اقتصادیسیاسی

بغداد و امان توافق کردند؛ آغاز احداث خط لوله نفت از بصره تا خلیج عقبه

در سفر رئیس جمهور عراق به اردن مسئولان دو کشور توافق کرده اند که ساز و کار احداث خط لوله نفت از بصره تا خلیج عقبه را آغاز کنند.

میدل ایست نیوز: دیوان پادشاهی اردن در بیانیه‌ای شرح رایزنی‌ها و گفت‌و‌گوهای میان ملک عبدالله دوم با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق را اعلام کرد. وی روز گذشته (پنج‌شنبه) در سفری رسمی وارد اردن شده بود.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه نیوز، در این بیانیه آمده است که دو طرف، بر لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی به خصوص آغاز احداث خط لوله نفت از بصره به سمت ساحل «عقبه» در خلیج «عقبه» تأکید کردند.

اجرای چندین طرح کلان اقتصادی از جمله شروع احداث خط لوله نفت از بصره تا خلیج عقبه، بهسازی اتوبان امان به بغداد و احداث منطقه صنعتی مشترک در مرز عراق و اردن مهم‌ترین طرح‌هایی است که دو طرف بر اجرای آن‌ها به توافق رسیدند.

اردن و عراق در آوریل ۲۰۱۳ توافقی مبنی بر احداث خط لوله نفت به طول ۱۷۰۰ کیلومتر و به ارزش ۱۸ میلیارد دلار از شهر بصره تا خلیج عقبه در اردن برای صادرات نفت عراق به بازارهای جهانی به میزان یک میلیون بشکه نفت در روز توافق کردند.

اردن از این مسیر می‌تواند نیاز انرژی خود را که ۱۵۰ هزار بشکه نفت و صد میلیون متر مکعب گاز در روز است را هم بر طرف سازد. این کشور روز سه‌شنبه گذشته از احداث پالایشگاه جدیدی در ساحل «عقبه» برای پذیرش نفت عراق خبر داد.

عراق با داشتن ۱۴۳ میلیارد بشکه ذخایر استراتژیک نفت، پس از عربستان و ایران در رتبه سوم قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا