دیدگاهسیاسی

پارلمان، کلید اصلی موفقیت اصلاحات ریشه ای در عراق

نشریه الصباح الجدید عراق در گزارشی اعلام کرده است که اگر نمایندگان ملت عراق در پارلمان این کشور فرقه گرایی و منافع حزبی را رها کنند می توان به اصلاحات در این کشور امیدوار بود.

میدل ایست نیوز: پروژه اصلاحات و تغییر تنها وابسته به یکی از جناح­ های دولت عراق نیست، بلکه صحبت بر سر نخست وزیر جدید، مستقل و فن سالار است که تمام جناح های سیاسی برای انتخاب او به توافق رسیده اند.

به گزارش نشریه «الصباح الجدید» نمی توان اظهار نظرها و شعارها در خصوص ضرورت کنار گذاشتن نظام سهمیه بندی را تا زمانی که با شیوه ها و رویکردهای سیاسی در پارلمان به اجرا در نیامده، باور کرد. پارلمانی که رهبران جناح های سیاسی و نمایندگانی در آن باشند که در بالاترین سطح ملی گرایی و میهن دوستی هستند و برای تحویل پست های مختلف پارلمانی و دولتی به افراد صادق، کارآمد و پاک دست، از خود گذشتگی نشان بدهند.

بر اساس این گزارش هرگاه شاهد چنین شیوه و عملکردی بودیم می توانیم مطمئن شویم که تغییراتی در عراق به وقوع می پیوندد که می تواند این کشور را به سمت اصلاحات ریشه ای سوق دهد. به طور حتم بسیاری از نمایندگان ملت عراق که مشروعیت نمایندگی مردم خود را به دست آورده اند برای برداشتن این گام های مثبت لحظه شماری می کنند. بسیاری از این نمایندگان با گرایش ها و ایدئولوژی های رهبران برخی از احزاب و جناح های سیاسی مخالفت می کنند اما برخی دیگر برای ایفای این نقش ملی آماده نیستند و شجاعت کافی برای گام نهادن در این مسیر را ندارند. گروهی نیز تسلیم زرق و برق منافع مالی می شوند که قدرت می تواند برای آنان به همراه داشته باشد.

روزنامه عراقی الصباح نوشته: برخی دیگر از نمایندگان تحت تأثیر عقده های فرقه گرایی، در برابر منافع منطقه ای و دخالت های خارجی خود را می بازند. در هر صورت پارلمان اصلی ترین جایی است که می توانیم در آن شاهد بروز تغییرات اساسی در عراق باشیم و تغییراتی از این دست در سایر بخش های نظام سیاسی بازتاب خواهد داشت. پارلمان کارآمد و قدرتمند به شکل گیری دولتی مقتدر منجر می شود که از اعتماد خود این پارلمان بهره مند است و مردم عراق را دلگرم می کند. البته اگر رهبران توانمند عراق این اجازه را به دولت جدید بدهند که تجربه های پارلمانی گذشته را کنار بگذارد که در آن منافع حزبی با یکدیگر در تضاد، و فرقه گرایی در حال افزایش بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا