سرخط خبرها

همه تشعشعات نتانیاهو

قرار نیست کسی نتانیاهو را دست بیاندازد یا به او اطلاعات غلط بدهد بلکه آدرس های غلط او، یک رویه معمول و تعمدی برای زنده نگه داشتن ادعای خطر ایران برای امنیت جهانی با وجود برجام است.

میدل ایست نیوز: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، پنجشنبه پنجم مهر 1397 (27 سپتامبر 2018) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی شد که خبر دارد ایران در کوچه «ماهر» محله «تورقوزآباد» تهران یک انبار سری اتمی دارد و او برای نخستین بار است که راز این انبار هسته‌ای ایران را فاش می‌کند.
اظهارات نتانیاهو در این باره با هشتگ هایی نظیر #تورقوزآباد دستمایه طنز کاربران در شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر شد تا خاطره نقاشی ها و کارتون های قبلی او در سازمان ملل و شوخی های مرتبط با آن دوباره زنده شود. برخی کاربران نوشتند که نتانیاهو باز هم بازی خورده و مانند قضایای «شورآباد» و «دریای ایذه» رودست خورده است یا جاسوسان به او آدرس غلط داده اند.
اما آیا نتانیاهو پیش از این، بازتاب چنین ادعاهایی را ندیده بود و آیا هدفش، زنده کردن فضاهای طنز گذشته بود؟
پیش از پاسخ به این سوال، باید به بسیاری از رسانه ها در تشکیک و تردید نسبت به اظهارات نتانیاهو یا بازی و به شوخی گرفتن این سخنان از سوی کاربران شبکه های اجتماعی، حق داد.
نتانیاهو بارها عبارت «گرگ آمد» را در 26 سال اخیر تکرار کرده است و هر بار هم دستش را مانند نقاب آفتابگیر کلاه، روی چشمانش گرفته است تا به مخاطبانش القا کند که گرگ دارد نزدیک می شود و در چند قدمی است.
بگذارید به عقب تر برگردیم.

در ماه آوریل سال جاری میلادی (2018) نتانیاهو ایران را متهم کرد که مواد بسیار زیادی برای تهیه بمب اتمی انبار کرده تا در آینده از آن استفاده کند. او ادعا کرد که ماموران اطلاعاتی اسرائیل ده‌ها هزار مدرک از یک «آرشیو مخفی اتمی» در ایران به دست آورده‌اند.

نتانیاهو در سال 2015 چند ماه پیش از توافق هسته ای، مدعی شده بود که در صورت امضای برجام، ایران کمتر از یک سال با دستیابی به بمب اتمی فاصله خواهد داشت.

پیش از سخنرانی سال 2012 در سازمان ملل، نتانیاهو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز هم گفت که ایران بین 6 تا 7 ماه با ساخت بمب فاصله دارد.

در 28 سپتامبر 2012 (7مهر 1391 ) نتانیاهو با نقاشی های جنجالی و معروفش و تصویر بمب در آستانه انفجار پشت تریبون سازمان ملل رفت و مدعی شد ایران تنها یک سال دیگر با بمب اتم فاصله دارد.
همان سال، اسناد فاش شده که روزنامه انگلیسی گاردین منتشر کرد نشان می داد میان موساد (سازمان جاسوسی اسرائیل) و نتانیاهو درباره مسئله هسته ای ایران، اختلاف نظری جدی وجود دارد.
گاردین نوشت درست در زمانی که نتانیاهو با حضوردر مجمع عمومی ملل متحد سخنرانی معروف «نقشه بمب هسته ای ایران» را ایراد کرد، تشکیلات موساد ارزیابی دیگری داشت و بر این باور بود که ایران در آستانه ساخت سلاح هسته ای نیست اما نتانیاهو به دنبال برداشت محصول خود از این نمایش بود و با وجود اطلاع از ارزیابی موساد، تلاش کرد برنامه هسته ای ایران را تهدید جدی و قریب الوقوعی برای جامعه جهانی و اسرائیل نشان دهد.
همان زمان برخی رسانه های صهیونیستی مانند هاآرتس نوشتند که بسیاری از تحلیل گران اسرائیلی و ناظران امنیتی، اختلافات جدی با مواضع کابینه دست راستی افراطی نتانیاهو درباره ایران دارند.
یک سال پیش از سخنرانی نتانیاهو، «مئیر داگان»، رئیس در حال استعفای موساد به صراحت گفت: برنامه هسته‌ای ایران به‌اندازه‌ای که نتانیاهو می‌گوید هم تهدیدی فوری محسوب نمی‌شود.

سند افشا شده ویکی لیکس از سخنان 26 فوریه 2009 (8 اسفند 1387) نتانیاهو خطاب به هیاتی از سیاستمداران آمریکا در قدس نشان می دهد نتانیاهو در این دیدار گفت: کارشناسان ما می گویند ایران احتمالا یک تا دو سال با بمب اتمی فاصله دارد اما اکنون توان ساخت یک بمب را دارد.

سال 2002 نتانیاهو همین اتهام را متوجه عراق پیش از اشغال کرده و در جلسه استماع مقابل مجلس کنگره آمریکا مدعی شده بود که «هیچ شکی وجود ندارد که عراق در حال پیشروی به‌سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای است». او ادعا کرد که برنامه هسته ای عراق به قدری پیشرفته شده که در حال راه اندازی «سانتریفیوژهایی به‌اندازه ماشین لباسشویی است».
یک سال بعد در حمله آمریکایی ها به عراق، جستجو برای مواد اتمی ادعایی نتانیاهو و همدستان غربی تنها یک نتیجه داشت؛ هیچ.

سال 1996 بعد از انتخاب بنیامین نتانیاهو به نخست وزیری رژیم صهیونیستی در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان آمریکا موعد «دستیابی ایران به بمب اتمی» را «بسیار نزدیک» دانست.

سال 1995 نتانیاهو کتابی با عنوان «نبرد با تروریسم، دموکراسی چگونه می تواند بر شبکه بین المللی تروریسم غلبه کند» نوشت و در آن مدعی شد «ایران سه تا پنج سال با بمب اتمی فاصله دارد».

سال 1992 زمانی که بنیامین نتانیاهو نماینده کنست صهیونیستی بود نیز در هشداری به جامعه جهانی ادعا کرده بود، ایران 3 سال و نیم با دستیابی به سلاح هسته ای فاصله دارد.

هنوز موعد وعده های نتانیاهو بعد از 26 سال نرسیده است و شاید همین موضوع باعث می شود که با هشدارهای نتانیاهو، بسیاری از ناظران، خمیازه بکشند یا آن را دستاویز تفرج در توئیتر کنند.
اما کمتر کسی به بخش های دیگر سخنان چند روز پیش نتانیاهو توجه کرد؛ سخنانی که هدف از بیان آن، نه زنده کردن فضاهای طنز گذشته، بلکه ادعای خطرناک بودن برجام، همتراز خطر بمب اتمی بود.
نتانیاهو گفت: کشورهایی که هنوز از برنامه هسته‌ای ایران دفاع می‌کنند، بر این نظرند که توافق هسته‌ای با ایران، راه این کشور را برای دستیابی به بمب اتمی مسدود می‌کند…این استدلال به طور دقیق همان استدلالی است که همین کشورها در باره توافق هسته‌ای با کره شمالی نیز داشتند و همه می‌دانند که توافق با کره شمالی به کجا ختم شد.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی چنین نتیجه گرفت: به همین دلیل است که سیاست اسرائیل در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران بسیار ساده است. اسرائیل می‌گوید یا برجام را تغییر دهید، یا لغوش کنید.
برای نتانیاهو، برجام مترادف اثبات صداقت و حقانیت ایران در سطح بین المللی، ابطال پروژه انزوای جهانی بدون توقف برنامه هسته ای است.
واقعیت این است که نتانیاهو، برجام و اعتمادسازی با ایران را کم خطرتر از بمب اتمی نمی داند.
شاید بخشی از نیت های نتانیاهو برای تکرار اتهام ها و وعده های بدون سررسید را باید از زبان مخالفان داخلی او در اسرائیل شنید.
در آوریل 2014 (اردیبهشت 1393)، اظهارات اوزی ایلام، رئیس سابق کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی جنجالی در رسانه ها به راه انداخت. او ادعا کرد که «ایرانیان حتی اگر بخواهند هم نمی توانند تا 10 سال دیگر بمب هسته ای بسازند و هیاهوی نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران، صرفا برای اهداف سیاسی است».
همه تشعشعات اتمی نتانیاهو در 26 سال اخیر از سال 1992 تا 2018 برای این دو هدف است: زنده نگه داشتن خطر ایران با توسل به خبرسازی هسته ای و القای این پیام به داخل اسرائیل که فقط نتانیاهو و همفکرانش، می توانند در برابر ایران به عنوان «تهدیدی موجودیتی برای اسرائیل» هوشیار باشند و در صورت لزوم، اقدام کنند.

منبع:ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا