خبر اولسرخط خبرها

العربی الجدید: «مصطفی الکاظمی» بعد از نیمه ماه جاری به عربستان و کویت سفر خواهد کرد

نخست‌وزیر عراق قرار است بعد از نیمه ماه جاری تور خود به مقصد کشورهای شورای همکاری خود را آغاز کند.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق قرار است بعد از نیمه ماه جاری تور خود به مقصد کشورهای شورای همکاری خود را آغاز کند؛ توری که پس از سفر اخیر وی به فرانسه، بریتانیا و آلمان دومین نوع از این سفرها محسوب می‌شود.

هدف از این سفرها، کسب حمایت از عراق در دو پرونده اقتصادی و امنیتی به علاوه کمک به این کشور در پشت سر نهادن بحران بهداشتی ناشی از کرونا بعد از ثبت آمارهای بی‌سابقه در موار ابتلا به این اپیدمی است که تاکنون تقریبا نیم میلیون ابتلا داشته و بیش از 11 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

صبح امروز هیاتی سعودی به ریاست وزیر صنایع و کشاورزی و رئیس بانک مرکزی عربستان برای مقدمه‌چینی دیدار آتی «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی و الکاظمی به بغداد سفر کرد.

در همین رابطه، مسئولی عراقی تصریح کرد: سفر قریب الوقوع الکاظمی شامل عربستان و کویت خواهد بود، این احتمال هم وجود دارد که دیگر کشورهای شورای همکاری هم به عنوان مقصد الکاظمی به برنامه سفر وی افزوده شوند.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: مذاکرات هیات سعودی در عراق بر موضوع سرمایه‌گذاری در زمینه کشاورزی و دیگر حوزه‌ها، اتصال خطوط برق و زمان گشایش گذرگاه مرزی عرعر متمرکز بود.

این مقام عراقی در ادامه اظهار داشت: ایستگاه نخست سفر الکاظمی، عربستان خواهد بود و وی در این سفر چندین توافق اقتصادی، سرمایه‌گذاری مهم، همکاری امنیتی و اطلاعاتی در ریاض امضا خواهد کرد و در سفر به کویت هم بر پرونده‌ها و مسائل مورد اهتمام مشترک و تبریک به امیر جدید کویت و تاکید بر تقویت مناسبات دوجانبه تمرکز خواهد کرد.

الکاظمی قرار بود در 20 ژوئیه گذشته به ریاض به عنوان نخستین سفر خارجی خود سفر کند اما به دلیل عارضه جسمی ملک سلمان، پادشاه سعودی این سفر به تعویق افتاد و نخست‌وزیر عراق ابتدا به ایران و سپس امریکا سفر کرد.

در این میان، برخی گروه‌های سیاسی عراقی از جمله ائتلاف الفتح و دولت قانون نسبت به توافق دولت عراق و عربستان برای سرمایه‌گذاری در بیش از 150 هزار هکتار اراضی کشاورزی در عراق و راه‌اندازی پروژه‌های توسعه‌محور در بخش کشاورزی انتقاداتی مطرح کرده اند.

در همین ارتباط، «عامر الفایز»، عضو ائتلاف پارلمانی الفتح تصریح کرد: عراق نیازمند داشتن روابط گسترده با کشورهای مختلف است اما این امر نباید به ضرر منافع عراق باشد، عقد توافق میان بغداد و ریاض یا کویت نیازمند موافقت پارلمان است و ما با توافقی که به ضرر حال و آینده اقتصاد عراق باشد، موافقت نخواهیم کرد.

وی موافقت دولت عراق با سرمایه‌گذاری عربستان در منطقه بادیه السماوه را از لحاظ سیاسی و مردمی مردود خواند و افزود: همچنین نگرانی‌هایی درباره تبدیل شدن این سرمایه‌گذاری به استعمار اقتصادی وجود دارد لذا پارلمان با این توافق مخالفت خواهد کرد.

در مقابل، «احمد الشریفی»، تحلیلگر امور سیاسی عراقی از اهمیت سفر الکاظمی به عربستان و کویت کاست و به العربی الجدید گفت: اغلب سفرهایی که الکاظمی داشته است، نتایج ملموسی در پی نداشته است و علت آن به وجود برخی گروه‌های سیاسی باز می گردد که با توافقات مذکور بنا به منافع خود مخالف هستند به ویژه که هر گروهی طبق برنامه خارجی فعالیت می‌کند و خواهان سوق دادن دولت عراق در مسیر این برنامه‌ها هستند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا