سیاسی

مذاکرات حماس با اسرائیل برای آتش بس دو ساله

منابع مطلع خبر داده اند که تا ده روز آینده هیئتی از حماس برای مذاکره درباره آتش بس با اسرائیل و حل اختلافات با حکومت محمود عباس عازم قاهره می شود.

 

میدل ایست نیوز: منابع مصری خبر دادند که دستگاه امنیت مصر از چند تن از رهبران جنبش «حماس» دعوت کرده که طی حداکثر ده روز آینده برای تکمیل مشورت‌ها درباره آتش‌بس با اسرائیل و آشتی با جنبش «فتح» به قاهره سفر کنند.

به گزارش «العربی الجدید»، این منابع همچنین خبر داده‌اند که حماس از این دعوت استقبال و تأکید کرده که هیئتی از دفتر سیاسی خود در داخل غزه و بیرون از فلسطین را تا ده روز آینده به قاهره اعزام خواهد کرد و افزوده که این هیئت در حال حاضر برای رسیدن به موضعی یکپارچه در مذاکرات آتی در قاهره جلسات داخلی برپا کرده است.

این منابع گفته‌اند که دیدار اخیر «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، با «محمود عباس»، رئیس حکومت خودگردان فلسطین، در شرم‌الشیخ گام بزرگی در ادامه مشورت‌های دو طرف بوده و عباس تعهد داده که از رسیدن به توافق با حماس و دور نگه داشتن غزه از جنگ احتمالی حمایت کند.

این منابع آگاه درباره دیدار عباس با السیسی گفته‌اند که السیسی در این دیدار تأکید کرده که نباید در مسیر رسیدن به توافق کارشکنی شود به خصوص که «همه مذاکرات بر سر توافقی دائمی یا صلحی دائمی میان فلسطینیان غزه با اسرائیل نیست بلکه توافقی موقت است که قرار نیست شرایط خاصی را تثبیت کند».

بنا بر این گزارش، «السیسی به ابومازن گفته که تسهیلاتی مانند آنچه به کرانه باختری اختصاص یافته برای نوار غزه نیز درنظر گرفته خواهد شد» و افزوده «آنها خواستار سهم انتخاباتی خود در مجلس و دولت هستند و این چیزی است که تحقق آن آسان نیست. دربرابر شما (حکومت فلسطین در کرانه باختری) می‌خواهید مسئولیت‌ها را به صورت صد در صد در دست داشته باشید و گذرگاه‌های مشترک با مصر و اسرائیل زیر نظر شما باشد و حماس سلاح خود را تحویل بدهد. این هم در حال حاضر عملی نیست».

این منابع گفته‌اند که مشورت‌های اخیر میان رئیس جمهور مصر با رئیس حکومت خودگردان فلسطین درباره این بوده که هر یک از طرف‌ها متناسب عقب‌نشینی‌های طرف دیگر عقب‌نشینی کند، به‌خصوص که توافقات صرفاً موقتی است. او از حکومت فلسطین خواسته که از سقف خواسته‌هایش کوتاه بیاید و «در عوض موضوع سهم حماس از قدرت متناسب با دستاوردهای انتخاباتی‌اش هم فعلاً به تعویق بیفتد».

همچنین این منابع خبر داده‌اند که قرار است توافق آتش‌بس میان نیروهای مستقر در غزه با اسرائیل بسته شود که در آن قید شده که «توافق به مدت دو سال است و اگر اوضاع به‌صورت طبیعی و بدون مشکل پیش رفت و هر طرف به تعهدات خود پایبند بود امکان تجدید نظر در آن پیش از پایان مهلت آن هست».

همین منابع گفته‌اند که مقامات مصری و فلسطینی، به نمایندگی حکومت فلسطین و نمایندگی فتح، اخیرا در دیداری به اتهامات حماس به فتح پرداخته‌اند. حماس نیروهای فتح و حکومت فلسطین در کرانه باختری را متهم کرده که در پرتاب موشک به غزه ازجانب سرزمین‌های اشغالی دست داشته‌اند و هدفشان از این کار متشنج کردن اوضاع در غزه و به شکست کشاندن تلاش‌ها برای جلوگیری از راه افتادن حمله چهارم به غزه است. بر اساس این گزارش، مقامات مصری نسبت به این اتهامات هشدار داده‌اند و گفته‌اند که اگر این اتهام درست از آب درآید واکنش مصر قاطع خواهد بود.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا