سیاسی

امارات دخالت در حمله تروریستی اهواز را تکذیب کرد

یک روز بعد از آنکه «عبدالخالق عبدالله» مشاور ولیعهد ابوظبی ایران را به انجام حملات بیشتر تروریستی تهدید کرد،«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات ادعا کرد که کشورش در حمله تروریستی اهواز دست نداشته است.

میدل ایست نیوز: «انور قرقاش» در توئیتی نوشت «اتهامات رسمی علیه امارات در داخل ایران موجب تاسف است. این اتهامات بعد از حمله اهواز و با هدف تلاش برای تخلیه هیجانات داخلی است.»
وی ادعا کرد که مواضع امارات علیه تروریسم و افراطی گری واضح و اتهامات تهران علیه این کشور بی اساس است.
اظهارات قرقاش ساعاتی پس از آن صورت گرفت که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از احضار کاردار امارات به وزارت امور خارجه خبر داد و گفت «در این احضار، اعتراض شدید ایران به اظهارات غیرمسئولانه و موهن مشاور سیاسی ولیعهد این کشور به وی ابلاغ شد.»
وی افزود: در این ملاقات به کاردار امارات هشدار داده شد حمایت آشکار از اقدامات تروریستی توسط افرادی که وابسته به مراکز رسمی اماراتی هستند منجر به ایجاد مسئولیت برای دولت این کشور می شود و بی تفاوتی در قبال آن قابل پذیرش نیست.
همزمان با متهم شدن برخی کشورهای منطقه به دست داشتن در جنایت حمله تروریستی به رژه ارتش در اهواز، «عبدالخالق عبدالله» مشاور «محمدبن زاید» ولیعهد ابوظبی، ایران را به افزایش حملات تروریستی تهدید کرد.
عبدالله که به تصمیم گیرندگان رژیم امارات نزدیک و عضو شورای فرهنگی دبی است، عصر شنبه در توئیتی نوشت «کشته شدن 10 نظامی در حمله به رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب غرب ایران اقدام تروریستی نیست.»
وی افزود که کشیده شدن جنگ به خاک ایران گزینه روشنی است و در مراحل بعدی افزایش خواهد یافت.
پیش تر «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان در سال 2017 طی گفت وگویی با شبکه سعودی العربیه ادعا کرده بود که منتظر فرارسیدن جنگ با ایران نمی ماند و جنگ را به داخل کشور خواهد کشید.
اظهارات عبدالله با واکنش برخی مقامات منطقه روبرو شد.
«ناصر الدویله» عضو سابق مجلس امت کویت در چند توئیت نوشت «اظهارات برخی درباره کشاندن جنگ به داخل ایران سخنی اشتباه است و نباید پای دولت های خلیج فارس را به این موضوع کشاند.»
این فعال سیاسی کویتی افزود «ما توان کشاندن جنگ به داخل ایران را نداریم بدون آنکه ازپاسخ تهران در امان باشیم. دست کم گرفتن پاسخ ایران جهالت محض است.»
چهار تن از اعضای گروهک تروریستی و تجزیه طلب موسوم به «الاحوازیه» روز شنبه در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز پس از پوشیدن لباس مبدل نظامی به جایگاه مسئولان و فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی حمله کردند.
در جریان این اقدام دستکم 25 تن از جمله چند غیرنظامی شهید و 69 تن دیگر زخمی شدند.
تاکنون حدود 25کشور و تعدادی از مقامات در جهان حادثه تروریستی دیروز (شنبه) اهواز را محکوم و با مردم ایران ابراز همدردی کرده اند.
مقامات و کشورهای پاکستان، قطر،کویت، عمان، مصر، آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، سوریه، روسیه، ارمنستان، بولیوی، ونزوئلا، مکزیک، جمهوری آذربایجان، افغانستان، نیکاراگوئه، اندونزی، فیلیپین و همچنین دبیرکل سازمان ملل و سفیر آلمان در تهران به این حادثه تروریستی واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.
همچنین انجمن ها، احزاب، اتحادیه ها نیز با صدور پیام های جداگانه این اقدام تروریستی را محکوم و بر ایستادگی و وحدت ملت ایران تاکید کردند.

منبع:ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا