اقتصادیسرخط خبرها

‏بانک مرکزی عراق: ذخایر ارزی به بیش از 60 میلیارد دلار رسیده است

هیئت مدیره بانک مرکزی عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ذخایر ارزی عراق از مرز 60 میلیارد دلار فراتر رفته است

میدل ایست نیوز:هیئت مدیره بانک مرکزی عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ذخایر ارزی عراق از مرز 60 میلیارد دلار فراتر رفته است.
در این گزارش آمده است: بانک مرکزی عراق امیدوار است همزمان با پیشرفت روند دمکراتیک عراق و نیز انتقال قدرت در فضایی آرام و با ثبات، بتواند به نقش محوری خود در ساختار دولت عمل کند و از این رهگذر وضعیت مالی و اقتصادی عراق را بهبود بخشد.
در ادامه عنوان شده است: این خوش بینی با وجود ذخایر مالی قابل قبول که مقدار آن فراتر از 60 میلیارد دلار است تقویت می شود، که این امر ماحصل سیاست های پولی است که بانک مرکزی در طی سال های گذشته، برای تثبیت وضعیت مالی عراق به ویژه در سال 2014 میلادی و بعد از آن، در پیش گرفته است، به طوری که اوضاع اقتصادی عراق در آن سال به پایین ترین حد تنزل پیدا کرده بود، و با توجه به داده ها و اطلاعات موجود، دولت در آن سال، برای پرداخت هزینه های جاری و حقوق کارمندان خود دچار مشکل شده بود.
در ادامه این گزارش آمده است: بانک مرکزی علیرغم شرایط دشواری همچون پایین آمدن بهای نفت و هزینه های سنگینی که عراق برای آزادسازی اراضی خود از چنگال گروه های تروریستی متحمل شد، با اقدامات خود توانست اوضاع را کنترل و ذخایر ارزی کشور را با توجه به استانداردهای جهانی به شایستگی مدیریت کند همچنین توان مالی دولت را تا حجم 14 ترلیون دلار تقویت کند، این امر از طریق انتشار اوراق قرضه انجام شد که منجر به تقویت ثبات مالی و نقش آفرینی پررنگ در گذار از این بحران مالی داشت.
بانک مرکزی در این گزارش با اشاره به نقش اساسی بانک مرکزی به عنوان ستون فقرات اقتصاد دولت، افزود: بهبود بهای نفت همراه با سیاست های درست پولی و مالی، دولت عراق را قادر خواهد ساخت تا اوراق قرضه را زودتر از موعد پرداخت کرده و ارزش ذخایر ازری موجود را به بالاترین سطح برساند.
در پایان این گزارش آمده است: سیاست های پولی بانک مرکزی به نقش فعال خود در حفظ نرخ ارز و کاهش شکاف موجود بین نرخ رسمی و نرخ موجود در بازار در سایه شرایط داخلی و خارجی بسیار پیچیده، ادامه خواهد داد، همچنین به تلاش های خود در کنترل نسبت تورم و رساندن آن به کمتر از 1درصد ادامه خواهد داد تا از این طریق سطح کلی قیمت ها را حفظ کرده وبه جذب سرمایه گذاری اقدام کند چرا که بانک مرکزی وظیفه تضمین سلامت نظام مالی و پولی را برعهده دارد.
از همین رو بانک مرکزی در مرحله فرا رو نیز به نقش فعال خود در بهبود وضعیت اقتصادی و حمایت کامل از طرح های بازسازی و سرمایه گذاری ادامه خواهد داد که از جمله اقدامات بانک مرکزی در این رابطه می توان به اجرای بزرگترین برنامه اعطای وام مسکن اشاره کرد که تا بدین لحظه از دو تریلیون دینار عراقی فراتر رفته است، این در حالی است که بانک مرکزی به غیر از وام مسکن، در زمینه های دیگر نیز به اقدام به اعطای وام کرده است.
منبع: بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا