سرخط خبرها

اختلافات با ترکیه بر سر خرید اس ۴۰۰ چالشی برای ناتو است

دبیر کل ناتو اعلام کرده است که این سازمان از مذاکرات برای حل و فصل تصمیم ترکیه برای خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه استقبال می کند.

میدل ایست نیوز: دبیرکل ناتو اعلام کرد که این ائتلاف از مذاکرات برای حل تصمیم ترکیه به منظور خرید سیستم دفاعی هوایی اس – ۴۰۰ روسیه استقبال می‌کند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده است که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در سخنرانی خود در بنیاد «هریتیج» در واشنگتن اعلام کرد: ناتو از مذاکرات برای حل تصمیم ترکیه برای خرید اس ۴۰۰ روسیه استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: بله مشکلی در این باره وجود دارد و  اختلافات بین ناتو و ترکیه در زمینه خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ روسیه چالشی برای همه اعضای ناتو است. ما این موضوع را بارها با آمریکا و ترکیه بحث کردیم و باید در مورد سیستم‌های مورد استفاده در ناتو انسجام وجود داشته باشد.

استولتنبرگ در ادامه اظهاراتش افزود: البته من فکر می‌کنم ترکیه نقش مهمی در این ائتلاف بازی می‌کنددبیرکل ناتو افزود: تصمیم برای خرید سامانه ضد موشکی اس  ۴۰۰ یک تصمیم ملی است اما ناتو نگران تطابق و قابلیت همکاری آن است. ناتو مساله خرید اس  ۴۰۰ توسط آنکارا را مورد بررسی و مذاکره قرار داده است و امیدوار است که همه طرف‌ها بتوانند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند. ناتو پیشنهاد مذاکرات مستقیم میان آمریکا و ترکیه درباره این مساله را داد.

مقامات آمریکایی هشدار دادند که اگر آنکارا به سمت خرید اس  ۴۰۰ برود، فروش جنگنده‌های اف  ۳۵ به ترکیه لغو می‌شود. چندی قبل کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن فروش جنگنده‌های مدل اف ۳۵، سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت و بالگرد نظامی به ترکیه به این دلیل که قصد خرید سامانه‌های موشکی ضد اس ۴۰۰ را از روسیه دارد و نیز به دلیل بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی به حالت تعلیق در آورد.

به تازگی هیئتی از کنگره آمریکا در سفرشان به ترکیه پیشنهاد داده‌اند، قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه را لغو کند تا آمریکا در تعلیق تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ بازنگری کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا