سرخط خبرها

حزب دموکرات کردستان: بیانیه صدر درباره اعطای آزادی عمل به نخست وزیر صرفاً ادعا بود

یکی از سران حزب دموکرات کردستان تأکید کرد که مقتدی صدر با هر وزیری که مخالف باشد او را وتو می کند و نظر خود را به نخست وزیر تحمیل می کند.

میدل ایست نیوز: «ماجد الشنکالی»، از سران حزب دموکرات کردستان عراق، گفت که «مقتدی صدر» در عملی کردن ادعای اعطای آزادی عمل به نخست وزیر برای تشکیل کابینه ناموفق بوده است.

به گزارش «العربی الجدید» شنکالی تأکید کرد که مقتدی صدر پیش از این اعلام کرده بود که به نخست وزیر در تشکیل کابینه آزادی عمل کامل می‌دهد و هیچ نامزدی را از ائتلاف سائرون به وی تحمیل نخواهد کرد، اما امروز می‌بینیم که او دربرابر انتخاب هر کسی که با وی مخالف باشد می‌ایستد و او را وتو می کند و نظر خود را به عادل عبدالمهدی تحمیل می‌کند.

شنکالی افزود که پیمان «اصلاح» و ائتلاف فتح (وابسته به «هادی العامری») توافق کرده بودند که اجازه دهند روند تشکیل دولت بدون موانع انجام شود و وزارتخانه‌های نفت، برق، بهداشت سهم ائتلاف سائرون، وابسته به مقتدی صدر، بوده است و این ادعا که این وزرا مستقل یا غیر حزبی‌اند «با واقعیت مطابقت ندارد».

به گفته شنکالی همه چهره‌های سیاسی‌ای که در کابینه حضور دارند وابسته به احزاب‌اند و نمی‌توان آنان را مستقل خواند. این در حالی است که میان مقتدی صدر و هادی العامری بر سر نامزد وزارت کشور اختلافات شدیدی پیش آمده و بسیاری معتقدند این اختلافات مانع از تکمیل کابینه در موعد مقرر خواهد شد.

پیش از این، ائتلاف سائرون، وابسته به مقتدی صدر، و جریان حکمت ملی، به رهبری سیدعمار الحکیم، اعلام کرده بودند که به منظور پایان دادن به روند مرسوم سهمیه‌بندی احزاب در کابینه، هیچ نامزدی را به نخست وزیر تحمیل نخواهند کرد و به او در انتخاب وزرای کارآمد در کابینه‌اش آزادی عمل کامل می‌دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا