اقتصادی

وزارت نفت عراق: در حال حاضر جایگزینی برای گاز ایران وجود ندارد

سخنگوی وزارت نفت عراق گفت که در شرایط کنونی عراق نمی تواند از گاز ایران بی نیاز باشد اما طی سال های آینده به فکر خودکفایی است.

میدل ایست نیوز: «عاصم جهاد»، سخنگوی وزارت نفت عراق گفت که در زمان کنونی عراق نمی تواند از گاز ایران بی نیاز باشد زیرا در این شرایط جایگزینی برای آن وجود ندارد.

به گزارش «روداوو» وی جمعه شب در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که در حال حاضر جایگزینی برای گاز ایران وجود ندارد، زیرا ایران نزدیک ترین منطقه برای تأمین گاز عراق از طریق لوله هایی است که در مناطق جنوبی و میانی عراق مورد استفاده قرار می گیرند.

سخنگوی وزارت نفت عراق گفت که ما روزانه حدود 600 میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می کنیم و نمی شود این مقدار را از سایر کشورهای همسایه وارد کرد.

جهاد افزود که تولید ملی پاسخگوی نیاز تمام نیروگاه های برق عراق نیست و با توجه به این موضوع در زمان کنونی جایگزینی وجود ندارد. وی همچنین گفت که وزارت نفت عراق طرح هایی برای رسیدن به خودکفایی پس از تقریبا دو یا سه سال دیگر دارد.

وی در ادامه گفت که  این موضوع باعث شده است که دولت مرکزی در خصوص چگونگی واردات و نیز  پرداخت هزینه آن به بررسی بپردازد که آیا این کار از طریق مبادله کالا انجام خواهد شد یا خیر؟ وی تأکید کرد که تاکنون تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

جهاد پیش از این گفته بود که ازسرگیری صادرات نفت از طریق لوله هایی که از اقلیم کردستان عراق عبور می کند گام مهمی در مسیر درست است تا تمام مشکلات موجود در خصوص پرونده نیرو بر طرف شود. وی تأکید کرده بود که گفتمان ما را در مسیر حل و فصل تمامی مشکلات قرار می دهد و در راستای منافع ملی است.

وزارت نفت عراق جمعه صبح اعلام کرده بود که صادرات نفت کرکوک پس از آنکه بیش از یک سال متوقف شده بود، مجددا از طریق لوله های اقلیم کردستان عراق از سر گرفته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا