اجتماعیخبر اول

بیمارستان های لبنان؛ بحران گریبانگیری که با انفجار بیروت شدت گرفت

افزایش بیماری های روانی و عقلی و افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، پیامدهای انفجار بیروت و خروج بسیاری از پزشک ها و پرستاران از کشور، وضعیت سیستم بهداشتی لبنان را فشارهای سنگینی رو به رو کرده است.

میدل ایست نیوز: سازمان امدادی «Direct relief» گزارش داد که سیستم بهداشتی لبنان بر اثر بحران اقتصادی و انتشار ویروس کرونا به شدت در معرض فشارهای سنگینی قرار گرفته و انفجار بیروت نیز بر سنگینی این فشارها افزوده است.

این سازمان که در بیش از 80 کشور جهان فعالیت دارد و به بهبود وضعیت بهداشتی و زندگی افراد متضرر از فقر یا وضعیت های اورژانسی می پردازد، در گزارشی، بر برخی مشکلات که سیستم بهداشتی لبنان در حال حاضر از آن رنج می برد تمرکز کرده است.

این سازمان در گزارشش به نقل از دکتر «فراس ابیض»، جراح و مدیر عامل بیمارستان رفیق الحریری بیروت به موضوع پیامدهای انفجار 4 اوت 2020 در بیروت بر سیستم بهداشتی لبنان پرداخت و اشاره کرد که بسیاری از مراکز مراقبت های اولیه و بیمارستان های اورژانسی به حالت تعلیق در آمده بودند و شب انفجار، افراد مجروح را به بیمارستان ها منتقل کردند در حالی که بیمارستان ها به شدت با کمبود دارو و کمک های پزشکی رو به رو بودند.

اکنون نیز سیستم بهداشتی لبنان پس از گذشت دو ماه از انفجار بیروت هنوز درحال مقابله با بحران به علت فروپاشی اقتصادی است و از کمبود دارو و کمک های پزشکی حیاتی رنج می برد.

«دیما الزیات»، از افراد سازمان امدادی «انیرا» گفت که بسیاری از بیماران توانایی پرداخت هزینه های مراقبت پزشکی را ندارند و این موضوع مشکلات و بیماری های مزمنی را برای آنها به وجود آورده است.

وی توضیح داد که بحران اقتصادی، واردات مجموعه ای از داروها و مستلزمات پزشکی از جمله داروهای بیماری های مزمن را برای کشور سخت کرده است.

الزیات بیان کرد حتی اگر مردم هزینه خرید دارو را داشته باشند دارو در داروخانه ها وجود ندارد و این امر در خصوص افراد دارای بیماری های مزمن بسیار استرس زاست.

این فشارها بر سیستم بهداشتی لبنان همچنان با افزایش بیماری های روانی و عقلی و افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا افزایش می یابد، امری که فشار بیشتری را بر اتاق های اورژانس بیمارستان ها که هنوز از پیامدهای انفجار رنج می برند، تحمیل می کند و این در حالیست که بسیاری از بهترین پزشک ها و پرستاران نیز کشور را ترک کرده اند.

با عدم توانایی بسیاری از لبنانی ها در خصوص پرداخت هزینه های درمان در بیمارستان های خصوصی، بسیاری از آنها به سیستم بهداشتی عمومی روی می آورند که در مقایسه با بخش خصوصی به نسبت کوچک است و این امر فشار اضافی بر بخش عمومی فرسوده تحمیل می کند.

«فادی الجردلی»، رئیس سیاست بهداشتی و اداری در دانشگاه امریکایی بیروت گفت که سیستم بهداشتی لبنان در معرض فشارهای سنگینی قرار می گیرد و امور نیز بیش از پیش سخت تر می شود.

وی اشاره دارد که بسیاری از کارکنان در بخش مراقبت های پزشکی برای ارائه خدمات با کیفیت عالی به تعدادی زیادی از بیماران با فشارهایی رو به رو هستند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا