خبر اولسیاسی

عادل عبدالمهدی جزئیات مکالمه تلفنی خود با ترامپ را پیش از ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس فاش کرد

نخست وزیری پیشین عراق در مستندی که از شبکه المیادین پخش شد، جزئیاتی از گفت وگوی تلفنی خود با ترامپ پیش از ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس فاش کرد.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیری پیشین عراق تاکید کرد که از قصد امریکا برای ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس در اوایل سال میلادی 2020 خبر نداشته است.

وی شب گذشته در مستند «آخرین ساعت» که از شبکه المیادین پخش شد، درباره جزئیات مکالمه تلفنی با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا 3 روز پیش از عملیات ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت که ترامپ شب سال نو میلادی در حدود ساعت 9 شب با وی تماس گرفته و گفته که امریکایی ها، ایرانی ها را به خوبی نمی شناسند بلکه این عراقی ها هستند که آنها را خوب می شناسند.

عبدالمهدی عنوان کرد که در جواب به ترامپ گفته است که ایران اعلام کرده که نه خود و نه امریکا به دنبال جنگ نیست؛ وی به ترامپ پیشنهاد داده که یا با ایرانی ها مذاکره کند یا توافقات ضمنی هماهنگونه که از سال 2003 تاکنون انجام می شد، صورت بگیرد که ترامپ در جواب تاکید کرده که عراقی ها مذاکره کنندگان خوبی هستند، هر کاری که می توانند در این زمینه انجام دهند امریکایی ها آماده هستند.

وی اظهار داشت که تماس به پایان رسید و تاکید کرد که توافق صورت گرفت و از سردار سلیمانی رسما دعوت شد تا برای مذاکره به عراق بیاید.

عبدالمهدی همچنین تاکید کرد که طرح ترور طی یک یا دو روز قبل برنامه ریزی نشده بود بلکه مدت زیادی  پیش از ترور، امریکا این تصمیم را گرفته بود.

نخست وزیری پیشین عراق فاش کرد که دولت عراق در آن زمان تصمیم به تعلیق اخذ موافقت مستقیم برای انجام عملیات پرواز از هر طرفی که باشد را گرفته بود به خصوص با توجه به اینکه دانست اسرائیل تحرکاتی دارد و این تصمیم حرکت همه را محدود کرد و امریکا نیز بسیار به این تصمیم اعتراض داشت.

گفتنی است شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان در عملیات تروریستی پهپادی امریکا در 3 ژانویه 2020 به شهادت رسیدند.

منبع
اسپوتنیک عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا