خبر اولسیاسی

وزیر خارجه عراق: دولت جدید امریکا «تعاملی متفاوت» با پرونده عراق خواهد داشت

«فؤاد حسین» تأکید کرد که بایدن و وزیر خارجه پیشنهادی اش در جریان جزئیات مسائل عراق هستند و تعاملی متفاوت با پرونده عراق خواهند داشت.

میدل ایست نیوز: «فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق، پیش‌بینی کرد که دولت جدید امریکا «تعاملی متفاوت» با پرونده عراق داشته باشد.

او در مصاحبه با «روسیا الیوم» تأکید کرد که حملات راکتی به هیئت‌های دیپلماتیک و فرودگاه بغداد و منطقه خضراء را اقداماتی علیه دولت و ملت عراق دانست و افزود که در هر یک از این عملیات افراد غیر نظامی عراقی قربانی می‌شوند.

فؤاد حسین در پاسخ به سؤالی درباره امکان درج گروه‌های عامل حملات راکتی در لیست گروه‌های تروریستی و اعمال قوانین مربوطه درباره آنها گفت که واقعیت آن است که این حملات حملاتی تروریستی هستند چون علیه حکومت و شهروندان انجام می‌شود اما اینکه آنها چه کسانی هستند به دستگاه‌های امنیتی مربوط می‌شود و تردیدی نیست که باید محاکمه شوند.

وزیر خارجه عراق تأکید کرد که تهدید امریکا به بستن سفارتش در بغداد جدی بود و عراق تلاش‌های دیپلماتیک زیادی با کشورهای اروپایی انجام داد و این موضوع منتفی شده است.

وی گفت که دولت جدید امریکا تعاملی متفاوت با مسئله عراق خواهد داشت و اکثر اعضای تیم روابط خارجی دولت بایدن ازجمله خود او و وزیر خارجه پیشنهادی‌اش در جریان جزئیات مسائل عراق هستند و سال ها مسئول پرونده عراق بوده‌اند.

وزیر خارجه عراق درباره سؤالی پیرامون نگرانی از طرح بایدن درباره تقسیم عراق گفت که طرح بایدن نه تقسیم عراق بلکه نوعی فدرالیسم و تمرکززدایی از قدرت در عراق بود و افزود که این طرح در زمانی مطرح شد که بایدن سناتور بود اما بعدتر که وی به مدت هشت سال معاون رئیس جمهور امریکا بود پرونده عراق در دست وی بود.

او گفت که جو بایدن از جزئیات اوضاع عراق اطلاع دارد و بارها به عراق سفر کرده ضمن اینکه تونی بلینکن هم سال‌ها مشاور بایدن بوده و او هم کاملا از شرایط عراق باخبر است و افزود که ده‌ها بار با تونی بلینکن دیدار داشته است و او شخصیتی مطلع از اوضاع عراق و منطقه و فردی جدی است و آنها همه متخصص امور عراق و منطقه هستند.

حسین گفت که نزاع ایران و امریکا بر اوضاع داخلی عراق تأثیر می‌گذارد و عراق همواره امیدوار بوده که این نزاع به گفت‌وگو تبدیل شود و در سطح سیاسی بماند و افزود که این مسئله به خود این دو کشور مربوط می‌شود.

وزیر خارجه عراق پیش‌بینی کرد که نحوه اجرای سیاست‌های امریکا و ایران در قبال یکدیگر تغییراتی کند اما تغییر اساسی سیاست‌های آنها را بسیار بعید دانست.

فؤاد حسین درباره روابط عراق و عربستان تأکید کرد که روابط خارجی عراق براساس منافع عالی کشور تعیین می شود و در فضای دموکراتیک عراق هر حزبی حق اظهار نظر دارد اما تصمیم گیری درباره روابط و سرمایه گذاری ها از جانب دولت و براساس نیازها و منافع عراق انجام می شود.

وی افزود که قراردادهای مربوط به خرید برق از عربستان و اتصال به شبکه برق کشورهای شورای همکاری مربوط به دولت «عادل عبدالمهدی» بوده است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا