سرخط خبرها

عضو کمیته تعدیل قانون اساسی مجلس عراق: تصمیم گیری درباره تعدیل قانون با سران سیاسی است

«یونادم کنا» گفت که اختلافات سیاسی همچنان مانعی جدی برای اجرای تعدیلات قانون اساسی عراق است.

میدل ایست نیوز: «یونادم کنا»، عضو کمیته پارلمانی تعدیل قانون اساسی عراق، گفت که ارائه پیشنهاد و راه حل برای تعدیل قانون اساسی همچنان به دست سران و رهبران تشکل های سیاسی عراق است.

کنا در گفت وگو با نشریه رسمی «الصباح» گفت که اختلافات سیاسی همچنان مانعی جدی برای اجرای تعدیلات قانون اساسی است.

او گفت که بیشترین اختلافات درباره ماده اول قانون اساسی است که به نوع نظام حاکم در عراق مربوط می شود و برخی می خواهند که در آن سلطه حکومت مرکزی افزایش یابد و از سوی دیگر کسانی از بیم دیکتاتوری مخالف نظام فدرالی و تمرکز قدرت در بغداد هستند.

کنا تأکید کرد که تصمیم گیری در این مسائل و ارائه پیشنهاد و راه حل برای مشکلات کار کمیته تعدیل قانون اساسی نیست و این سران سیاسی و سران تشکل ها هستند که باید در بیرون مجلس در این باره تصمیم بگیرند زیرا اکثر نمایندگان نمی توانند بدون مشورت رئیس حزب و فراکسیون خود نظری بدهند.

او همچنین خبر داد که کمیته ای از نمایندگان کرکوک برای بازنگری در اصل 140 قانون اساسی درباره مناطق مورد مناقشه میان بغداد و اربیل تشکیل شد اما تاکنون هیچ گزارشی ازجانب آنها منتشر نشده است.

سال گذشته با اوج گرفتن تظاهرات در عراق، بسیاری از سران سیاسی عراق بخشی از مشکلات این کشور را به علت اشکالاتی دانستند که متوجه قانون اساسی عراق است.

در این راستا دو کمیته یکی در دفتر ریاست جمهوری و دیگری توسط پارلمان برای بررسی پیشنهادهایی جهت اصلاح قانون اساسی عراق تشکیل شد اما تاکنون این کمیته ها دستاورد مشخصی نداشته اند.

 

همچنین بخوانید:

سه موضوع اختلافی در تعدیل قانون اساسی عراق

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا