خبر اولسیاسی

واکنش گروه های مسلح و افکار عمومی عراق به انتخاب «جو بایدن»

جریان های نزدیک به گروه های مسلح از پیروزی بایدن استقبال و ابراز امیدواری کرده اند که وی نیروهای امریکایی را از عراق خارج کند.

میدل ایست نیوز: پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا واکنش های گوناگونی در میان مردم عراق در پی داشته و موجب نگرانی برخی از تکرار تجربه سیاست های اوباما در عراق شده است.

در این میان جریان های نزدیک به گروه های مسلح از پیروزی بایدن استقبال و ابراز امیدواری کرده اند که وی نیروهای امریکایی از عراق خارج کند.

«محمد محیی»، سخنگوی کتائب حزب الله عراق، تأکید کرد که دولت ترامپ «بسیار بد» و «دوره ویرانی» بود و ابراز امیدواری کرد که دولت بایدن با خارج کردن نیروهای امریکایی از عراق به بحران پایان دهد.

او می افزاید که عملکرد ترامپ همیشه غافلگیرکننده بوده و بعید نمی داند که دولت ترامپ در روزهای باقی مانده از دوره اش دست به اقدامی علیه نیروهای حزب الله در عراق بزند.

«نصر الشمری»، سخنگوی جنبش النجباء، نیز تأکید کرد که «انتخاب بایدن راه را برای همکاری کشورها» باز می کند. نظری که «خمیس الخنجر»، سیاستمدار تأثیرگذار سنی عراقی نیز با آن موافق است.

به نظر الخنجر انتخاب بایدن «فرصتی تازه برای آغاز صفحه تازه ای از ثبات و گفت وگو در جهان فراهم می آورد».

با این همه، «ظافر العانی»، نایب رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، نسبت به ازسر گیری سیاست های اوباما در عراق نگران است.

اما بسیاری از ناظران معتقدند که پرونده عراق برای امریکا در دوره بایدن اولویت نخواهد بود.

«فرانس پرس» در گزارشی نظر شماری از مردم عادی عراق را در این باره جویا شد که نشان می دهد از نظر مردم عراق اینکه چه کسی در کاخ سفید باشد چندان تفاوتی ندارد.

ابوسعد (74 ساله) می گوید: «به عنوان یک عراقی ترامپ را ترجیح می دهم، اما عموم مردم فکر نمی کنند که با تغییر رئیس جمهور سیاست های امریکا عوض شود».

زینب (43 ساله) می گوید که امیدوار است هر کس رئیس جمهور امریکا می شود به عراق در عبور از بحران اقتصادی و سیاسی کمک کند.

دو مقام عراقی که نخواسته اند نامشان فاش شود گفته اند که احتمالا امریکا در مدت باقی مانده از دولت ترامپ تحریم های تازه ای علیه متحدان ایران در عراق وضع کند.

هنوز سیاست خارجی بایدن مشخص نیست، اما تاریخ فعالیت های سیاسی او نشان می دهد که وی از مدافعان حمله به عراق در سال 2003 بود.

او در سال 2006 در مقاله ای جنجال برانگیز از تقسیم عراق به سه منطقه خودمختار کرد، شیعه، سنی سخن گفت.

بایدن روابط نزدیکی با برخی سیاستمداران عراقی ازجمله «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، دارد. صلح در پیام تبریک خود بایدن را «دوست و شریک قابل اعتماد» خواند.

او ابراز امیدواری کرد که در همکاری با رئیس جمهور جدید امریکا «برای تحقق اهداف و منافع مشترک دو ملت و تقویت افق های صلح و ثبات در منطقه» تلاش کند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در پیام تبریک خود به بایدن ابراز امیدواری کرد که انتخاب او «موجب تقویت روابط راهبردی دو کشور به سمت آینده ای مبتنی بر احترام متقابل و ارزش های همکاری مشترک و گذار از بحران ها و تقویت صلح و امنیت و تحقق ثبات و شکوفایی» شود.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا