اجتماعی

حمله تروریستی اهواز عراقی‌ها را به عقب راند؟

مسئولان ایرانی می گویند که حمله تروریستی اهواز را در میزان سفر عراقی‌ها به این خطه بی‌تاثیر نبوده اما افت سفر عراقی‌ها در این برهه، بیشتر از آن‌که تحت تاثیر حادثه تروریستی اهواز باشد، به ماه محرم ارتباط دارد.

میدل ایست نیوز: «علیرضا ایزدی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، گفته که حمله تروریستی اهواز را در میزان سفر عراقی‌ها به این خطه بی‌تاثیر نیست اما اعلام کرد که افت سفر عراقی‌ها در این برهه، سینوسی و چشمگیر نبوده است؛ چراکه این کاهش بیشتر از آن‌که تحت تاثیر حادثه تروریستی اهواز باشد، به ماه محرم ارتباط دارد که هر سال تجربه می‌شود.

ایزدی تأکید کرد که این افت قطعا موقتی است چرا که در محرم هر سال اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن را به حوادث اخیر تعمیم داد. وی گفت «تعداد تورهای داخلی در این دو سه روز کاهش داشته اما این شرایط پایدار نیست، چون امنیت در منطقه خوزستان برقرار شده و درحال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.»

روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ عراقی به خوزستان سفر می‌کنند که ماندگاری آن‌ها میانگین به یک و نیم شبانه‌روز می‌رسداو درباره آمار تردد روزانه عراقی‌ها به خوزستان، اظهار کرد: این آمار با توجه به فصل سفر و شرایط اقلیمی مدام در نوسان است که با درنظر گرفتن کل سال، روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از عراق به خوزستان آمد و شد دارند.

ایزدی درباره مدت ماندگاری عراقی‌های مسافر در خوزستان، گفت «به استناد اطلاعات مراکز اقامتی رسمی، میانگین ماندگاری عراقی‌ها در خوزستان یک و نیم شبانه‌روز است که البته به هدف سفر آن‌ها بستگی دارد، چرا که برخی تنها برای گشت و خرید، یک صبح تا شب به این منطقه سفر می‌کنند و بعضی دیگر برای درمان حدود یک و نیم روز اقامت دارند.»

وی با اشاره به ظرفیت اِشغال هتل‌های آبادان و خرمشهر که مقصد سفر بیشتر عراقی‌ها در خوزستان است، افزود «درحال حاضر از نظر اقلیمی فصل پیک سفر به خوزستان نیست با این حال ظرفیت بیشتر هتل‌های این شهرها تکمیل بوده که غالب مسافران آن‌ها عرب‌های عراقی هستند. بازار هم از رونق نسبی بهره‌مند شده است.»

او درباره میزان سرمایه‌ی آورده به این استان متاثر از شرایط موجود، بیان کرد که درحال حاضر ۳۲ هتل در خوزستان وجود دارد اما جریان تردد گردشگران و مسافران عراقی سبب جذب سرمایه‌گذاران خوزستانی مقیم خارج از کشور و گروهی از پزشکان برای ساخت هتل و مجموعه‌های اقامتی ـ درمانی شده است.

ایزدی به افزایش خانه‌های غیرمجاز در خوزستان با توجه به شیوه سفر دسته‌جمعی و خانوادگی عراقی‌ها پرداخت و بیان کرد « این قضیه اجتناب‌ناپذیر است همانط‌ور که شهرهای شمالی ایران گرفتار این مساله هستند، ولی این اتفاق را باید به فال نیک گرفت چون باعث بازگشت برخی سرمایه‌های خوزستانی‌های مقیم خارج از کشور شده است. ‌از سوی دیگر اتحادیه هتلداران استان را راغب کرده‌ایم که به سامان‌دهی این خانه‌ها بپردازند.»

وی افزود: تا کنون حدود ۷۳ واحدی اقامتی غیرمجاز در شهرهای آبادان و خرمشهر شناسایی شده که به آن‌ها مجوز موقت داده شده است. بدون شک تعداد بیشتری درحال فعالیت‌اند که از مراکز ذی‌ربط درخواست شده شرایط صدور مجوز به آن‌ها را تسهیل کنند، از اتحادیه هتلداران استان نیز خواسته شده در این مسیر همراه شود تا از گسترش فعالیت خانه‌های اجاره‌ای غیرمجاز جلوگیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان نوسانات ارزی و ارزش دینار عراقی در برابر ریال را عامل سفر جمعیت قابل توجهی از عراقی‌ها به خوزستان دانست و افزود: هزینه‌کرد عراقی‌ها می‌تواند بازار خوزستان را متحول کند. هرچند در اوضاع متلاطم اقتصادی و اجتماعی اخیر شایعاتی ساخته شد اما مشترکات فرهنگی عرب‌های ساکن در بصره که آمد و شد زیادی به خرمشهر و آبادان دارند گویای آن است که عراقی‌ها خیلی دنبال آنچه شایعات می‌گویند نیستند. اینجا هتل‌ها و رستوران‌هایی وجود دارد که به خاطر عراقی‌ها وضعیت امروزشان اصلا قابل قیاس با ۱۰ ماه پیش نیست. رونق زیادی حاصل شده است که نباید نادیده گرفت.

او درباره میانگین هزینه‌کرد عراقی‌هایی که ولخرج دانسته شدند، توضیح داد: خیلی دقیق نمی‌توان رقمی را مشخص کرد، عراقی‌ها بسته به نوع هدف سفرشان هزینه‌کردهای متفاوتی دارند، اما وقتی پویایی بازار مشاهده می‌شود به این نتیجه می‌رسیم که جهش اقتصادی در این منطقه ایجاد شده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد آبادان و خرمشهر با مشکل آذوقه مواجه نیستند. متاسفانه بازار شایعه داغ است. واقعیت اینطور نیست که عراقی‌ها تریلی تریلی کالاهای ضروری را از کشورمان خارج کنندمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در مورد خشم آبادانی‌ها و خرمشهری‌هایی که گفته شده به خاطر خرید اقلام ضروری و روزانه از سوی عراقی‌ها ایجاد شده و ممکن است در ادامه چالش‌های را ایجاد کند، گفت: باید درنظر گرفت فرصتی در بزنگاه اقتصادی برای صادرات پیش آمده است، متاسفانه آنچه در برخی رسانه‌ها منتشر شده همه‌ی حقیقت نیست. واقعیت اینطور نیست که عراقی‌ها تریلی تریلی کالای ضروری را از کشورمان خارج کنند.

وی اضافه کرد که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در این منطقه از لحاظ آذوقه مشکلی وجود ندارد، ‌اما متاسفانه جو منفی در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها ایجاد شده است و بعضی در این تلاطم دنبال منافع خود هستند. یقینا این اختلاف‌افکنی‌ها با هدف صورت می‌گیرد وگرنه که ما با عراقی‌ها مشکلی نداریم و آن‌ها هم تا کنون چالشی در تامین مواد غذایی مردم بومی ایجاد نکرده‌اند.

این مقام مسؤول تاکید کرد نمی‌توان بین سه میلیون عرب ساکن بصره که مشترکات زیادی با خوزستانی‌ها دارند فاصله ایجاد کرد. طبیعی است که در هر آمد و شدی اتفاقاتی هم رخ دهد، این اجتناب‌ناپذیر است، ولی متاسفانه در ماه‌های اخیر بازار شایعه آنچنان داغ بوده و شرایطی را رقم زده و شاید با تفکراتی همسو شده که نتیجه آن حادثه تروریستی اخیر بوده است.

ایزدی با بیان این‌که خوزستان با وجود کش‌وقوس‌های پس از انقلاب، جنگ تحمیلی و مصیبت‌های اقلیمی، ‌استان جوانی در گردشگری به شمار می‌آید و هنوز برای کار، فضا و انگیزه دارد، گفت «به هر حال سفر عراقی‌ها به خوزستان و ایران ارزآوری داشته و چرخ اقتصاد خانواده‌هایی را در آبادان و خرمشهر پس از سال‌ها به گردش درآورده است. این فرصت را نادیده نگیریم.»

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا