سرخط خبرها

«نشست مهم» احزاب کرد برای توافق بر سر تشکیل دولت ایالتی

یکی از سران «اتحادیه میهنی کردستان» گفت که مرحله سردی روابط با «حزب دموکرات» پایان یافته است.

میدل ایست نیوز: یک منبع آگاه در اربیل از برگزاری نشستی مهم میان سران احزاب اصلی کرد در کردستان عراق خبر داد که نتیجه آن تفاهمات اولیه بر سر تقسیم مناصب دولت ایالتی میان احزاب «اتحادیه میهنی کردستان» و «حزب دموکرات کردستان» و نیز مشارکت دادن جنبش «تغییر» در قدرت و اعطای چند وزارتخانه به آن بوده است.

یک منبع آگاه به روزنامه «الحیات» گفته که در این «نشست مهم» سران دو حزب به این جمع‌بندی رسیده‌اند که بدون یکپارچگی و توافق بر سر تشکیل دولتی قدرتمند توان تحقق آمال ملت کرد را نخواهند داشت و برای همین نشست‌هایی برای توافق برگزار کرده‌اند که قرار است سران حزب تغییر نیز در آن حضور داشته باشند تا بدین ترتیب این حزب نیز در قدرت اجرایی کردستان سهیم شود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود گفت که «دولت جدید تفاوت چندانی با دولت‌های قبلی نخواهد داشت، مگر آنکه گروه‌های مخالف کار را به تغییرات بنیادین بکشانند» و پیش‌بینی کرد که  «بر اساس توافقات کنونی دولت ایالتی جدید تا پایان ماه جاری تشکیل شود».

مجلس ایالتی کردستان سه شنبه گذشته اولین جلسه پنجمین دوره خود را با ریاست رئیس سنی برگزار کرد.

پیشتر، «ریبین سلام»، از سران حزب اتحادیه میهنی کردستان، اعلام کرد که مرحله سردی روابط میان این حزب با حزب دموکرات پایان یافته و «اکنون مرحله تفاهمات واقعی» است. او تأکید کرد که امروز حزب دموکرات با اتحادیه میهنی همچون «حزبی قدرتمند که نادیده گرفتن آن ممکن نیست» برخورد می‌کند و مذاکرات تشکیل دولت جدید ایالتی نیز با همین رویکرد بوده است.

او افزود که توافقات دو حزب درباره تقسیم مسئولیت‌ها فراتر از اعضای دولت ایالتی شامل نهادهای مستقل و رؤسای کمیسیون‌های مجلس و همچنین استان‌داری کرکوک و دیگر مناصب اقلیم کردستان می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا