سیاسی

از منطقه سبز تا منطقه علاوی بغداد؛عراق از نو به پا می خیزد

کشور عراق از زمان سقوط رژیم بعث تاکنون سه دولت را به خود دیده است که هر سه اینها در انجام اصلاحات حقیقی و خدمات رسانی به ملت عراق ناموفق بودند، اکنون پس از کش و قوس های فراوان، عادل عبد المهدی در تلاش است تا دولت جدید این کشور را تشکیل دهد، نخستن اقدام وی در راستای به دست آوردن اعتماد از دست رفته مردم، تصمیم به انتقال مقر دولت از منطقه سبز بغداد است

میدل ایست نیوز: به نظر می آید «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مامور به تشکیل دولت، عزم خود را برای اعمال سیاستی کاملا متفاوت با سه دولت گذشته عراق، جزم کرده است. تایید و پشیتبانی که همه کشورها و فراکسیون های سیاسی از وی داشته اند، عبدالمهدی را برای حرکت در مسیر تشکیل حکومتی خدمات رسان مصمم ساخته است. حکومت خدمات رسان توصیفی است که پیشتر، فراکسیون های عضو ائتلاف سازندگی، و ائتلاف اصلاح و سازندگی درباره آن سخن گفته بودند.
المعلومه در گزارشی نوشته که نامزدی عادل عبدالمهدی به عنوان کاندیدایی مستقل، بحث و گفتگو بسیاری را در میان محافل عمومی که هر موضوعی را به راحتی باور می کنند، در پی داشته است. مشکل جامعه عراق این است که فعالان شبکه های اجتماعی این کشور دروغی را که ساخته و پرداخته خودشان است، باور می کنند، این متاسفانه همان چیزی است که ما آن را جامعه ناآگاه می خوانیم که تحت تاثیر جنگ ها و بحران ها متوالی قرار گرفته است، از سویی دیگر محافل بین المللی و عربی نیز از انتخاب عبدالمهدی برای تشکیل دولت جدید عراق، استقبال کردند.
این باور وجود دارد که انتخاب عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری عراق، برداشتن نه یک گام بلکه چندین گام مثبت در مسیر درست و صحیح بوده است؛ چرا که این سیاستمدار پخته عراقی دارای ویژگی های مثبت فراوانی است که وی را از دیگر سیاسیون عراقی متمایز می کند، عبدالمهدی تجربه های بسیاری داراست و به عضویت جریان ها و احزاب سیاسی زیادی درآمده است، اما وی در نهایت گمشده و کعبه آمال خود را در پیوستن به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق یافت. می توان گفت از اینجا خیز حقیقی عبدالمهدی برای ورود به عالم جهاد و سیاست آغاز شد. وی در حقیقت فعال رسانه ای، نویسنده و تحلیلگری است که دانش و تجربه قابل توجهی را با خود به یدک می کشد.

منطقه سبز بغداد

این منطقه دربردارنده تمامی مراکز دولتی عراق از جمله سفارت هاست، و مهم ترین سفارت خانه هم متعلق به ایالات متحده آمریکا است که در این منطقه قرار داد. در این میان نکته مهم و جالب توجهی که باید بدان اشاره کرد این است که نخست وزیر منتخب عراق تصمیم گرفت با ترک گفتن ساختمان دولتی منطقه سبز، ساختمان مجلس ملی را که در منطقه العلاوی بغداد قرار دارد، به عنوان مقر جدید دولت آتی عراق انتخاب کند.
گفتنی است دولت جدید عراق در اوایل نوامبر آغاز به کار خواهد کرد و عادل عبدالمهدی به منظور انتخاب اعضای کابینه جدید، کمتر از سی روز زمان در اختیار دارد تا به دور از فشارها و تاثیرپذیری ها برای تکمیل زنجیره موفقیت و ساخت آن چیزی که دولت های سابق این کشور از انجام آن عاجز بودند، اقدام کند. دولت های گذشته عراق از پاسخ گویی به ساده ترین خواسته های شهروندان عراقی نیز ناکام ماندند.
«اثیر الشرع» نویسنده و فعل رسانه ای عراقی معتقد است که توافق میان فراکسیون های سیاسی و نخست وزیر منتخب منجر به این امر خواهد شد که هر فراکسیون سیاسی 5 نامزد را برای تصدی هر وزارتخانه، نامزد کند تا نخست وزیر از میان این شخصیت ها، گزینه مورد نظر خود را با دقت و درایت و بر اساس نقطه نظر خود انتخاب کند، و اگر این پنج نامزد مورد تایید وی واقع نشد، پنج کاندیدای دیگر به وی معرفی می گردد تا با تشکیل دولت، کابینه جدید به مدت یک سال به شکل آزمایشی فعالیت کند؛ پس از آن دوباره باید رای اعتماد پارلمان را کسب کند.
در این میان افرادی هستند که در برابر فعالیت ها و برنامه های دولت، مانع تراشی کرده و نیز برای برافروختن آتش بحران تلاش می کنند تا از این رهگذر اهداف پوچ خود را عملی سازند. به نظر می رسد  که عراق در مرحله آتی شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی خواهد بود و به قبله آمال سرمایه گذاران بزرگ تبدیل و شاهد پایان عصر دلالان و سهم خواهان سیاسی که توان ملت عراق را به تحلیل برده اند، خواهد بود. و در نهایت، منطقه العلاوی بغداد به نقطه آغاز انقلابی برای خدمت رسانی تبدیل خواهد شد و ننگ بر منطقه سبز و ساکنین آن باد!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا