سیاسی

احتمال تحریم کنفرانس ریاض توسط آمریکا و انگلیس

بی‌بی‌سی مطلع شده است که دولتهای انگلیس و آمریکا در واکنش به ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، در حال بررسی گزینه تحریم یک نشست اقتصادی بین‌المللی در عربستان هستند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از سرمایه‌داران، شرکت‌ها و رسانه‌های غربی در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که در کنفرانس “ابتکار سرمایه‌گذاری آینده” که قرار است در روزهای ۲۳ تا ۲۵ اکتبر (اول تا سوم آبان‌ماه) در ریاض برگزار شود٬ شرکت نخواهند کرد.

دارا خسروشاهی٬ مدیرعامل شرکت اوبر، استیو کیس٬ از بنیانگذاران شرکت ای‌اوال (AOL) و باب بکیش٬ مدیر عامل شرکت ویاکام، از جمله چهره‌هایی هستند که در نشست مذکور شرکت نخواهند کرد.

روزنامه نیویورک تایمز، روزنامه فایننشیال تایمز و شبکه‌هایی نظیر سی ‌ان ‌ان و سی ‌ان‌ بی ‌سی از این کنفرانس – که به ابتکار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برگزار می‌شود – کناره‌گیری کرده‌اند.

منابع دیپلماتیک به بی بی سی گفته‌اند که استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا و لیام فاکس، وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس، احتمالا در کنفرانس ریاض شرکت نخواهند کرد.

همچنین دیپلمات‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال تهیه متن یک بیانیه مشترک هستند که در صورت تایید خبر قتل جمال خاشقجی صادر خواهد شد.

جمال خاشقجی – که پس از ترک عربستان سعودی به شدت از محمد بن سلمان ولیعهد آن انتقاد می‌کرد – روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

مقامات در ریاض، این اتهام که حکومت عربستان سعودی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است “دروغ” و “بی اساس” خوانده‌اند.

این در حالیست که ترکیه می‌گوید شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد خاشقجی داخل کنسولگری کشته شده است.

جمال خاشقجی در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد و منتقد سیاست‌های دولت عربستان سعودی، به ویژه برنامه‌های محمد بن سلمان بوده است.خاشقجی که قبلا سردبیر روزنامه الوطن و یک کانال تلویزیونی عربستان سعودی بود، در برنامه‌های بی‌بی‌سی درباره عربستان سعودی و خاورمیانه نیز همکاری داشت.

او به عنوان مشاور خانواده سلطنتی عربستان کار کرد و سال‌ها به عنوان یک فرد “خودی” حساب می‌شد.

او همچنین به خاطر ارتباط نزدیکش با اسامه بن لادن شناخته شده بود. او همراه با بن لادن در دهه ۱۹۸۰ به افغانستان سفر کرد.

بعد از آن، او عملا ایدئولوژی‌های بن لادن را رد کرد و مدت‌ها قبل از حملات سال ۲۰۰۱ به آمریکا ارتباط خود را به او قطع کرده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا