اقتصادیخبر اول

با رسیدن واکسن کرونا آیا اقتصاد کشورهای شورای همکاری رونق خود را بازمی یابد؟

با رسیدن واکسن کرونا به اکثر کشورهای عربی، تحلیلگران اقتصادی نظرات متفاوتی درباره تأثیر آن بر اقتصاد کشورهای شورای همکاری دارند.

میدل ایست نیوز: با آغاز ورود واکسن کرونا به کشورهای شورای همکاری و آغاز تزریق آن به شهروندان، کارشناسان اقتصادی درباره بازگشت فعالیت های اقتصادی این کشورها به حالت عادی نظرات گوناگون دارند.

برخی کارشناسان معتقدند که شرایط برای بازگشت به حالت طبیعی مهیا شده و برخی دیگر می گویند که این کشورها همچنان در دایره خطر هستند، به خصوص که نسل تازه ویروس کووید 19 در برخی کشورها پیدا شده است.

«محمد فریحان»، کارشناس اقتصادی معتقد است که ورود واکسن کرونا به عربستان آرامش را به بازارهای عربستان بازگردانده و آرامش همان چیزی است که بازارهای برای رونق دوباره به آن نیاز دارند.

به گفته وی عربستان همچنان تدابیر سختگیرانه ای در برابر کرونا اتخاد کرده که آغاز استفاده از واکسن می تواند به این وضعیت پایان دهد و مصرف کنندگان را به ازسرگیری فعالیت مصرفی خود متقاعد کند و این موجب فعالیت دوباره برخی بخش های نیمه تعطیل به خصوص بخش گردشگری می شود که بیشترین آسیب را از کرونا دیده است.

اما مرکز «آکسفورد اکونومیکس» در تازه ترین گزارش خود تأکید می کند که بازگشت رشد اقتصادی کشورهای همکاری به سطحی که در سال 2019 بود تا اواخر 2022 رخ نخواهد داد.

براساس گزارش این مرکز، نفت همچنان حرف اصلی را در رشد اقتصادی این کشورها می زند و هنوز زود است که بازارهای نفت به حالت عادی برگردد.

این مرکز پیش بینی کرده که کشورهای شورای همکاری مجموعا شاهد رشد منفی 5.3 درصدی در سال 2020 باشند، و احتمال در سال آینده رشد آنها 2.4 درصد باشد.

«مایکل آرمسترانگ»، مدیر منطقه ای پژوهشگاه حسابداران حقوقی، نیز می گوید که کشورهای منطقه به محض دریافت واکسن کرونا باید برای متنوع کردن منابع اقتصادی خود تلاش کنند و صنایع و بخش های درآمدزای غیر نفتی خود را تقویت کنند تا بتوانند به رشد اقتصادی برسند.

«محمد التامر»، کارشناس اقتصادی، بازگشت اقتصاد کشورهای منطقه به رشدی معادل 2019 را بیش از هر چیز مشروط به قیمت های نفت می داند و درنتیجه می گوید که واکسن تأثیری محدود بر بهبود اقتصاد این کشورها خواهد داشت، زیرا عامل اصلی افزایش تولید ناخالص داخلی این کشورها فروش نفت است. ضمن اینکه با کاهش قیمت نفت از حدود 4 سال پیش بود که این کشورها دچار کسری بودجه شدند و بحران اقتصادی آنها ربط چندانی به کرونا ندارد.

او می افزاید که سهم درآمدهای غیر نفتی از تولید ناخالص داخلی عربستان 45 درصد، در کویت 89 درصد و در عمان 75 درصد است.

ازسوی دیگر، اکونومیست در گزارشی تأکید کرد که واکسن کرونا باعث رونق اقتصادی در اروپا و در نتیجه افزایش تقاضا و قیمت نفت می شود و این به بهبود وضعیت اقتصادی این کشورها کمک می کند.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا