نگاه خاورمیانه

اربعین سال 2018 میلادی؛ نماد قدرت تشیع

محمد صادق الهاشم: مراسم اربعین نماد مهمی برای نمایش قدرت تشیع است.

میدل ایست نیوز: محمد صادق الهاشم نویسنده عراقی در یادداشتی برای سایت خبری آفاق عراق به تحلیل اسباب و آثار مراسم اربعین پرداخته است و این مراسم را برای نمایش قدرت تشیع مهم قلمداد کرده است و در ادامه 12 مورد از نقاط قوت اربعین امسال را به رشته تحریر در آورده است که با هم می خوانیم:

1-شیعیان با هر مرام و منشی و در راس آنها دو ملت عراق و ایران توانستند این گردهمایی میلیونی را خلق کرده و در ساماندهی و تنظیم آن با موفقیت عمل کنند؛ تا از این رهگذر اتحاد تشیع در زیر پرچم امام حسین علیه السلام و سیره ایشان، حفظ شود، دلیل اصلی این موفقیت به تلاش های دو ملت و دیگر کشورها برمی گردد اما در این میان شیعیان عراق و به طور مشخص طبقه آگاه دو کشور ایران و عراق نقش پررنگ تری در شکل گیری این تجمع میلیونی برعهده دارند چرا که این ظبقه آگااه از بُعد انقلابی و راهبردی مساله به گردهمایی اربعین می نگرند.

2- شیعیان با تبدیل زیارت اربعین به رویدادی مهم، توانستند خود را به عنوان نیروی حائز اهمیت به اثبات برسانند و اعلام موجودیت کنند و در سایه سار اربعین توانستند از تاریخ سرشار از انقلاب و همچنین از انقلاب های عصر حاضر علیه استکبار جهانی پرده بردارند.

شیعیان هم چنین از رهگذر اربعین توانستند مواضع سیاسی و قهرمانانه خود، پایداری در مقابل استکبار جهانی و منطقه ای در گستره جغرافیا و سیاست را نشان دهند، همچنین انقلاب تشیع که در کشورهایی مانند عراق، ایران، لبنان، یمن، بحرین و حتی در فلسطین و سوریه توانست در سایه اربعین خود را به منصه ظهور برساند.

3-رویکرد تشیع توانست پس از آنکه در حالت انزوا قرار گرفته بود، برای خود انعکاس چشمگیری در رسانه های بین المللی به دست آورد و از رهاورد این گردهمایی تبدیل به پدیده ای جهانی شد که جوامع بین المللی، نهادها و دولت ها نمی توانند به راحتی از کنار این پدیده، اسباب و ابعاد آن، و نیز آثار و موتور محرکه آن، عبور کنند.

4-حوزه های علمیه و مرجعیت، انقلاب و رویکرد امام خمینی توانست در میعاد آگاه جهانی اربعین فرصتی را به دست بیاورد که از خلال آن، انقلاب و اندیشه های آن، فرهنگ و منش انقلابی و نقطه نظرات خود را نشر دهند و در این راه از همه ابزارهای رسانه‌ای و ارتباطی بهره گیرد.

5-حشد الشعبی عراق و جبهه مقاومت در سایه اربعین توانست خود را به عنوان نیرویی مهم در حفاظت از شعائر حسینی، جامعه، نهادها و نیز حمایت از زوار حسینی، مطرح سازد و بدین ترتیب بخشی از ساختار دولت شود.

از همه این موارد مهم تر، غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس از دقت و قدرت حشد شعبی در تامین امنیت میلیون ها زوار آگاهی پیدا کردند و در معادلات نظامی و امنیتی حساب ویژه‌ای روی حشد شعبی عراق باز کردند و از امروز به بعد کسی نمی تواند موجودیت دولت عراق را نادیده بگیرد، زیرا زیارت اربعین رژه نظامی و امنیتی است که با باور و اعتقاد حسینی گره خورده است.

6-اربعین ملت‌ها و قومیت های مختلف را در پرتو محبت اهل بیت و برپایی شعائر حسینی متحد ساخت.

7- زیارت اربعین این حقیقت را به اثبات رساند که مراجع عظام تقلید و به ویژه مراجع عالیقدر تشیع؛ آیت الله سیستانی و آیت الله خامنه ای از طریق بیانیه های خود تاکید دارند که مراسم اربعین مورد تایید و حمایت شان قرار دارد، از همین رو این مراسم مورد توجه شیعیان قرار گرفت و مردم ارتباط بیشتری با آن برقرار کردند و اربعین از پدیده ای عاطفی به حالتی تبدیل شد که نشانگر موجودیت و مبانی نشیع است همچنین در مقابل جریانی قرار گرفت که می خواست مراسم اربعین را از درون مایه انقلابی و راهبردی خود تهی سازد تا تنها به عنوان پدیده ای سطحی و غیر عمیق باقی بماند.

8- دیدگان همه جهانیان چه دوست و چه دشمن به این راهپیمایی باشکوه دوخته شده است و از اینکه شیعیان از قومیت ها و مذاهب مختلف تشیع در زیر بیرق واحدی به نام بیرق امام حسین علیه السلام گردهم می آیند، توجه ویژه ای نشان می دهند.

9- پیشتر مقاله ای از آیت الله خامنه ای که مربوط به ماه صفر چهل سال پیش می شد، منتشر کردیم که ایشان در آن مقاله از اهمیت و اهداف برگزاری مراسم اربعین؛ بزرگترین تجمع اسلامی شیعی سخن گفته بودند، این امر جالب توجه بیانگر عمق تفکر ایشان است که با آگاهی کامل طوری برنامه ریزی کردند که خیمه امام حسین و زیارت ایشان را به عنوان فرصتی برای بازتولید هویت واحد تشیع عنوان گردد.

از همین رو پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی، مسئولیت تعمیق آگاهی شیعیان نسبت به این مناسبت ها را برعهده دارد تا بدین ترتیب اربعین را به عنوان نمادی برای هویت شیعیان و راهی برای مبارزه با استکبار قرار دهند و با بهره گیری از فرمایشات مراجع عظام، آیین اربعین را سمبلی برای به تصویر کشیدن قدرت، عزت و آمادگی خود، نشان دهند.

10- بُعد راهبردی اربعین به وضوح نشانگر آن است که مراسم امسال که با مشارکت عراقی ها و ایرانی ها و همه شیعیان برگزار شد، از روحیه پیروزی بر داعش و دیگر پیروزی ها علیه تروریست های موجود در عراق، لبنان، سوریه و یمن برخوردار بود و در نتیجه شیعیان توانستند موجویت خود را به اثبات رسانند و از طرف دیگر عراقی ها نیز توانستند از تشیع، دولت و وطن خود دفاع کنند و این همان چیزی است که شعارها، فریادها و بلاکاردهای آگاهانه اربعین آن را به تصویر کشیده بود.

11-بحران اقتصادی که ملت ایران با آن دست به گریبان است، مانع از انجام این زیارت نشد، بلکه بالعکس پس از آنکه دولت ایران خدمات بسیاری در اختیار زوار گذاشت، شمار بسیاری با روحیه عالی رهسپار کربلای معلی شدند.

12- آگاهی دو ملت ایران و عراق، توطئه آمریکا و عربستان را نقش بر آب کرد، این کشورها می خواستند زیارت اربعین ناموفق باشد و در میان زوار ایرانی و عراقی مشکلات امنیتی و اجتماعی ایجاد کنند اما نتیجه کاملا برعکس بود، چرا که دو ملت برادر با سر دادن شعارهایی همچون «حسین مایه وحدت ماست» و « ایران و عراق به دور است از فراق» و دیگر سرودها و قصائدی که در مراسم سینه زنی به نمایش گذاشتند و مهمانوازی جانانه ای که عراقی‌ها از زوار امام حسین علیه السلام صورت دادند، توطئه این کشورها را ناکام گذاشتند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا