سرخط خبرهاسیاسی

حیدر العبادی تا تعیین کابینه جدید به فعالیت خود ادامه می دهد

پارلمان عراق اعلام کرد که دولت کنونی تا زمان رأی اعتماد پارلمان به نخست‌وزیر مکلف برای تشکیل دولت جدید، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایلاف، ریاست پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت کنونی با ریاست حیدرالعبادی همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد تا زمانی که پارلمان به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مکلف رای اعتماد برای تشکیل دولت جدید را بدهد.

عبدالمهدی اخیرا تماس‌های زیادی با گروه‌های سیاسی برقرار کرده و از آنها خواسته هر کدام چهار وزیر را نامزد کنند که از میان آنها یک نفر انتخاب خواهد شد. همچنین مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف سائرون که در انتخابات عراق در جایگاه نخست قرار گرفته بود، تاکید کرده که ائتلافش را از نامزدی برای دستیابی به پست‌های وزارتی منع کرده و وی خواهان تشکیل دولتی تکنوکرات و به دور از سهمیه‌بندی است.

منابع عراقی تاکید کردند: عبدالمهدی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد، چرا که گروه‌های سیاسی دنبال دستیابی به پست و مقام‌هایی در دولت آتی هستند و بعید نیست که در صورت مخالفت فراکسیون‌ها با طرح‌های وی، او ماموریت خود را کنار بگذارد.

در همین راستا مقتدی صدر تاکید کرد: نخست وزیر باید وزارت کشور و دفاع و حتی تمامی پست‌های حساس امنیتی را به خود محدود کند و هیچ حزب یا فراکسیونی حق ندارد فردی را برای دستیابی به این پست‌ها نامزد کند، چرا که ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی عراق باید صرفا حامی وطن باشند.

وی گفت: اگر ما اعضای ائتلافمان را از نامزدی برای دستیابی به پست‌های وزراتی منع کرده‌ایم به این خاطر است که این مساله تنها به عهده نخست وزیر باشد و این پست‌ها براساس سهمیه‌بندی توزیع نشوند و گرنه ما موضع دیگری را اتخاذ می‌کنیم.

مقتدی صدر تاکید کرد: بقیه پست‌ها و وظایف نیز که اهمیت آنها کمتر از وزارتخانه‌ها نیست باید براساس ضوابط و قوانین و عادلانه توزیع شوند.

وی درباره کمیته‌های پارلمانی که پارلمان عراق سه‌شنبه آنها را انتخاب خواهد کرد، گفت: کمیته‌های پارلمانی حق همه است اما من توصیه می‌کنم که توزیع این کمیته‌ها براساس منافع مردم و نه براساس حزب‌گرایی یا طایفه‌گرایی باشد.

از سوی دیگر “میاده النجار”، عضو حزب دموکراتیک کردستان در پارلمان عراق گفت: پیروزی حزب دموکراتیک در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان به این حزب فرصت بزرگتری را برای تشکیل دولت و ریاست پارلمان می‌دهد.

وی گفت: پیروزی حزب دموکراتیک و دستیابی به بیشتر کرسی‌های پارلمان نشان‌دهنده اعتماد مردم به رهبری و درایت مسعود بارزانی است که رهبر تاریخی کردها است.

وی گفت: ما نباید فرصت را به شکست‌خوردگان در انتخابات برای تردید در نتایج آن و مشکل‌آفرینی بدهیم. این نتایج نشان می‌دهد که حزب دموکراتیک برای تشکیل دولت و ریاست پارلمان شایستگی لازم را دارد.

همچنین رهبر سید ابراهیم، عضو شورای رهبری اتحاد میهنی کردستان اعلام کرد که این شورا مساله انتخابات پارلمانی و آینده تشکیل دولت و پارلمان در اقلیم کردستان را بررسی کرده است.

وی گفت: لیست حزب ما در انتخابات در معرض تقلب قرار گرفته و ناظران ما مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. ما اسناد موثقی را در این باره داریم. ما با هرگونه تقلب در انتخابات مخالفیم و شکایت‌هایی را ارائه کرده و منتظر نتایج آن هستیم.

کمیته انتخابات اقلیم کردستان روز پنج‌شنبه نتایج انتخابات پارلمانی را اعلام کرد که براساس آن حزب دموکراتیک کردستان در جایگاه نخست این انتخابات قرار گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا