دسته‌بندی نشدهسیاسی

نبرد «تل عنتر»؛نقش ویژه نیروهای عراقی در جنگ اکتبر 1973

نیروهای عراقی در جنگ عرب ها با اسرائیل نقش آفرینی بسیاری کردند، از جمله این نبردها می توان به نبرد تل عنتر اشاره کرد که با مشارکت نیروهای ویژه عراقی اجرا شد و به پیروزی نیروهای عربی منجر شد.

میدل ایست نیوز: بر کسی پوشیده نیست که عراق یکی از کشورهایی بود که بیشترین نقش آفرینی را در جنگ اکتبر 1973 کشورهای عربی علیه اسرائیل بر عهده داشت. مشارکت عراق در این جنگ بی شک معادله قدرت را دگرگون ساخت و خطر شکست فوری اعراب را ناکام گذاشت و مانع از تبدیل شدن این جنگ به بحران نظامی تمام عیار شد.

«ساسه پست»، در گزارشی نوشته که پس از ورود سریع نیروهای زمینی ارتش عراق به جبهه جولان در راستای متوقف ساختن پیش روی ارتش اسرائیل و درگیری های طاقت فرسایی که در «تل عنتر» میان تیپ 12 زرهی عراق و نیروهای زرهی اسرائیل در جریان بود، نیروهای عراقی در یک اقدام ضربتی پیش بینی نشده به سمت نیروهای اسرائیلی حرکت کردند و نیروهای سوری را که در حال عقب نشینی از بلندی های جولان بودند از کشتار دسته جمعی، نجات دادند.
در پی این اقدام نیروهای عراقی، ارتش اسرائیل از تلاش های خود برای پیشروی دست برداشته و پس از تسلط بر تل عنتر، در لاک دفاعی فرورفته و به ساخت استحکامات نظامی روی آورد زیرا هجوم نیروهای عراقی برای ارتش اسرائیل غافلگیر کننده بود و آنها رسیدن تجهیزات عراقی به منطقه را با این سرعت پیش بینی نکرده بودند.

پس از آن فرماندهان نظامی عراقی برای انجام پاتک علیه نیروهای اسرائیلی در تل عنتر با هدف بازپس گیری این منطقه، شروع به برنامه ریزی کردند این در حالی است که ارتش اسرائیل با تیپ زرهی که از جانب پیاده نظام پشتیبانی می شد، از این منطقه دفاع می کرد.
این عملیات با بکارگیری 120 سرباز و 4 افسر از نیروهای ویژه عراقی برنامه ریزی شد که به سه دسته تقسیم شدند: دسته اصلی از 60 سرباز و 2افسر و دو دسته دیگر از دو گروه 30نفره با دو افسر تشکیل می شدند که با شبیخون زدن به نیروهای اسرائیلی سنگر گرفته در تل عنتر، بیشترین میزان ممکن تلفات را به آنان وارد ساخته و به سرعت عقب نشینی کردند، این گروه ها از سوی واحدهای زیر مورد پشتیبانی قرار می گرفتند:
•گردان های توپخانه ای عراق که مقرر شد تپه های اطراف را مورد هدف قرار دهد تا ارتش اسرائیل نتواند نیروهای پشتیبانی برای کمک به این نیروها اعزام کند.
•گردان توپخانه ای عراق که وظیفه اش، بمباران و پرتاپ خمپاره های دودزا پس از هجوم و حین عقب نشینی نیروهای عراقی بود تا از این طریق نیروهای اسرائیلی نتوانند به تعقیب و شناسایی نیروهای عراقی اقدام کنند.
• سه گردان توپخانه ای سوریه نیز که وظیفه بمباران تل احمد را برعهده داشتند، این تل در پشت تل عنتر قرار داشت و هدف از این بمباران ممانعت ارتش اسرائیل از مداخله جهت یاری رساندن نیرو های گرفتار خود در تل عنتر و دره بود.
•گردان موشکی سوریه که با هدف جلوگیری از مداخله توپ خانه اسرائیل، وظیقه بمباران آن را عهده دار بود.
با فرا رسیدن شب، نیروهای ویژه عراق شروع به نفوذ به سمت تپه ها کردند تا به اهداف مشخص شده به ویژه تل عنتر نزدیک تر شوند، در بالای این تپه دو پاسگاه نگهبانی و شناسایی قرار داشت: پاسگاه نخست از یک تانک و 40 سرباز تشکیل می شد و دومی دربردارنده یک تانک و 15 سرباز بود که میان این دو پاسگاه فاصله زیادی نبود. دسته کوچکی از نیروهای ویژه عراقی با فاصله چند متری بدون اینکه دیده شوند، در مقابل این دو پاسگاه مستقر شدند. در این میان دسته اصلی که شامل «60 سرباز و 2 افسر» بود با نفوذ از جلوی تل عنتر خود را به دره واقع در پشت تل رساندند که مهماتی و تجهیزاتی همچون تعداد زیادی تانک ها، زره پوش ها، خودروهای پارک شده به علاوه سربازان بخش آماد و پشتیبانی و.. در آن قرار داشت، در این بین نیروهای عراقی در انتظار فرارسیدن ساعت صفر عملیات در مقابل نیروهای بی خبر اسرائیلی، موضع گیری کردند.
با رسیدن عقربه ها به ساعت یک و نیم شب، دستور برای یورش به سمت دشمن صادر شد و نیروهای ویژه عراق با بیرون آمدن از مواضع خود با فریاد«الله اکبر» به پاسگاه هایی که در برابرشان قرار داشت، حمله ور شدند. نیروهای اسرائیلی با شنیدن طنین تکبیر نیروها عراقی شوکه و کاملا غافلگیر شدند و نیروهای عراقی بلافاصله دو تانک که در دیدبانی قرار داشت منهدم کردند و دسته اصلی نیروهای عراقی که در دره کمین کرده بودند بر سر نیروهای اسرائیلی و تجهیزات موجود ریختند  و با گلوله باران و استفاده از آر پی چی خسارت های بسیار سنگینی به دشمن اسرائیلی وارد کردند و به موازات آن، نیروهای توپخانه ای موشکی سوریه طبق برنامه شروع به عملیات هوایی کردند و مانع مداخله دیگر نیروهای اسرائیلی برای نجات افراد گرفتار شده در تل عنتر شدند.
پس از پایان عملیات نیروهای ویژه، توپخانه عراق با بمب های دود زا به حمایت از نیروهای خودی پرداخت و این نیروها بدون کمترین خسارت پس از وارد ساختن تلفات سنیگن از جمله کشتن 200-120 نیروی اسرائیلی و در آتش سوزاندن 24-11 تانک و تعدا نامشخصی از زره پوش ها و خودروها به مقر خود بازگشتند.
این عملیات، شوک سنگینی را به ارتش اسرائیل و حتی نیروهای سوری که شاهد سرسختی و زبدگی نیروهای عراقی بودند، وارد ساخت. روایت این عملیات روایت گوشه ای از تاریخ و روش نیروهای عراقی در یکی از جنگ های تاریخی اعراب علیه اسرائیل است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا