ابوشنب تأکید کرد که افریقای جنوبی نمی تواند به حمایت مالی از حماس دست بزند، اما حمایت های سیاسی آن بسیار مهم است و چه بسا در مرحله آینده نقشی را در مسئله فلسطین بر عهده بگیرد.

«مأمون ابوعامر»، کارشناس امور اسرائیل، به «المانیتور» گفت که سیاست کلی افریقای جنوبی حمایت از دولت فلسطین و مخالفت با شهرک سازی در اسرائیل است.

ابوعامر افزود که حماس روابط بسیار خوبی با افریقای جنوبی دارد و در این کشور دفتر نمایندگی دارد و می تواند گذرگاه سیاسی خوبی برای حماس به جهان غرب و اروپا باشد.

از طريق
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا