نگاه خاورمیانه

فاجعه شرم آور جنگ یمن

حملات مداوم ائتلاف تحت رهبری سعودی به زیرساخت های آب آشامیدنی در یمن هم که یکی از کم آب ترین کشورهای جهان است، شرایط را وخیم تر می کند. در نتیجه این اتفاقات، 8.6 میلیون کودک در یمن به آب و خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند.

میدل ایست نیوز: سزار چلالا در یادداشتی در نشریه آنتی وار می نویسد: آمارها و ارقام وحشتناک هستند: طبق تحلیل های اخیر سازمان «نجات کودکان» که یک سازمان بین المللی بهداشت و حقوق بشر است، از آغاز درگیری ها در یمن تاکنون، حدود 85 هزار کودک زیر پنج سال از گرسنگی شدید و بیماری ها جان خود را از دست داده اند. طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان ملل متحد، اگرچه کودکان بیشتر از سایرین در معرض آسیب های این درگیری قرار دارند، اما در کل این جنگ حدود 14 میلیون نفر را در معرض خطر قحطی قرار داده است.

براي نزديك به چهار سال، یمن كه فقیرترین کشور جهان عرب به شمار می رود، در يك درگیری خونین بين حوثي ها و حاميان دولت عبد ربه منصور هادي مانده است. عربستان سعودی در سال 2015 ائتلافي با مشاركت کشورهای عربی شامل کویت، امارات متحده عربی، بحرین، مصر، مراکش، اردن، سودان و سنگال برای جنگ عليه حوثی ها تشكيل داد و اين كشورها يا نیرو به ميدان جنگ یمن فرستاده اند یا حملات هوایی در اين كشور انجام مي دهند.

طبق گزارش هاي منتشر شده، ايران درصدد كمك به حوثي ها برآمده و به دشمني ديرينه آنها با سعودي ها دامن زده است. سعودي ها علاوه بر جنگ عليه حوثی ها در یمن، از شورشياني كه عليه دولت بشار اسد در سوري مي‌جنگند نيز حمایت می کند و اين در حالي است كه ايران از كشورهاي متحد و دوست دولت اسد به شمار مي رود و در سوريه نفوذ دارد. در لبنان هم ایران از حزب الله حمايت مي كند، در حالي كه عربستان سعودي حامي جنبش آينده سني به رهبري سعد حريري نخست وزير لبنان است. با اين حال، نمي توان جنگ يمن را ادامه درگيري هاي ژئوپولتيك شيعه و سني بين ايران و عربستان سعودي دانست. خواسته های حوثی ها عمدتا اقتصادی و سیاسی است و آنها سعي دارند مردم يمن را از ورطه فقر خارج كنند. حملات بی رحمانه ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي كه بدون توجه حوثي ها و غيرنظامي هاي يمني را توامان هدف مي گيرد، سبب شده ميليون ها غيرنظامي ساكن كشوري ويران براي زنده ماندن دست و پا بزنند.

از آغاز حمله ائتلاف تحت فرمان سعودي به يمن تاكنون، بیش از 3 میلیون یمنی از ترس جان خانه های خود را ترك كرده و بي خانمان شده اند و نزديك به 300 هزار نفر هم در صدد پناهندگي در ديگر کشورها از جمله جیبوتی و سومالی برآمده اند. هم بي خانمان ها در داخل كشور و هم آنها كه به كشورهاي ديگر پناه برده اند، اغلب از نبود سرپناه و تغذيه مناسب رنج مي برند. به گزارش صندوق كودكان سازمان ملل (يونيسف)، نظام خدمات بهداشت و درمان يمن در آستانه فروپاشي است.
آنهايي كه در كشور مانده اند، علاوه بر نگراني هاي معيشتي مجبورند با حملات ناگهاني و بي رحمانه ائتلاف سعودي نيز دست و پنجه نرم كنند، چراكه در هدف گيري تمايزي بين نظامي ها و غيرنظامي ها تمايزي وجود ندارد. به علاوه، در سراسر کشور سازمان های امدادي براي ارائه کمک های لازم و ضروري با مشكلات عديده مواجه هستند. بیمارستان ها بمباران شده اند و در نتيجه حملات و قطع دسترسي افراد به مراقبت هاي ضروري، ده ها نفر جان خود را از دست داده اند.

نزدیک به 15 میلیون مرد، زن و کودک به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند. شیوع بیماری وبا که از اکتبر سال 2016 آغاز شده، هنوز تحت کنترل در نیامده است. حملات مداوم ائتلاف تحت رهبری سعودی به زیرساخت های آب آشامیدنی در یمن هم که یکی از کم آب ترین کشورهای جهان است، شرایط را وخیم تر می کند. در نتیجه این اتفاقات، 8.6 میلیون کودک در یمن به آب و خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند. یونیسف در گزارش خود در این باره آورده است: «آغاز جنگ (سعودی) از سال 2015 و تشدید تنش ها در پی آن، شرایطی دشوار را وخیم تر کرد و حملات و عملیات نظامی در نزدیکی و حول زیرساخت های آب سبب قطع دسترسی افراد بیشتری به آب آشامیدنی شد.»

سازمان ملل متحد در ماه آگوست گذشته در گزارش خود درباره وضعیت یمن، همه طرفین درگیر در جنگ را به شدت مورد انتقاد قرار داد، اما حملات ائتلاف سعودی علیه غیرنظامیان یمنی را بیش از باقی مسائل در شرایط به وجود آمده مقصر دانست. سه کارشناس سازمان ملل متحد اظهار داشتند که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به طور معمول در ارجاع به فهرست «عدم حمله» خود متشکل از بیش از 30 هزار سایت (منطقه) در یمن از جمله اردوگاه های پناه جویان و بیمارستان ها ناموفق عمل می کند. بر اساس گزارش کارشناسان، محدودیت هایی که عربستان سعودی بر تحویل کمک ها از راه های دریایی یا هوایی اعمال کرده، عواقب فاجعه بار انسانی در پی داشته و اگر اثبات شود که چنین اقداماتی با قصد و نیت قبلی صورت گرفته، می تواند به جرائم بین المللی تبدیل شود.

یک مساله به شدت ناراحت کننده و تاسف آور در این جریانات وجود دارد: اینکه برخی از قدرتمندترین کشورهای جهان از جمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه با رژیم جنایتکار عربستان سعودی توطئه چینی می کنند تا جنبش مقاومت حوثی در یمن را نابود کنند. در چند هفته گذشته، حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری سعودی در نزدیکه حدیده جان 150 هزار کودک را به خطر انداخته است. اقدامات این ائتلاف نقض حقوق بنیادین بشر و حاکمیت قانون است. جنگ در یمن یک قتل عام تمام عیار است و مسئولیت متوقف کردن چنین فاجعه ای و اجرای عدالت، بر گردن جامعه بین المللی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا