سرخط خبرهاسیاسی

مجلس در پی ابطال عزل و نصب های حیدر العبادی در روزهای گذشته

 

میدل ایست نیوز: پارلمان عراق درصدد است که احکام صادره ازسوی حیدر العبادی در دوره دولت پیشبرد امور را ابطال کند.

یک منبع مطلع در مجلس عراق خبر داد که گروهی از نمایندگان درپی تصویب قانونی برای ابطال همه احکامی هستند که حیدر العبادی در دوره ای که دولتش متولی پیشبرد امور و رسیدگی به امور جاری بوده صادر کرده است. این منبع گفت که العبادی در این مدت کسانی را به مقاماتی برگزیده یا آنان را جا به جا کرده که در حوزه اختیارات وی نیست و مجلس با این تعیین ها مخالف است.

این منبع گفته العبادی چندی پیش مجموعه ای از تصمیمات را درباره برخی پست های خاص و مدیران کل و رؤسای دانشگاه ها و دانشکده ها گرفته که باید همه در مجلس بررسی شود. به گفته این منبع رئیس کنونی مجلس نیز درباره در دستور کار قرار دادن این موضوع به نمایندگان چراغ سبز داده است و به احتمال قوی با بررسی این موضوع در مجلس همه آنها ابطال خواهد شد.

«بشیر حداد» نایب رئیس مجلس عراق نیز اعلام کرد که مجلس درصدد است که همه این عزل و نصب ها را تا آنجا که به مدیر کل به بالا مربوط می شود ابطال کند و تأکید کرد که همه این تصمیمات خلاف قانون بوده و دولت پیشبرد امور حق صدور حکم برای پست های خاص را ندارد و مجلس آنها را لغو خواهد کرد.

فراکسیون «بناء» نیز در بیانیه ای رسمی به این عزل و نصب ها واکنش نشان داد و آن را خلاف قانون دانست. در این بیانیه که روز شنبه منتشر شد تأکید شده که دولت پیشبرد امور حق تعیین مقاماتی در پست های خاص و جا به جایی مناصب و بستن قراردادهای فوق العاده و اختصاص زمین و دیگر اقداماتی که حیدر العبادی در این مدت بدانها دست زده را ندارد و از مسئولان خواسته که جلو این تصمیمات را بگیرند.

در این بیانیه از حیدر العبادی هم خواسته شده که به تصمیماتی از این دست پایان دهد.

در همی راستا، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه نیز کسانی را که دست به عزل و نصب و بستن قرارداد می زنند تهدید به برخورد قانونی کرد و این اقدامات را غیر قانونی و خارج از تعریف «پیشبرد امور جاری» دانست.

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز از حیدر العبادی خواست که برای جلوگیری از اتخاذ این تصمیمات در دوایر تابع خود اقدام کند و از مسئولان ادارات دولتی و وزرا خواست که این احکام را اجرا نکنند.

منبع: العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا