اقتصادی

ترامپ جنگ تجاری با متحدین خود را تشدید می کند!

میدل ایست نیوز: به نظر می رسد دیدار رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با هفت کشور صنعتی جهان در شهر کبک که در آن کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، ایتالیا و نخست وزیر کانادا برای بررسی بحران تعرفه های گمرکی گرد هم آمده بودند، پس از تهدید ترامپ مبنی بر احتمال از دست دادن بازارهای آمریکا در صورت کاهش ندادن موانع تجاری خود با این کشور، موجب پیچیده تر شدن بحران شد.
ترامب بار دیگر با به رخ کشیدن حجم اقتصاد آمریکا تهدید کرد این کشور با توجه به حجم تبادلات تجاری خود می تواند همانند گذشته جنگ تجاری را به سود خود به پایان ببرد. وی پیش از ترک آمریکا به مقصد سنگاپور برای دیدار با کیم جونگ اون به علت مطالب نادرستی که نخست وزیر کانادا در کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار داشته بود، دستور خروج آمریکا از بیانیه مشترک گروه جی 7 صادر کرد و در ادامه اظهار داشت در خصوص تعرفه گمرکی واردات خودروهای اروپایی که روانه بازارهای آمریکایی می شوند، تجدید نظر خواهد کرد.
نشست دو روزه ترامپ و گروه جی 7 شاهد تنش لفظی میان رئیس جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بود، به طوری که رهبران کشورهای اتحادیه اروپا اظهار داشتند: سیاست های ترامپ در وضع تعرفه های گمرگی جدید بر صادرات فولاد و آلمینیوم، چاره ای جز اعمال تعرفه های گمرکی بر شماری از کالاهای آمریکایی در واکنش به سیاست های حمایتی ترامب، پیش پای کشورهای اروپایی نگذاشته است.
ایالات متحده آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که به زودی از اول ماه ژوئن، تعرفه مالیاتی 25 درصدی بر واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی بر آلمینیوم وارداتی از کشورهای اروپایی، مکزیک و کانادا وضع خواهد کرد. این تصمیم از نصف شب این جمعه به وقت گرینویچ اجرایی خواهد شد.
میزان صادرات فولاد و آلمینیوم کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا به آمریکا 23 میلیارد دلار است که 48 درصد از واردات فولاد و آلمینیوم آمریکا را تشکیل می دهد و علیرغم این که اقدام ترامپ چین را مورد هدف قرار داده بود اما این اقدام موجب ضرر سنگین متحدین آمریکا شده و بستر جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش را فراهم کرده تا جایی که اتحادیه اروپا تهدید به مقابله به مثل در مقابل این اقدام ترامپ کرده است.
نخست وزیر کانادا اعمال تحریم های آمریکا بر فولاد و آلمینیوم این کشور را توهین به شراکت امنیتی دیرپای موجود میان کانادا و آمریکا قلمداد کرد چرا که هزاران سرباز کانادایی در کنار آمریکایی ها جنگیده اند، در ادامه این موضع گیری ها وزیر خارجه کانادا اظهار داشت این کشور در صدد اعمال مالیات های انتقام جویانه به میزان 12.8 میلیارد دلار بر صادرات آمریکاست تا این مساله شکل پیچیده تری به خود بگیرد.
وزیر خارجه کانادا اظهار داشت: قصد داریم بر اساس توافق نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی و قوانین سازمان تجارت جهانی علیه اقدام آمریکا در اعمال تعرفه های گمرکی شکایت کنیم، همچنین اتحادیه اروپا لیست 10 صفحه ای از کالاهای آمریکایی را منتشر کرد که در واکنش به اقدام ترامب در نظر دارد بر این کالاها عوارض گمرکی جدیدی وضع کند.
شدیدترین انتقادها به اقدام ترامب از جانب امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه مطرح شد که تصمیمات ترامب را نادرست و غیر قانونی توصیف کرد و افزود: سیاست اقتصاد ملی که ترامب در پیش گرفته است منجر به بروز جنگ خواهد شد. در ادامه صدراعظم آلمان از اقدامات تنش آفرین رئیس جمهور آمریکا ابراز ناخرسندی کرد و گفت: پاسخ اروپا به شعار« اول آمریکای» ترامپ « اروپای متحد» خواهد بود.
اگر این مطلب درست باشد که ترامب عزم خود را برای ممانعت از مشارکت شرکت های سازنده خودرو لوکس آلمانی در بازار آمریکا جزم کرده است و در تصمیم خود در جلوگیری از واردات خودرو مرسدس بنز به آمریکا مصمم باشد، امکان بروز جنگ تجاری میان آمریکا و آلمان قوی تر خواهد بود.
موضوعی که مطلب فوق الذکر را محتمل تر می کند این است که دولت ترامپ تحقیقات تجاری مهمی را در خصوص احتمال آسیب رسان بودن واردات خودروهای آلمانی به بخش خودروسازی آمریکا آغاز کرده است و در این زمینه پیشنهادی وجود دارد که درصدد اعمال تعرفه گمرکی 25درصدی بر واردات خودروهای آلمانی است.
در پایان باید گفت کارشناسان بر این مطلب اجماع دارند که به زودی شاهد جنگی تجاری خواهیم بود و نیز در صورتی که آمریکا تهدیدات خود را عملیاتی کند و بر واردات خودروهای اروپایی مالیات وضع کند، این بحران شکل پیچیده تری به خود خواهد گرفت.
منبع: الاهرام/مترجم: سعید زرمحمدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا