خبر اولسیاسی

ایران: مذاکرات با بغداد درباره پرداخت بدهی های عراق به نتایج خوبی رسیده است/نفس دیدار پاپ با آیت الله سیستانی بسیار مهم بود

سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود به ارائه توضیحاتی درباره گفت وگوی تلنفی رئیس جمهوری ایران و نخست وزیری عراق پرداخت و دیدار پاپ با آیت الله سیستانی را نشان دهنده گفت وگوی بین ادیان دانست.

میدل ایست نیوز: «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی این هفته درباره گفت وگوی تلفنی رئیس جمهوری ایران و نخست وزیری عراق توضیحاتی ارائه کرد و به سفر پاپ فرانسیس به عراق واکنش نشان داد.

وی درباره گفت وگوی تلفنی «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران با «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق گفت: در خصوص پول های بلوکه شده در عراق، دولت عراق تلاش کرده که دیون خودش را به ایران بپردازد که موانع تحریمی مانع از آن می شده است.

خطیب زاده در ادامه افزود: از مدت ها قبل گفت وگوها در این زمینه جریان داشته و به نتایج خوبی رسیده است که اجازه دهید بانک مرکزی جزئیات آن را در زمان مناسب بیان کند. در گفت وگوهای رئیس جمهور با نخست وزیر عراق گفت وگوهای خوبی صورت گرفت که از جمله آن درباره نیروهای خروج نیروهای خارجی از این کشور مطابق مصوبه قانونی این کشور است که خود عراقی ها بهتر می توانند مصوبه قانونی خود را اجاره کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره سفر پاپ فرانسیس اول به عراق نیز گفت: سفر پاپ به عراق سفر بسیار خوب و مهمی بود و هست. نفس این سفر حائز اهمیت است. عراق با رشادت مردم عراق و درایت مرجعیت و خون هایی که مردم عراق برای استقلال و امنیت ریخته اند، سبب شد تا فضای امنی به وجود آید که انجام چنین سفری را ممکن ساخته است.

وی همچنین افزود: دیدارهای انجام شده با مرجعیت عالی عراق، حضرت آیت الله العظمی سیستانی، نشان دهنده گفت وگوهای بین ادیان است، و پیامی جز پیام گفت وگو، صلح و دوستی بین تمدنی در مقابل پیام هایی که مروج خشونت هستند، ندارد. پیام هایی که مرجعیت عالی اشاره کردند پیام های بسیار مهم و گویایی است. ایشان در گفت وگوهایشان بر حقوق حقه بین المللی، توجه به رفع تحریم ها و لزوم توجه و تمرکز بر رفع دردها و آلام مردم بود. در خواست برای جهانی بهتر و احقاق حقوق حقه فلسطین همه پیام هایی است که از سوی مرجعیت عالی صادر شد که بسیار پیام های قابل توجهی هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا