گفتگو

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق: ایران در پی تضعیف اقلیم کردستان نیست / عراق نباید منافع مشترک خود با ایران را قربانی سیاست ها و خواسته های امریکا کند

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگو با شبکه خبری روداو تاکید کرد: ایران همواره در کنار اقلیم کردستان عراق ایستاده است.

میدل ایست نیوز:«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، در گفتگو با شبکه خبری روداو تاکید کرد: ایران هیج وقت اقدامی انجام نداده است که تضعیف اقلیم کردستان را در پی داشته باشد، وی در عین حال افزود: «نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان، به خوبی توانسته است دولت اقلیم را مدیریت کند، به طوری که اقلیم در این مدت شاهد تغییرات و پیشرفت های بسیاری بوده است.

مسجدی در مصاحبه ای که با «هیوا جمال» مجری برنامه «رخداد امروز» که در شبکه خبری روداو پخش می شود، گفت: روابط ایران با عراق و اقلیم کردستان روز به روز در حال بهبود و پیشرفت است و مایه مسرت است که ببینیم برادران و دوستان کُرد ما، نقش حائز اهمیت و تاثیرگذاری در دولت مرکزی عراق ایفا می کنند و ما در همین راستا تلاش می کنیم دیدگاه های دولت اقلیم و دولت مرکزی عراق را به هم نزدیک سازیم. در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید:

ایران به عنوان قدرت منطقه ای، دارای نقش دائمی در منطقه و عراق است، نقش ایران را در عراق چگونه ارزیابی می کنید؟

به دلیل همسایگی و داشتن مرزهای طولانی میان ایران و عراق، همچنین روابط فرهنگی، سیاسی و تاریخی به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه، کاملا طبیعی است که روابط ما عمیق و گسترده باشد. این روابط شامل حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی می شود. روابط میان دو کشور با سقوط صدام حسین، رشد و جهش بیشتری به خود گرفت.این مساله در خصوص اقلیم کردستان نیز صدق می کند. الحمد لله امروز این روابط در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

این در خصوص سال های پس از 2003 میلادی، اما در رابطه با روابط دوجانبه، پس از انتخاب جنابعالی به سِمت سفیر ایران در عراق، این روابط را چگونه می بینید؟

در طی مسئولیت اینجانب، خوشبختانه مساله گروه تروریستی داعش که عراق و مناطق کردنشین را مورد تهدید قرار داده بود، فیصله یافت و مناطق تحت اشغال داعش بازپس گرفته شد و عراق از لوث وجود داعش پاکسازی شد. در همین راستا من معتقدم هسته های کوچک داعش هنوز به حیات خود ادامه میدهد و به طور کامل نابود نشده است. مساله دوم به روابط اقتصادی رو به رشد طرفین مربوط می شود؛ به طور مثال صادرات گاز، برق و به طور کلی مراودات تجاری ایران با عراق شاهد رشد روز افزونی بوده است. الحمدلله روابط ایران و عراق روز به روز در حال بهبود و گسترش است.

از آنجا که ما اکنون در خاک عراق هستیم و جنابعالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد هستید، به نظرم بهتر است از عراق آغاز کنیم سپس در خصوص اقلیم کردستان هم سخن خواهیم گفت. ترکیب دولت جدید عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی» را چگونه می بینید؟

آقای عادل عبدالمهدی از دوستان و افرادی است که دارای روابط تاریخی با ایران است و دوستی ما با ایشان به قبل از سقوط صدام حسین بر می گردد، ما آقای عبدالمهدی را به خوبی می شناسیم، و روابط ما با ایشان و دولت‌شان سازنده و مثبت خواهد بود. من بر این باور هستم که دکتر عبدالمهدی روابط عراق را با ایران و کشورهای دیگر گسترش خواهد داد، و از طرف کشورم ایران، آمادگی کامل خود را برای کمک به موفقیت دولت عراق در همه زمینه ها اعلام می کنم، ما به دولت عراق آمادگی خود را برای همکاری، هماهنگی، یاری رسانی به این کشور با توجه به نیارهای متقابل اعلام کردیم. ما امیدوار و علاقه‌مند به کامیابی دولت عراق در انجام وظایفش هستیم و در این زمینه برای کمک به این کشور تلاش خواهیم کرد.

نظر جنابعالی در خصوص شخصیت آقای عبدالمهدی چیست؟دیدگاه ایران در این خصوص چگونه است؟

معتقدم آقای عبدالمهدی شخصیتی پخته، خردمند و با برنامه دارند. برنامه ای که ایشان برای دولتش طرح ریزی کرده است، برنامه ای کامل و متقن است و اگر بتوانند این برنامه را عملیاتی کنند، خواهند توانست مسائل و معضلات عراق را از سر راه بردارند، و دولت می تواند در این زمینه موفق عمل کند.
یقینا حکومت‌داری در عراق به دلیل چالش های سیاسی، معضلات امنیتی و دیگر مشکلات، کار بسیار دشواری است. من به این دلیل که چندین سال در قوه مجریه فعالیت داشتم، این حقیقت را به خوبی درک می کنم.
موفقیت دولت مستلزم تلاش، برنامه ریزی و یکدلی همه احزاب، گروه‌ها، پارلمان عراق و همچنین حمایت شخصیات های مختلف است و اگر همگان دست در دست هم دهند و دولت را یاری کنند، دولت آقای عبدالمهدی نیز با تلاش های خود می تواند باذن الله موفق شود.

نقش ایران در کمک به آقای عبدالمهدی چگونه خواهد بود؟

کمک ها زمینه و حوزه های مختلفی دارد که دربردارنده کمک های سیاسی است و بخش مهم دیگری نیز شامل همکاری و کمک های اقتصادی خواهد بود، همانگونه ما در جنگ علیه داعش و نابودسازی آن به عراق کمک کردیم، کمک های دفاعی و امنیتی می تواند تداوم داشته باشد. اکنون روابط فرهنگی و اجتماعی طرفین به شکل گسترده ای در جریان است. خودتان نگاه کنید، هر ساله بیش از شش یا هفت ملیون از شهروندان به قصد زیارت یا دلایل گردشگری و پزشکی بین دو کشور مسافرت می کنند. ایرانی ها به عراق می آیند و در مقابل عراقی ها هم به ایران سفر می کنند این امر شامل اقلیم کردستان نیز می شود لذا سطح همکاری ها و روابط بسیار جدی و گسترده است.

کمک های امنیتی ایران به دولت آقای عبدالمهدی چگونه خواهد بود؟

در زمان داعش کمک های ما بیشتر در حوزه نظامی و شامل کمک های تسلیحاتی، حمایت لوجستیکی و آموزشی بود یعنی ما در کنار نیروهای ارتش، حشد شعبی و دیگر نیروهای امنیتی و دفاعی عراق ایستاده بودیم به طوری که جمهوری اسلامی ایران به نیروهای عراقی در مقابله با داعش یاری رساند و طبیعتا این کمک ها در مرحله پساداعش در حوزه فناوری، لوجستیک و آموزشی تداوم خواهد یافت.این امر بسته به نیازهای عراق است و ما به کمک‌هایمان ادامه خواهیم داد و آمادگی خود را در این زمینه اعلام کردیم.

در خصوص شخصیت عادل عبدالمهدی صحبت کردیم، ارزیابی شما درباره «برهم صالح» ریاست جمهوری عراق چیست؟

در خصوص آقای برهم صالح، رئیس جمهوری محترم عراق، ما خوشحالیم که کُردها نقش جدی و اثرگذاری در دولت عراق ایفا می کنند به طوری که در سطوح عالی رتبه مسئولیتی مانند ریاست جمهوری و تصدی شماری از وزارتخانه ها نقش آفرینی می کنند.
پیش از آنکه اینجا بیایم، دیداری با «فواد حسین» وزیر داشتم این مایه خوشحالی است که ببینیم دوستان و برادران کُرد، دارای مسئولیت های حائز اهمیت و بارزی در دولت مرکزی هستند.
شناخت ما نسبت به آقای برهم صالح به روزگار مرحوم طالبانی بر می گردد، من معتقدم انتخاب ایشان می تواند به عراق در زمینه حل مشکلات بغداد و اربیل، پیشرفت عراق و حتی روابط ایران و عراق کمک کند، در همین راستا نقش آقایان برهم صالح، عادل عبدالمهدی و پارلمان این کشور در ساخت این کشور، بسیار مهم و تاثیرگذار است. این برداشت من است و امیدوارم اینگونه شود.
آقای برهم صالح به هر حال از اعضای حزب اتحادیه میهنی است که از دوستان جمهوری اسلامی محسوب می شود و در مدت مسئولیت وی، ایشان روابط حود را با جمهوری اسلامی ایران تقویت خواهد کرد و از طریق ارتباط و داشتن تماس با اقلیم کردستان، روابط و مشکلات داخلی عراق را حل خواهد کرد.

آیا شما از تیم کاری آقای صالح خشنود هستید به ویژه آنکه شیخ جنگی یکی از مشاوران عالی رئیس جمهور، از دوستان نزدیک ایران است؟ دیدگاه تان در خصوص این تیم کاری چیست؟

مهم خود آقای صالح یعنی ریاست جمهوری عراق است، افراد زیادی می توانند به او کمک کنند یا به عنوان مشاور در نهاد ریاست جمهوری فعالیت کنند. آن چیزی که حائز اهمیت است خود شخص رئیس جمهور و مدیریت وی است که دارای روابط بسیار خوبی با ایران است. این امر بر همین منوال بوده و است و من اطمینان دارم این روابط در آینده بیش از پیش گسترش خواهد یافت.
از سویی دیگر، افراد دیگری از جمله دوستان آقای برهم صالح، شخصیت های نزدیک به ایران هستند و در گذشته روابط سطحی یا عمیقی با ایران داشتند، بی شک این افراد به عنوان مشاور یا معاون رئیس جمهور در پیشبرد روابط دوجانبه کمک خواهند کرد و همه عزیزان کُرد که در ساختار حکومت عراق اعم از ریاست جمهوری، وزارتخانه‌ها و یا پارلمان یا هر جای دیگری مشغول هستند، موجب مسرت است و جای تقدیر دارد.

به مساله دولت عراق و دولت آقای عبدالمهدی به ویژه وزرای اهل سنت این کابینه برگردیم، سخنانی در خصوص ریشه بعثی برخی از آنها مطرح است که هم اکنون عضو دولت هستند. این موضوع تا چه اندازه برای جمهوری اسلامی، اهمیت دارد؟

چیزی که برای ما اهمیت دارد، انتخابات پارلمانی عراق است، زیرا پارلمان عراق نماینده مردم این کشور است و این مجلس شامل نمایندگان اقلیم کردستان، مناطق سنی نشین و شیعه نشین عراق می شود. از همین رو جمهوری اسلامی ایران پارلمان عراق را برآمده از اراده این کشور می داند و همه کسانی که از طرف پارلمان عراق به سمت وزارت یا ریاست جمهوری و یا هر مسئولیت دیگری انتخاب می شوند، مورد احترام و حمایت ایران هستند خواه این افراد منتخب از اهل تسنن، کُردها و یا شیعیان این کشور باشند.
دیدگاه ما بر مبنای فرقه گرایی نیست بلکه موضوع حائز اهمیت برای ایران این است که آیا این مسئول، رئیس جمهور یا نخست وزیر از جانب پارلمان انتخاب شده است یا نه؟ و اگر از طریق انتخابات سر کار آمده باشند، طبیعی است که مورد احترام جمهوری اسلامی ایران باشند.

دور دوم تحریم های اعمالی آمریکا علیه ایران اجرایی شده است، پیشتر مقامات ایران از موضع حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق ناخرسند بودند، انتظارات شما از عادل عبدالمهدی در خصوص تحریم های جدید چیست؟

ما از عراق توقع داریم منافع عراق و منافع مشترک دو کشور را مد نظر قرار دهد، محاصره و تحریم های آمریکا علیه ایران موضوع تازه ای نیست، به ویژه آنکه در گذشته این تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال می شد و اروپایی و دیگر کشورها از این تحریم ها حمایت می کردند، لکن مساله امروز مانند گذشته نیست، امریکایی ها به تنهایی از توافق هسته ای خارج شدند و در جهت اعمال تحریم‌ها، فشار و تهدید گام برداشتند از همین رو این تهدیدات جنبه الزام آوری برای هیچ کشوری ندارد.
ما از دولت عراق و دیگر دولت های جهان از جمله اروپایی ها انتظار داریم، منافع کشور خود و همچنین منافع مشترکی را که با ایران دارند، قربانی سیاست‌ها و خواسته های آمریکا نکنند. چرا که روابط این کشورها با آمریکا، موضوع متفاوتی است، زیرا این امر به رویکرد و روابط کشورها با آمریکا مربوط می شود و عراق هم جزئی از این کشورهاست اما این روابط نباید در راستای تضغیف روابط ایران و عراق حرکت کند.
ایران در طرح های که در عراق، سوریه و منطقه صورت می پذیرد، نقش دارد، آیا این تحریم‌ها بر طرح های ایران در عراق و سوریه تاثیرگذار خواهد بود؟
به نظر می رسد امریکایی ها می خواهند حقوق دیگر کشورها را نقض کنند، امریکایی ها نمی خواهند روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه از جمله عراق رشد کند. آنها این کشورها را تحت فشار می گذارند تا روابط خود با ایران را محدود کنند، این امر موجب پیچیده شدن اوضاع می شود، این کاری است که امریکایی ها انجام می دهند.به نظر من آن چیزی که مهم است، این است که ملت و دولت ایران به همراه ملت و دولت عراق به فکر منافع خود باشند و آن را لحاظ کنند.
از کشور دوست و برادر عراق و اقلیم کردستان، چه توفعاتی می توانیم داشته باشیم؟
توقع ما این است که دوستی خود با ایران را تقویت کنند و کاملا شفاف و روشن به امریکایی ها بگویند، ما و ایران به یکدیگر نیاز داشته و روابط جدی و عمیقی باهم داریم، از همین رو ما نمی توانیم سیاست و تحریم های شما را اجرایی کنیم. طبیعی است که ما این توقع را از عراق داشته باشیم.

در برنامه ای که چند شب پیش داشتم، میزبان نماینده اقلیم کردستان در تهران بودیم، وی در این گفتگو از همکاری و هماهنگی میان ایران، عراق و اقلیم کردستان به ویژه در رابطه با تحریم ها، سخن به میان آورد و گفت ایران باید از ورود برخی کالاها و اجناس به عراق ممانعت به عمل نیاورد، آیا ایران پس از تحریم‌ها به صادرات کالاهای خود به عراق ادامه خواهد داد؟

روابط کنونی ما با اقلیم کردستان حتی در زمینه سیاسی، روابط بسیار خوبی است؛ جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان دو نماینده دارد، منظورم دو کنسولگری است که در سلیمانیه و اربیل وجود دارد. اما در خصوص روابط اقتصادی باید بگویم که در گذرگاه‌های مرزی مانند باشماخ، پرویزخان، تمرچین و حاجی عمران ما روابط اقتصادی قوی با عراق داریم. بنابراین مردم کُرد و دولت اقلیم کردستان صد در صد مورد احترام و تقدیر جمهوری اسلامی ایران هستند، و با یاری خداوند در راستای تقویت روابط اقتصادی، سیاسی، علمی، دانشگاهی و فرهنگی موجود میان طرفین تلاش خواهیم کرد.

در خصوص روابط اقلیم کردستان با عراق، دولت مرکزی این کشور اعلام کرد که صادرات نفت کرکوک با استفاده از تانکرها را متوقف خواهد کرد، آیا این تصمیم اجرایی شده است؟ آیا صادرات نفت متوقف شده است؟

ما توافق نامه با عراق در خصوص تبادل نفت داشتیم که تا اکنون هم به اعتبار خود باقی است، اما در رابطه با شیوه اجرایی این توافق نامه و تقویت آن که آیا از طریق تانکرها یا به شیوه های دیگری خواهد بود؟ می توان گفت این احتمال وجود دارد که در آینده این نفت از طریق خط لوله یا راه دیگری منتقل شود، که این امر بسته به منافع دو کشور دارد. طبیعی است که میان دو کشور این چنین روابطی باشد و همچنین طبیعی است که این امر باب میل امریکایی ها نباشد و با آن مخالفت کنند و برای قطع این همکاری ها تلاش کنند، اما من معتقدم که امریکایی ها موفق نخواهند شد، چرا؟ چون که منافع دو کشور ایران و عراق اقتضا می کند که در همه زمینه ها ادامه یابد.

سوال من این است که موضع شما در قبال تصمیم دولت عراق در خصوص متوقف ساختن صادرات نفت به وسیله تانکرها چیست؟

ما اکنون در مرحله مذاکره هستیم.
در نسیت اوپک، وزیر نفت ایران در گفتگو با شبکه خبری روداو تصریح کرد: خط لوله ای برای انتقال نفت میان عراق و ایران به ویژه انتقال نفت کرکوک کشیده خواهد شد، چه زمانی این تصمیم اجرایی می شود، یا وارد فاز اجرایی می شود؟
این طرح در دست بررسی و تحقیق است و هم اکنون در مراحل ابتدایی قرار دارد و یکی از مواردی است که مورد توجه دو کشور است.

حجم مراودات تجاری کنونی ایران و عراق به ویژه در مرحله پساداعش چقدر است؟

حجم مراودات تجاری طرفین در سال گذشته، 6.5 میلیارد دلار بود که این رقم امسال افزایش خواهد یافت. پیش بینی می کنم در پایان امسال این میزان به 8.5 میلیارد دلار برسد.

میان ایران و عراق؟

بله همه عراق. علاوه بر مطالب گفته شده، فروش برق، گاز طبیعی نیز وجود دارد. گاز طبیعی در حال حاضر از دو منطقه خرمشهر به بصره و نفت شهر به بغداد وارد می شود و انرژی لازم برای تولید برق را فراهم می کند، این موضوع بسیار مهمی است، امیداورم خط انتقال گاز ایران به کردستان هم وصل شود. باید در این خصوص با دوستانمان در اقلیم و دولت مرکزی مذاکره کنیم تا مناطق شمالی عراق و اقلیم کردستان هم در کنار مناطق جنوبی و مرکزی این کشور از گاز ایران بهره مند شوند.
همکاری های ما در زمینه مهندسی و تکنولوژی هم در جریان است، شرکت های ایرانی طرح های بسیاری در اقلیم کردستان و مناطق جنوبی و مرکزی عراق در دست اجرا دارد. روی هم رفته سطح مراودات در بخش گاز، برق و تجارت قریب به 10 میلیارد دلار در سال است. این طرح ها شامل ساخت نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها وورزشگاه‌ها و غیره است.

پیشتر اعلام کردید که ایران به عراق در جنگ علیه داعش، سه میلیارد دلار کمک کرده است، چه مقدار از این کمک مالی در اختیار اقلیم کردستان قرار گرفت؟

شما خودتان شاهد هستید و کاملا بر این موضوع واقفید که ایران در زمان جنگ علیه داعش، هیچ فرقی بین اقلیم یا دیگر مناطق قائل نشد، ما کمک های خودمان را به اقلیم کردستان و همچنین مناطق تحت سلطه دولت مرکزی ارائه کردیم، کمک های ما در زمنیه مستشاری و حمایت لوجستیکی انجام شد از همین رو اقلیم کردستان هم از کمک های ایران برخوردار بود.آقای بارزانی که در آن زمان رئیس اقلیم و نیچروان بازرانی که نخست وزیر بود، از کمک های ایران به شکل رسمی تشکر کردند. این مطلب بیانگر آن است که ایران در کنار مردم کردستان، نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی ایستاد، ما از این موضوع خوشحالیم که ایران از برادران کرد و عراقی هود در مقابله با تروریسم حمایت کرد.

منظورتان این است که اقلیم کردستان در این زمینه تفاوتی با عراق نداشت و همه، یعنی نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق به طور یکسان از حمایت های ایران بهره مند شدند؟

ببینید این امر با نیاز مناطق ارتباط دارد، منظورم این است که هر منطقه بسته به شرایط جنگی که در آن قرار داشت، نیازمند کمک مستشاری، لوجستیکی، تسلیحات و غیره بود، بی شک ما خوشحالیم که مناطق اقلیم کردستان به سرعت از چنگال تروریست های داعشی آزاد شد. اما جنگ با داعش در استان نینوی، الانبار و صلاح الدین تا مرزهای سوریه برای مدت زمان طولانی تری ادامه یافت. از همین رو طبیعی است که حجم کمک ها بیشتر معطوف به این مناطق باشد. این درحالی است که در اقلیم کردستان در سایه جسارت نیروهای پیشمرگ و کمک های ایران و دولت اقلیم کردستان، مناطق اشغال شده با سرعت خیره کننده ای از چنگال داعش آزاد شد.
درست است که نبردها بسیار دشوار بود و اقلیم کردستان شهدای بسیاری در این راه تقدیم کرد اما این طبیعی است که حجم کمک های به اقلیم در مقایسه با دولت مرکزی کمتر باشد، زیرا مساحت جغرافیایی و مدت زمان درگیری باهم تفاوت داشت.

آیا هیچ رابطه ای میان ایران و پ ک ک وجود ندارد؟

به هیچ وجه، چرا که اگر این گروه بخواهد بیاد از مناطق عراقی، یعنی از شمال عراق یا منطقه اقلیم کردستان وارد می شوند، و جمهوری اسلامی ایران در این مناطق حضور ندارد، ما هیچ دخالتی در مناطق نداریم.

جمهوری اسلامی ایران روابط قوی با اتحادیه میهنی کردستان دارد، روابطتان با حزب دمکرات کردستان و جنبش تغییر چگونه است؟

از گذشته، یعنی پیش از سال 1991میلادی، هنگامیکه بخش زیادی از پارتی در ایران بود، روابط ما با مرحوم آقای ادریس بارزانی و دیگر رهبران پارتی بسیار خوب بود. اگر بخواهم نام ببرم بیش از یکصد اسم می توانم ذکر کنم. همانطور که روابط ما با اتحادیه میهنی هم در سطح بسیار خوبی بود، این مساله با مرحوم نوشیران و جنبش تغییر هم صدق می کند، چه زمانی که ایشان عضو اتحاد میهنی بود یا اینکه نماینده آقای طالبانی بود یا بعدها که جدا شد و حزب تغییر را تاسیس کرد.
ایران همچنین روابط بسیار مثبتی با احزاب کُردی از جمله پارتی، اتحادیه میهنی، تغییر و دیگر احزاب دارد و معتقدیم همه اینها دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند، چه بسا رقابت، اختلاف و یا حتی تنش های سیاسی میان این احزاب در زمان انتخابات وجود داشته باشد اما اینها مسائل داخلی است که به اقلیم مربوط می شود و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت دوست و برادر تعاملی دوستانه با همه احزاب کُردی دارد.
ما امیدواریم که جریان های کردی به حل مسائل و مشکلاتی که با یکدیگر دارند، اقدام کنند تا در سایه صلح، دوستی و مودت در کنار یکدیگر یعنی در چارچوب دولت اقلیم و پارلمان زندگی کنند، یا هنگامی که این احزاب در بغداد حضور می یابند و یا در خصوص روابطشان با جمهوری اسلامی ایران، ما هیچ گونه تفاوتی میان پارتی و اتحادیه میهنی کردستان قائل نمی شویم.

اما چرا روابطتان با برخی از این گروه‌ها قوی تر است، مثلا روابطتان با اتحادیه میهنی قوی تر از روابطتان با حزب دمکرات کردستان و جنبش تغییر است؟

نخیر، زیاد هم تفاوتی ندارد، روابط ما با اتحاد بیشتر از روابطمان با حزب دمکرات نیست، ما با اتحادیه میهنی و پارتی رابطه داریم، این دو جریان یکی متعلق به میراثی است که آقای طالبانی بر جای گذاشته است و ما به او احترام ویژه ای قائل هستیم و دیگری به حزب آقای بارزانی است که ایشان هم از دوستان عزیز ما محسوب می شود.

توقعات شما از دولت جدید اقلیم کردستان که امید است به زودی تشکیل شود، چیست؟ به ویژه آنکه مرزه های جمهوری اسلامی با اقلیم کردستان گسترده است و مرادوات تجاری بین ما در جریان است. نظر جنابعالی در خصوص روابط ایران و دولت جدید اقلیم پس از تحریم های اعمالی آمریکا چیست؟
ما برای دولت اقلیم کردستان آرزوی موفقیت می کنیم، اگر به حمایت یا پشتیبانی نیاز داشته باشند، قطعا دریغ نخواهیم کرد. بر این باور هستم که اقلیم کردستان در موقعیت ژئوپولوتیک و منطقه ای مهمی در این کشور قرار گرفته است بنابراین روابط با اقلیم کردستان برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.
ما معتقدیم و امبدواریم و از دولت اقلیم می خواهیم که برای زندگی بهتر، پیشرفت و رفاه مردم کردستان تمام تلاش خود را به کار بندد. ما در جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت اقلیم ایستاده ایم و به آنها یاری خواهیم کرد، روابط اقتصادی ما می تواند کمک بزرگی به اقلیم بکند لذا ما امید بسیاری به دولت اقلیم کردستان بسته ایم.
جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد است که آقای نیچروان بارزانی دولت اقلیم را توانست به خوبی مدیریت کند و این منطقه شاهد تغییرات و پیشرفت های چشمگیری بود، ما زمانی که پیشرفت روز افزون اقلیم کردستان را می بینیم، بسیار مسرور می شویم، یقین داشته باشید ایران در کنار اقلیم خواهد ایستاد و به عنوان برادر و دوست از این منطقه حمایت خواهد کرد.

اما شما در مرحله گذشته، در خصوص مراودات تجاری گسترده تر دولت اقلیم کردستان گله داشتید، و معقتد بودید که اقلیم به ترکیه در مقایسه با ایران توجه بیشتری مبذول می دارد، آیا این خرده گیری و گلایه هنوز هم وجود دارد؟

نمی توانم بگویم گله داشتیم، بلکه ابتدا باید این تعبیر را اصلاح می کنم، اقلیم کردستان مرزهای مشترک مهمی با دو طرف یعنی ترکیه و ایران دارد، من معتقدم که روابط اقلیم با این دو دولت بسیار طبیعی است و می توانند از ظرفیت ها و توان ترکیه بهره گیرند همانطور که از توان ایران می توانند سود جویند.
اما طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران و من به عنوان سفیر ایران تمایل داشته باشم این روابط با ایران بسیار گسترده تر و قوی تر باشد.
ما به هیچ عنوان، مخالف روابط اقلیم با دیگران نیستیم، زیرا این امر به نیازها و اقتضائات و منافع اقلیم مرتبط است و دولت اقلیم است که در این باره تصمیم گیری می کند، اما بر مبنای توقعات و خواسته های ایران، ما از اقلیم میخواهیم روابط خود را با حمهوری اسلامی ایران تعمیق و تقویت کند زیرا ایران می تواند نقش بارزی در کمک به اقلیم ایفا کند.

مساله دیگری هم وجود دارد که به مشکلات کوچک و بزرگی در روابط اقلیم و ایران ایجاد می کند، که مربوط می شود به احزاب کُردی ایران، یا بهتر است بگوییم معارضان و مخالفان ایرانی، چند وقت پیش حزب دمکرات ایران بوسیله موشک مورد هدف قرار گرفته شد و گفته می شود هواپیمای بدون سرنشین که از کرکوک به پرواز در آمد، از این صحنه فیلمبردای کرده است، آیا این درست است؟

اجازه بدهید نکته ای در خصوص معارضان عرض کنم، معارض به معنای جریان، حزب، گروه یا مجموعه ای است که از دولت انتقاد می کند و با آن اختلاف دارد و یا اینکه دارای دیدگاه و رویکرد متفاوتی است، این مشکلی ندارد و در همه کشورها وجود دارد، در اقلیم، جمهوری اسلامی ایران، عراق و در همه جا وجود دارد، اما هنگامی که این مخالفت به جنبش مسلحانه تبدیل می شود، یعنی زمانی که به روی کشور، سلاح می کشد، این دیگر نقشی نیست که معارضان آن را ایفا می کنند، بلکه دیگر مبدل به گروه مسلح تخریبکاری می شوند که می خواهد علیه کشور یا حکومت جنگ مسلحانه راه بیاندازد و طبیعی است که کشور در مقابل این افراد می ایستد.
من از شما سوال می کنم، اگر در اقلیم گروه پیدا شود و برای مبارزه با دولت اقلیم دست به سلاح ببرد، آیا دولت اقلیم تنها نظاره گر خواهد بود، یا اینکه بدون شک با آن برخورد خواهد کرد؟
اما در خصوص حزب دمکرات ایران و دیگر احزابی که وجود دارد، جمهوری اسلامی ایران خواهان آن است که این احزاب فعالیت سیاسی، اجتماعی و تبلیغاتی بکنند، حتی اکر در اقلیم کردستان هم اینکارها را بکنند، ما با این مساله مشکلی نداریم، این مساله ای است که به اطلاع دولت اقلیم، حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی رساندیم، و اعلام کردیم فعالیت این معارضان باید در این چارچوب باشد اما وقتی که این گروه ها اقدام به عملیات مسلحانه در درون مرزهای جمهوری اسلامی ایران می کنند، بدون تردید ایران با آنان چه با موشک و یا هواپیما و توپخانه برخورد خواهد کرد و اجازه نخواهد نداد هر وقت بخواهند دست به تحرکات مسلحانه بزنند.

چند وقت پیش، همه پرسی در اقلیم کردستان انجام شد، «ایلنور چویک» مشاور عالی رجب طیب اردوغان درباره همه پرسی گفت: ترکیه لازم نیست برای ممانعت از همه پرسی اقدامی کند چرا که ایران طرح آماده شده ی گسترده ای برای مقابله با این همه پرسی ترتیب داده است. چرا موضع ایران از سائر کشورها شدید اللحن تر و سرسختانه تر بود؟

موضع ایران در خصوص آشکار است، ما مخالف جدایی کردستان از عراق هستیم، چرا که اساسا ما مخالف تقسیم و تجزیه عراق هستیم، اگر این جدایی در مناطق دیگر عراق هم بیفتد، موضع ما همین است، ایران معتقد است تقسیم کشورهای اسلامی و دوست، سیاستی است که از خارج به آن دامن زده می شود و ما مخالف این امر هستیم و این مساله را با صراحت کامل به دوستانمان در اقلیم اعلام کردیم.

برخی از مقامات در اقلیم کردستان می گویند، ایران برای تقسیم اقلیم کردستان عراق تلاش می کند، این درست است؟

به هیچ وجه، گفتگوهای ما با اقلیم کردستان و آقای نیچروان بارزانی ادامه دارد، این گفتگو در اقلیم و در طی سفرهایی که آقای نیچروان بارزانی به تهران داشتند، در جریان است، روابط ما بسیار گرم است و اظهاراتی که در خصوص تلاش های ما برای تقسیم، انحلال و تجزیه اقلیم مطرح می شود، به هیچ عنوان صحیح نیست. شما اکنون در اقلیم کردستان حضور دارید، آیا تلاش و یا اقدام ایران را در دشمنی با اقلیم مشاهده می کنید؟ اصلا چنین مساله ای وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران در خفا یا به طور علنی هیچ اقدامی را که موجب تضعیف اقلیم کردستان شود، انجام نمی دهد.

منبع
روداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا