اقتصادی

مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق: بستن توافق هایی از نوع توافق با چین، با امریکا، ژاپن، و کره جنوبی مطرح شده است

مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق، از آغاز مذاکرات عراق با سه کشور برای بستن توافق نامه هایی از جنس توافق نامه عراق با چین خبر داد.

میدل ایست نیوز: «محمد مظهر صالح»، مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق، از آغاز مذاکرات عراق با سه کشور برای بستن توافق نامه هایی از جنس توافق نامه عراق با چین خبر داد.

او در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که «دولت با ایالات متحده و ژاپن و کره جنوبی برای بستن توافق نامه های شراکتی در بخش های مربوط به زیرساخت ها و تولید و بهبود بخش کشاورزی و دیگر بخش ها مذاکرات خود را آغاز کرده است.»

وی افزود که ایالات متحده از اصل این پیشنهاد استقبال و وعده بررسی و پیگیری آن را داده و ادامه داد که توافق نامه چارچوب استراتژیک میان عراق و امریکا شامل بخش های بسیار متنوعی می شود که برای اجرایی کردن آن فعالیت دیپلماتیک لازم است.

او افزود که عراق درهای خود را به روی همه کشورها باز کرده است.

پیش از این «عبدالحسین الهنین»، مشاور نخست وزیر عراق، تأکید کرد که در مذاکرات با طرف چینی تأکید شده که پروژه های چینی در عراق باید براساس تازه ترین فناوری های اروپایی و امریکایی انجام شود و دولت پروژه هایی با کیفیت دست دوم را نمی پذیرد.

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر مستعفی عراق، در ماه اکتبر طی سفری به چین توافقاتی با موضوع نفت در برابر توسعه را با چین مطرح کرد.

به موجب این توافق، اموال فروش نفت عراق به چین در حساب مشترکی به ودیعه گذاشته می شود و شرکت های چینی به ازای آن اموال در پروژه های زیر ساختی مهمی در عراق مشارکت می کنند.

منبع
خبرگزاری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا