سیاسی

اکونومیست: شرایط مناسب عادل عبدالمهدی برای اصلاحات

اکونومیست در گزارشی به نیک بختی های عادل المهدی، نخست وزیر جدید عراق، پرداخت.

میدل ایست نیوز: مجله اکونومیست طی گزارشی به وضعیت پیش روی «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، و نقاط قوت وی در مقایسه با نخست وزیران سابق عراق پرداخته است.

در این گزارش آمده که همه دولت‌های پیشین عراق از سال 2003 تاکنون، همگی وابسته به حزب الدعوه، دچار فساد گسترده و ناکارآمدی بوده‌اند و نشان داده‌اند که نمی‌توانند به مشکلات اصلی کشور بپردازند.

بر اساس این گزارش عادل عبدالمهدی ویژگی‌هایی دارد که در نخست‌وزیران قبلی عراق نبوده است و یکی از آنها برخورداری از حمایت همه احزاب بزرگ و مراجع شیعه و ایالات متحده و ایران است.

عبدالمهدی از این ویژگی مهم برای محدود کردن فساد و بهبود شبکه برق و آب و فاضلاب عراق و نیز خارج کردن نیروهای مسلح نظامی از شهرها استفاده خواهد کرد.

البته اجرای این برنامه‌ها آسان نخواهد بود، هرچند اوضاع مالی عراق بهتر از پیش است و او در مقایسه با نخست‌وزیران سابق در این مورد هم اوضاع بهتری دارد. بالا بودن قیمت نفت باعث شده که طبق برآوردها عراق در سال جاری حدود 20 میلیارد دلار مازاد بودجه داشته باشد.

عراق امروز توانایی پر کردن خلأ ناشی از کاهش صادرات نفتی ایران براثر اجرای تحریم‌های امریکا بر این کشور را دارد. عربستان سعودی نیز در حال بررسی موضوع بازگشایی خط لوله‌ای است که عراق را به دریای سرخ وصل می‌کند و پیش‌تر در سال 1990 آن را بسته بود. همچنین وزیر نفت جدید عراق درصدد کشیدن خط لوله به بندر عقبه در اردن است.

از دیگر نیک‌بختی‌های نخست وزیر جدید عراق آن است که این کشور در مقایسه با قبل ثبات بیشتری دارد. وقتی «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق عراق، به نخست وزیری انتخاب شد تروریست‌های داعش به دروازه‌های عراق نزدیک بودند. اما امروز به نظر می‌آید که تا حدود زیادی از امنیت برخوردار است و همین امنیت به عادل عبدالمهدی اجازه داده که مقر دولت خود را از منطقه حفاظت‌شده سبز عراق خارج کند.

کردها هم دیگر مایه نگرانی چندانی برای دولت مرکزی عراق نیستند و اکثریت آنها پشت عبدالمهدی ایستاده‌اند.

گذشته سیاسی عبدالمهدی و گرایش‌های گوناگون حزبی وی هم نقطه قوتی برای اوست و باعث شده که وی در میان همه طیف‌های سیاسی هم‌پیمانان قدرتمندی داشته باشد.

اکونومیست در گزارش خود هشدار داده که شهروندان عراق انتظار دارند که دولت جدیدشان به اصلاحاتی فوری برای بهبود وضعیت خدمات و مبارزه بی امان با فساد دست بزند و گرنه از نظر شهروندان عادی این دولت هم با اسلاف خود تفاوت چندانی نخواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا