سیاسی

انصارالله یمن بمباران موشکی مواضع عربستان را متوقف کرد

گروه انصارالله یمن اعلام کرد که به درخواست سازمان ملل برای «توقف بمباران موشکی مواضع عربستان و هم پیمانانش» پاسخ مثبت می دهد.

نکات برگزیده مطلب
  • این اقدام حوثی‌ها پس از آن صورت گرفت که پیمان عربی به سرکردگی عربستان سعودی دستور توقف حملات خود به بندر حدیده را صادر کرد.
  • فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، می‌کوشد که مذاکرات صلح در یمن را که پیش‌تر در ماه سپتامبر متوقف شده بود بار دیگر احیا کند.
  • همه طرف‌های درگیر در یمن برای حضور در مذاکرات صلحی که قرار است به زودی ازسر گرفته شود «تعهدات قطعی»  داده‌اند.

میدل ایست نیوز: گروه انصارالله یمن، عصر روز یکشنبه 18 نوامبر 2018 اعلام کرد که با پذیرش درخواست سازمان ملل متحد، حملات موشکی و پهپادی خود به مواضع عربستان سعودی و امارات و همپیمانان آنان را متوقف می‌کند.

در روزهای اخیر فشارهای بین المللی بر طرف‌های درگیر در یمن برای پایان دادن به جنگی که بیش از 10هزار کشته داشته افزایش یافته است.

به گزارش «العربی پست»، این اقدام حوثی‌ها پس از آن صورت گرفت که پیمان عربی به سرکردگی عربستان سعودی دستور توقف حملات خود به بندر حدیده را صادر کرد. بندر حدیده در چند روز اخیر خط مقدم جنگ در یمن بوده است.

«محمدعلی الحوثی»، رئیس کمیته عالی انقلابی انصار الله در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «پس از تماس‌های فرستاده بین المللی و درخواست وی برای توقف پرتاب موشک و پهپادها اعلام می‌کنیم که از دستگاه‌های رسمی در یمن می‌خواهیم که پرتاب موشک و پهپاد به کشورهای ائتلاف امریکایی ـ عربستانی ـ اماراتی و هم‌پیمانانشان در یمن را متوقف کنند».

«مارتین گریفتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، می‌کوشد که مذاکرات صلح در یمن را که پیش‌تر در ماه سپتامبر متوقف شده بود بار دیگر احیا کند. او امیدوار است که مذاکراتی که در سوئد در حال انجام است تا پیش از پایان سال جاری میلادی به توافقات صلح و تشکیل دولت انتقالی بینجامد.

گریفتس روز جمعه در گزارشی در شورای امنیت گفت که همه طرف‌های درگیر در یمن برای حضور در مذاکرات صلحی که قرار است به زودی ازسر گرفته شود «تعهدات قطعی»  داده‌اند.

انصارالله حوثی که بیش از چهار سال است با عربستان سعودی و هم‌پیمانانش می‌جنگد همچنین اعلام کرد که «آماده است عملیات نظامی در همه جبهه‌ها را متوقف کند تا به صلحی عادلانه و شرافتمندانه برسد، به شرطی که پیمان عربستانی نیز در پی صلح برای ملت یمن باشد».

به نظر می آید که این اقدام برای توقف جنگ در یمن این بار جدی‌تر باشد، به‌خصوص که با فشارهای شدید بر ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان برای توقف بمباران غیر نظامیان هم‌زمان شده است. این فشارها در حالی است که عربستان سعودی در پی حادثه قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول با بحرانی شدید مواجه شده است.

مارتین گریفتس در گزارش خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «اکنون در یمن به لحظه‌ای سرنوشت ساز رسیده‌ایم. سران همه طرف‌های درگیر در یمن تعهدات قطعی داده‌اند که در مذاکرات صلح حضور یابند. فکر می‌کنم آنها صادق باشند».

«کارن پیرس»، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، نیز اعلام کرد که پیش‌نویس طرح پنج ماده‌ای «مارک لوکوک»، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور انسانی و هماهنگ‌کننده امدادرسانی فوق العاده، را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

این طرح پنج‌ ماده‌ای تلاش برای توقف درگیری در اطراف زیرساخت‌ها و سازه‌های مربوط به واردات کالاها و کمک‌های انسانی را شامل می‌شود. دیگر مواد این طرح، تأمین غذا و کالاهای اساسی، افزایش تزریق ارز در اقتصاد کشور ازطریق بانک مرکزی، افزایش حمایت‌های انسانی، و پیوستن طرف‌های درگیر به مذاکرات صلح است.

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی هزاران عملیات هوایی در خاک یمن اجرا کرد که در نتیجه آن بسیاری از مدارس و بیمارستان‌ها و بازارها ویران شد و صدها شهروند غیر نظامی کشته شدند. این جنگ شرایط معیشتی و بهداشتی بسیار سختی برای شهروان یمنی در پی داشته و باعث شده که اکثر ساکنان یمن نیازمند کمک‌های انسانی باشند.

منبع
العربی پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا