سیاسی

کرکوک، بحرانی تازه پیش روی عادل عبدالمهدی

پافشاری کردها بر بازگشت نیروهای پیشمرگ به کرکوک و مخالفت شدید ترکمان ها و اعراب با حضور نیروهای پیشمرگ، تلاش ها برای آرام کردن اوضاع در کرکوک به چالش جدیدی برای عادل عبدالمهدی تبدیل شده است.

میدل ایست نیوز: با پافشاری کردها بر بازگشت نیروهای نظامی پیشمرگه به کرکوک همه تلاش‌های برای پایان دادن به اختلافات دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان بر سر کرکوک به بن‌بست رسید.

یک مقام آگاه به «العربی الجدید» گفت که مذاکرات «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، با «برهم صالح» درباره کرکوک در پی پافشاری کردها بر بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک به بن‌بست رسیده است و «احزاب کرد در موضوع واگذاری استان‌داری کرکوک به کردها و بازگشت نیروهای پیشمرگه به این شهر هیچ انعطافی نشان نداده‌اند».

این مقام تأکید کرده که ناکامی عبدالمهدی در حل این پرونده پیامدهای منفی سنگینی در پی خواهد داشت.

«سلام العبیدی»، نماینده استان کرکوک در مجلس عراق از ائتلاف «سائرون»، گفت: «بحران کرکوک با شتاب بسیار رو به پیچیده‌تر شدن است و خواستار گفت‌وگو برای حل آن شده‌ایم». او افزود که پافشاری کردها بر بازگشت نیروهایشان به استان کرکوک فقط یک راه حل در پیش می‌نهد و آن تشکیل نیروهای مشترک با حضور همه طیف‌های ساکنان استان کرکوک و واگذاری امنیت استان به آنان است.

او گفت کردها با این پیشنهاد نیز موافقت نکرده‌اند اما باید با اعمال فشار آنان را به این موضوع متقاعد کنیم وگرنه معلوم نیست کار به کجا بکشد و وضع بسیار خطرناک است.

از آن سوی، جبهه ترکمانان عراق طی نشستی فوق‌العاده اوضاع استان را بررسی و بار دیگر بر مخالفت با بازگشت نیروهای پیشمرگ یا نیروهای کردی آسایش به استان کرکوک تأکید کرد.

«هادی العامری»، فرمانده نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی)، نیز با سفر به کرکوک با مقامات محلی عرب و ترکمان آن دیدار کرد.

به گفته یک عضو شورای استان‌داری کرکوک، عامری با «راکان السعدی»، استان‌دار کرکوک، و سران حزبی این استان دیدار و اوضاع استان را بررسی کرد و هم‌صدا با آنان با حضور نیروهای پیشمرگ در کرکوک مخالفت کرد.

این گزارش افزوده که در این نشست‌ها توافق شده که درصورت طرح موضوع بازگشت نیروهای نظامی کرد به کرکوک هیچ‌گونه مذاکره‌ای آغاز نشود.

پیش از این اعلام شده بود که رئیس جمهور عراق با نخست وزیر این کشور برای یافتن راه حلی گام به گام برای مسئله کرکوک به توافق رسیده‌اند، موضوعی که باعث دلگرمی مردم استان شده بود.

در سپتامبر 2017، پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، نیروهای ارتش عراق نیروهای کردی پیشمرگ را از استان کرکوک خارج کردند. کرکوک استانی با ترکیب قومی بسیار متنوع عرب و ترکمان و کرد است که هرکدام می‌خواهد تصمیم‌گیرنده اصلی استان باشد. کردها همچنین خواستار بازگشت نیروهای نظامی خود به کرکوک هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا