دیدگاهنگاه خاورمیانه

چرا ترامپ ایران را به چالش می کشد؟

باربارا اسلاوین

همزمان با نشست دیپلماتیک سالانه مجمع عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک، ریاست شورای امنیت سازمان ملل هم به آمریکا رسیده است. این بدان معناست که اگر رئیس جمهوری ایالات متحده بخواهد توجه عمومی را به یک مساله خاص جلب کند، می تواند یک کرسی در نشست شورای امنیت داشته باشد. از بین همه موضوعات احتمالی که دونالد ترامپ می ‌توانست برگزیند، ایران را انتخاب کرده است. به گفته نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، ترامپ قصد دارد در نشست 26 سپتامبر به «نقض قوانین بین ‌الملل و بی ‌ثباتی عمومی ‌ای که ایران در کل منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است»، بپردازد.

این احتمال وجود دارد که فشارها از سوی دیگر اعضای شورای امنیت واشنگتن را متقاعد سازد که موضوع گسترده تری را برای جلسه شورای امنیت برگزیند، اما ترامپ بدون شک از فرصت موجود برای تحریک جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد کرد. در حالی که ایران به توافق هسته ای سال 2015 کاملا متعهد مانده و همه جهان از این مساله راضی هستند، ترامپ به خارج کردن ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران تصمیم گرفته است.

اما سوال این است که چرا ایران تا این اندازه مورد توجه ترامپ قرار گرفته است؟ شاید برای اینکه دولت ترامپ ایران را به مثابه میوه ای در دسترس می بیند که برای چیدن آن لازم نیست متحمل مشکلات زیادی شود. انتقاد از ایران و هدف گرفتن آن اگرچه شرکای آمریکا در بسیاری از نقاط جهان را خشمگین کرده است، اما متحدان آمریکا در خاورمیانه به شدت از این مساله خرسند هستند. حتی برخی گزارش‌ های منتشر شده از برنامه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای شرکت در نشست شورای امنیت حکایت دارند و ظاهرا اینکه ایران نماینده ای به نشست بفرستد یا نه هم اهمیت چندانی نخواهد داشت.

از ماه مه که ترامپ به خارج کردن آمریکا از برجام تصمیم گرفته، دولت او در دو جبهه به جنگ با ایران مشغول شده است. یک جبهه تحریم های شدید اقتصادی بوده است و جبهه دیگر اظهارات شدیدالحن علیه نظام جمهوری اسلامی. مقامات دولت ترامپ بارها دنبال کردن هدف تغییر نظام در ایران را رد کرده‌ اند، اما همین اواخر ترامپ گفت که سیاست گذاری هایش ممکن است به تغییر نظام در ایران بیانجامد. در خصوص تحریم ها هم انتظار می رود که آنها تاثیرات قابل توجهی بر نفوذ ایران بر گروه های های تحت حمایتش در سوریه، یمن، لبنان و عراق نداشته باشند.

سوال این است که ترامپ با برجسته کردن موضوع ایران به دنبال چه دستاوردی است؟ روابط ایالات متحده با دیگر امضاکنندگان برجام پیشتر در پی اقدامات ترامپ به وخامت گراییده و استفاده رئیس جمهوری آمریکا از نشست شورای امنیت سازمان ملل تنها به آنها یادآوری می کند که نقض کننده توافق هسته ای واشنگتن بوده است و نه تهران.

احتمال دیگر این است که ترامپ بخواهد از انتقاد از ایران و به چالش کشیدن این کشور برای جلب حمایت برخی از اعضای حزب جمهوری خواه در آستانه انتخابات میان دوره کنگره استفاده کند. این اقدامات ترامپ ممکن است در نهایت برای وجهه نیکی هیلی که به نظر می رسد نامزد حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آتی است، خوب باشد. به ویژه اینکه معلوم نیست تحقیقات اف بی آی درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری پیشین به نفع ترامپ، به کجا بکشد. هیلی هم اخیرا بر ایران تمرکز کرده و به نظر می رسد تصور می کند که ایران می تواند برگ برنده او در کمپین انتخاباتی آتی باشد.

منبع: اینترپرتر 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا