سرخط خبرهاسیاسی

عمان رسما اسرائیل را به رسمیت شناخت

وزیر امور خارجه عمان با بیان اینکه «اسرائیل کشوری موجود در منطقه است» مدعی شد تا منازعه فلسطینی اسرائیل حل نشود، مشکل فعالیت نظامی اسرائیل در دیگر نقاط حل نخواهد شد.

میدل ایست نیوز: “یوسف بن علوی” وزیر امور خارجه عمان یک روز پس از میزبانی از بنیامین نتیانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مسقط، امروز شنبه در کنفرانس امنیتی گفت‌وگوی منامه حاضر شد.

بن علوی با بیان اینکه اسرائیل امکاناتی دارد که به آن امکان استفاده کردن و بهره‌برداری می‌دهد و نه تنها فلسطینی‌ها و عرب‌ها بلکه یهودی‌های دنیا هم از این رژیم آسیب دیده‌اند، گفت: اما این مطلوب نیست. در چنین فضایی، می‌توان اموری را محقق کرد که منافع فلسطینی‌ها در آن محقق شود و خاورمیانه دارای ثبات شود.

وزیر امور خارجه عمان منازعه اسرائیل با جهان عربی و اسلامی را به منازعه فلسطینی- اسرائیلی تقلیل داد و گفت: فعالیت امنیتی و نظامی اسرائیل در غزه و دیگر مناطق به پایان نمی‌رسد مادامی که اختلاف اسرائیلی-فلسطینی حل نشود.

بن علوی گفت: اسرائیل کشوری موجود در منطقه است و ما همه این را می‌فهمیم… تاریخ می‌گوید که تورات در خاورمیانه پا به جهان گذاشته و یهودیان در این منطقه از جهان زندگی می‌کرده‌اند.

بن علوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سفر نتانیاهو به عمان در حقیقت، به رسمیت شناختن اسرائیل بود گفت: این موضوع تاریخش گذشته است. دیگر ارزشی ندارد. بعد از آنکه توافقنامه‌های صلح با اسرائیل امضا شده است. ما از گذشته صحبت نمی‌کنیم بلکه نگاهمان به آینده است. اسرائیل یکی از کشورهای منطقه است و زمان تعامل با آن فرا رسیده است. این آینده است. در نتیجه همانطور که بد‌بین‌ها را دعوت کرده‌ایم که امید داشته باشند، قدرت پذیرش این را داشته باشند.

منبع: اسپوتنیک نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا