اقتصادیسیاسی

تصویب بودجه 2021 عراق؛ در گیرودار اختلافات دولت و پارلمان

تصویب بودجه سال 2021 میلادی عراق با ماهیت ریاضت‌طلبانه آن، با توجه به مخالفت برخی گروه‌های سیاسی، تبدیل به چالشی برای دولت الکاظمی شده است.

میدل ایست نیوز: در میانه جدال سیاسی شدید بر سر تصویب سند مالی سال 2021 میلادی که یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های دولت کنونی عراق در سایه بحران مالی نفسگیر کنونی به شمار می‌رود، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق قصد دارد امروز جلسه‌ای اضطراری برای برون‌رفت از چالش‌های کنونی برگزار کند؛ این در حالی است که برخی گروه‌های سیاسی مواضعی در مخالفت با تصویب آن اعلام کرده‌اند.

علیرغم پنهان‌کاری هیات دولت درخصوص نسخه لایحه بودجه‌ای که اکنون در پارلمان وجود دارد، سند به بیرون درز کرده لایحه منجر به بروز جدال میان گروه‌های سیاسی شد.

قانون بودجه سال 2021 که به 150 تریلیون دینار می‌رسد (هر دلار برابر با 1320 دینار) بالاترین رقم بودجه را از سال 2003 میلادی به خود اختصاص داده است همچنین با احتساب هر بشکه نفت 42 دلار با 58 تریلیون دینار کسری رو به رو است، در این میان ارزش هر دلار به 1450 دینار افزایش خواهد یاقت تا کسری موجود میان درآمدها و هزینه‌کردها کاهش یابد همچنین در لایحه بودجه تصمیماتی برای کاهش حقوق برخی اقشار و اعمال مالیات‌ها در نظر گرفته شده است.

به گفته یک مسئول دولتی عراق، هیات دولت در جلسه اضطراری امروز خود در نظر دارد تا پرونده بودجه 2021 را مورد بررسی قرار دهد و تلاش دارد تا پیش از هفته جاری، این پرونده را تکمیل کند.

منبع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: پارلمان به وزارت دارایی دستور داده تا بندهای مورد اختلاف را مورد بازبینی قرار دهد و در راستای سازگاری با وضعیت کنونی آن را اصلاح کند.

وی افزود: چندین بند لایحه بودجه نیازمند اصلاح است؛ برخی از این بندها مربوط به حقوق کارمندان و اقلیم کردستان و بخشی دیگر به پرونده استخدام‌ها و دیگر موضوعات باز می گردد.

در این میان، در صورتی که هیات دولت لایحه بودجه را تصویب کند، آن را برای تایید به پارلمان خواهد فرستاد اما گروه‌های سیاسی موضع مثبتی درقبال این لایحه ندارند.

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی علنا مخالفت خود را با تصویب لایحه مذکور به شکل کنونی اعلام کرده است، «منصور البعیجی»، عضو این ائتلاف تصریح کرد: ما مسبب مجازات مردم‌‍مان به این نحو فاجعه‌بار تحت عنوان اصلاح اقتصاد نخواهیم بود چرا که وضعیت کنونی کشور تاب تحمل اقدامات این چنینی را ندارد.

از سوی دیگر، «علی البدیری»، عضو جریان حکمت ملی ضمن تاکید بر دشواری تصویب لایحه بودجه به دلیل اختلافات سیاسی بر سر آن، اظهار داشت: تصویب بودجه در گرو اراده گروه‌های سیاسی است و هر یک از فراکسیون‌های سیاسی طرح‌ها و برنامه‌های متفاوتی با یکدیگر دارند و هر گونه تصمیم‌گیری در پارلمان درخصوص تصویب لایحه بودجه تنها در صورت حصول توافق اکثریت صورت خواهد گرفت.

در همین رابطه، «مضر الکروی»، عضو ائتلاف القوی العراقیه تصریح کرد: بودجه 2021 میلادی بعد از روشن شدن بندهای آن، یکی از دشوارترین بودجه‌های کشور خواهد بود.

وی افزود: نمی توان بودجه 2021 را با مواردی چون کاهش حقوق کارمندان، افزایش نرخ دلار و دیگر موارد جنجالی تصویب کرد.

الکروی در پایان تاکید کرد دولت باید باید دست به مبارزه با فساد در گذرگاه‌های مرزی و بازستاندن اموال به تاراج رفته، تصحیح اخذ بهای قبوض، کاهش هزینه‌کردهای وزارتخانه‌ها و ادارات برای کمک به بودجه بزند.

همچنین بخوانید:

کاهش ارزش دینار در برابر دلار در بودجه 2021 عراق؛ سالی دشوارتر برای عراقی‌ها

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا